Kľúčom k výsledku 3. kvartálu prispieva najmä september, keďže oba prázdninové mesiace patria z medzi najslabšie v roku. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok však malo letné počasie s nadpriemernými teplotami, o čom svedčí zoznam skokanov. Celkovo však prevláda opatrnosť. „Z našich dát je vidieť, že ľudia stále hľadia na cenu, veľa porovnávajú a zvažujú väčšie nákupy. Sú cenovo citlivejší, dlhšie vyhľadávajú najlepšie ponuky a čakajú na zľavy,” hovorí David Chmelař, generálny riaditeľ Heureka Group.
Priemerná hodnota objednávky je 64 eur
V porovnaní s minuloročnými hodnotami zaznamenala priemerná hodnota objednávky malý pokles. „Popularita a dostupnosť online nakupovania vrátane výhodných cien dopravy vďaka neustále rýchlo sa rozrastajúcej sieti samoobslužných miest podporujú aj menšie nákupy,“ vysvetľuje David Chmelař.
Slovenské e‑shopy dosahujú výnimočné výsledky, „customer satisfaction“ je na úrovni 95 %.
„Vysoká a pretrvávajúca miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Dobré e-shopy vedia, že na to, aby si zákazníkov dlhodobo udržali, musia sa čo najviac snažiť, a to ako pred samotným nákupom, tak aj po ňom. Vysoká konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hodnotí David Chmelař.
Skokani a prepadáky kvartálu
Spomínaným skokanom je zrnková káva (+320 %), ktorá si nachádza čoraz viac zákazníkov nakupujúcich na internete. „Zrnková káva bola medzi skokanmi už v predchádzajúcom kvartáli, čo sme pripisovali avizovanej neúrode a rastu cien,“ hovorí David Chmelař.
Za zrknovou kávou nasledujú produkty, ktoré súvisia s teplotne nadpriemerným letom: mobilné klimatizácie (+257 %), domáce ventilátory (+160 %), ochladzovače vzduchu (+156 %) a klimatizácie (+70 %). Tieto kategórie veľmi výrazne rástli aj na začiatku leta pri prvej vlne horúčav. „Záujem o mobilné klimatizácie sa vtedy na Heureke za posledných 30 dní zdesaťnásobil a o klimatizácie späťnásobil,” hovorí David Chmelař.
V susednom Česku sú najväčším skokanom solárne a fotovoltické komponenty, ktoré narástli až o +462 %. Tie zaznamenali výrazný rast aj vďaka špecifickým okolnostiam, ako sú vládne dotačné programy. „Domáca fotovoltika sa v Čechách výraznejšie rozbieha a jej nárast očakávame v najbližších rokoch aj na Slovensku,“ hovorí David Chmelař, generálny riaditeľ Heureka Group.
Výraznejší prepad zaznamenali granule pre psov (-42 %), za ktorými nasledujú elektrokolobežky (-40 %) a súpravy domácich spotrebičov (-35 %). Až polovica aktuálnych prepadákov sa nachádzala v tabuľke aj v predchádzajúcom kvartáli.
Skokani kvartálu | Prepadáky kvartálu | |||
Zrnková káva | +320 % | Granule pre psov | -42 % | |
Mobilné klimatizácie | +257 % | Elektrokolobežky | -40 % | |
Domáce ventilátory | +160 % | Súpravy domácich spotrebičov | -35 % | |
Ochladzovače vzduchu | +156 % | Krovinorezy | -29 % | |
Klimatizácie | +70 % | Proteíny | -28 % | |
Bazénové vysávače | +56 % | Notebooky | -24 % | |
Záhradné domčeky | +48 % | Brúsky | -24 % | |
Bazény | +43 % | Kosačky | -23 % | |
Drony | +35 % | Inteligentné hodinky | -23 % | |
Vírivky | +26 % | Automatické kávovary | -21 % |
zdroj: Heureka
Čo čaká slovenský e-commerce v ďalšom kvartáli?
Posledný kvartál je z pohľadu objemu najdôležitejším obdobím roka. Vianočné nákupy však ovplyvnia schválené konsolidačné opatrenia, ktoré sa dotknú takmer každého. Reálne sa síce s nimi Slováci stretnú až v tom ďalšom roku, no obavy sú tu už dnes. „V Česku je situácia iná, dáta Heureky totiž potvrdujú, že česká ekonomika ožíva. E-commerce však má na Slovensku stále veľký priestor rásť, zabrzdiť ho však môžu práve obavy spotrebiteľov, ktorí dlhodobo odkladajú väčšie nákupy a nakupujú oveľa zodpovednejšie či menej impulzívne,“ uzatvára David Chmelař.
Tlačová správa
Pozrite sa, ako dopadlo vyhodnotenie kvartálu v Česku.