Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Predaj tovaru cez Amazon z pohľadu účtovníctva a daní

Amazon je najväčší maloobchodný marketplace na svete. Marketplace si môžete predstaviť aké obrovské online trhovisko, ktoré so sebou nesie množstvo príležitostí a možností. Pokiaľ sa ale rozhodnete predávať cez Amazon, musíte myslieť hneď na niekoľko vecí.

Kristýna Zápecová Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial
Predaj tovaru cez Amazon z pohľadu účtovníctva a daní

Spôsoby predaja na Amazone

Na začiatok si treba uvedomiť, že pri predaji na Amazone si vyberáte z dvoch možností:

a.) FBM – Fulfillment by Merchant,

b.) FBA – Fulfillment by Amazon.

Tieto spôsoby predaja sa líšia procesom vybavenia celého cyklu objednávky. Každý spôsob má určité výhody a nevýhody, ktoré treba vziať do úvahy.

Fulfillment by Merchant (FBM)

FBM je spôsob predaja, pri ktorom celý proces vybavenia objednávky vybavujete sami. Akonáhle zákazník zakúpi tovar, dostanete o tom upozornenie a budete musieť zásielku vyexpedovať v určitom čase.

Registrácia k DPH v iných členských štátoch pri tejto možnosti nie je potrebná, plnenie budete vykazovať v rámci tuzemského priznania k DPH, poprípade v priznaní v režime OSS.

Fulfillment by Amazon (FBA)

FBA je spôsob predaja, pri ktorom celý proces objednávky za vás vyrieši Amazon. Amazon za vás prijme objednávku, vybaví ju, zabalí a odošle zákazníkovi. Vždy iba stačí tovar pripraviť podľa pravidiel Amazonu a odoslať do jeho skladu v danej krajine a on sa postará o zvyšok.

V každej krajine, v ktorej budete na sklade Amazonu skladovať tovar, musíte byť registrovaní k DPH a podávať tu priznanie k DPH podľa podmienok členského štátu. Tovar, ktorý zasielate do skladu Amazonu, je potrebné vykázať v súhrnnom hlásení aj vo vašej krajine danenia.

V oboch prípadoch je potrebné strážiť obrat predaja do EÚ. Ak prekročí hranicu 10 000 EUR, máte povinnosť registrovať sa do režimu OSS (prípadne k DPH v daných členských štátoch).

Čo je režim One Stop Shop (OSS)?

Ide o osobitný režim jedného správneho miesta. Zaregistrovanému subjektu umožňuje súhrnný odvod DPH zo všetkého cezhraničného predaja a podávanie jedného súhrnného priznania k DPH za všetky krajiny, do ktorých tovar zasiela.

Od 1. júla 2021 nahrádza režim OSS povinnosť prihlásiť sa k DPH v každej z krajín EÚ, do ktorých podnikajúci subjekt predáva tovar, a to pri prekročení súhrnného limitu 10 000 EUR z cezhraničného predaja. Registrácia do tohto režimu môže byť aj dobrovoľná.

Priznanie k DPH z predaja v členských štátoch EÚ sa podáva iba jedno, a to Finančnému úradu. Priznanie v režime OSS sa podáva kvartálne, a to vždy do konca nasledujúceho mesiaca. Plnenie v režime OSS treba vykázať aj v tuzemskom priznaní k DPH.

Poplatky na Amazone

Čomu sa na Amazone nevyhnete, sú poplatky. Amazon má rovno tri druhy poplatkov.

Poplatok za predajný plán

Pri Individual pláne platíte poplatok 0,99 EUR / 0,99 USD za každú predanú položku. Pri Professional pláne platíte mesačne poplatok 39 EUR / 39 USD. Tento poplatok je strhávaný z platobnej karty alebo z virtuálneho účtu v Amazone, kam chodia vaše tržby z predaja.

Provízia z predaja

  Ide o poplatok za využitie predajného portálu a sprostredkovanie zákazníka, ktorý Amazon účtuje pri uskutočnení predaja. Vo väčšine kategórií tovaru provízia neprekročí 15 % z ceny produktu. Tieto provízie sa strhávajú vždy po uskutočnení predaja z predajnej ceny a zvyšná časť je pripísaná na virtuálny účet v Amazone.

FBA poplatky

Pri rozhodnutí využívať spôsob predaja FBA je potrebné Amazonu pokryť náklady na skladovanie a dopravu. Poplatky sa počítajú podľa hmotnosti a rozmeru produktu. Poplatok za dopravu je účtovaný vždy pri uskutočnení predaja z predajnej ceny. Poplatok za skladovanie sa platí mesačne.

Platby a účtovanie

Peniaze za objednávky sa na virtuálnom Amazon účte očistí o poplatky a ponížená čiastka je zaslaná na váš účet. Platby z virtuálneho účtu zasiela Amazon raz za 14 dní.

Týždenný podcast UPdate

Faktúry za poplatky sa sťahujú priamo v prostredí Amazonu a ide o doklady, ktoré podliehajú prenesenej daňovej povinnosti. Z týchto dokladov je predajca povinný vymerať DPH.

Účtovať jednotlivé predaje je možné ručne podľa reportov z Amazonu. Pokiaľ však máte radi automatizáciu rovnako ako ja, mám pre vás dobrú správu. Amazon je možné prepojiť aj s účtovným programom. K takémuto prepojeniu je ale treba mať mostík (špeciálny softvér). Po správnom nastavení vám budú chodiť uskutočnené objednávky priamo do účtovného programu, kde sa vám môžu k jednotlivým objednávkam rovno vytvárať faktúry, dokonca aj bankové pohyby.

Zdieľať článok
Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial

Podnikateľka a spoluzakladateľka účtovnej firmy Zápecová Financial, ktorá sa špecializuje na účtovníctvo a dane v ecommerce. Je certifikovaným partnerom Pohody, iDokladu a Zlatým Shoptet partnerom.

Tento článok ti prináša

Zápecová Financial

Zápecová Financial je účtovná firma, ktorá poskytuje komplexné účtovné a daňové služby. Firma sa zameriava na moderný prístup k účtovníctvu a daniam, kde sa klienti môžu zbaviť hromady papierov a všetko vybaviť online.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?
3 min. čítanie

Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?

Možnosť tovar vrátiť už dávno nie je akýsi ústretový krok voči zákazníkom. Stala sa z neho stratégia predajcov, ako optimalizovať náklady a udržať si konkurencieschopnosť na trhu. Podľa správy 2024 Consumer Returns in the Retail Industry prináša zavedenie poplatkov za vrátenie tovaru výrazné zmeny v správaní zákazníkov.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?
3 min. čítanie

Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?

Minulý rok vypukli správy o využívaní zjednotených dát a generatívnej AI, ktoré majú potenciál meniť zákaznícku skúsenosť. Prečo personalizácia často zlyháva? A čo odlišuje lídrov na trhu od ostatných firiem? Na to sa zamerala správa Adobe Digital Trends 2024. Zistite, ako prekonať náročné očakávania zákazníkov a prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu digitálnemu svetu pomocou personalizácie, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia
5 min. čítanie

Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia

E-commerce v Česku a na Slovensku zažíva dynamické zmeny. Automatizácia, AI, multichannel stratégie a expanzia do zahraničia sú kľúčom k úspechu. Ako využiť nové trendy na optimalizáciu procesov, zníženie nákladov a rast na konkurenčnom trhu? Objavte praktické tipy a inovatívne prístupy, ktoré transformujú lokálny online biznis. Odpovedá CEO CEE Radek Klouda zo spoločnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+