5 min. čítanie

Predaj tovaru cez Amazon z pohľadu účtovníctva a daní

Amazon je najväčší maloobchodný marketplace na svete. Marketplace si môžete predstaviť aké obrovské online trhovisko, ktoré so sebou nesie množstvo príležitostí a možností. Pokiaľ sa ale rozhodnete predávať cez Amazon, musíte myslieť hneď na niekoľko vecí.

Kristýna Zápecová Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial
Predaj tovaru cez Amazon z pohľadu účtovníctva a daní

Spôsoby predaja na Amazone

Na začiatok si treba uvedomiť, že pri predaji na Amazone si vyberáte z dvoch možností:

a.) FBM – Fulfillment by Merchant,

b.) FBA – Fulfillment by Amazon.

Tieto spôsoby predaja sa líšia procesom vybavenia celého cyklu objednávky. Každý spôsob má určité výhody a nevýhody, ktoré treba vziať do úvahy.

Fulfillment by Merchant (FBM)

FBM je spôsob predaja, pri ktorom celý proces vybavenia objednávky vybavujete sami. Akonáhle zákazník zakúpi tovar, dostanete o tom upozornenie a budete musieť zásielku vyexpedovať v určitom čase.

Registrácia k DPH v iných členských štátoch pri tejto možnosti nie je potrebná, plnenie budete vykazovať v rámci tuzemského priznania k DPH, poprípade v priznaní v režime OSS.

Fulfillment by Amazon (FBA)

FBA je spôsob predaja, pri ktorom celý proces objednávky za vás vyrieši Amazon. Amazon za vás prijme objednávku, vybaví ju, zabalí a odošle zákazníkovi. Vždy iba stačí tovar pripraviť podľa pravidiel Amazonu a odoslať do jeho skladu v danej krajine a on sa postará o zvyšok.

V každej krajine, v ktorej budete na sklade Amazonu skladovať tovar, musíte byť registrovaní k DPH a podávať tu priznanie k DPH podľa podmienok členského štátu. Tovar, ktorý zasielate do skladu Amazonu, je potrebné vykázať v súhrnnom hlásení aj vo vašej krajine danenia.

V oboch prípadoch je potrebné strážiť obrat predaja do EÚ. Ak prekročí hranicu 10 000 EUR, máte povinnosť registrovať sa do režimu OSS (prípadne k DPH v daných členských štátoch).

Čo je režim One Stop Shop (OSS)?

Ide o osobitný režim jedného správneho miesta. Zaregistrovanému subjektu umožňuje súhrnný odvod DPH zo všetkého cezhraničného predaja a podávanie jedného súhrnného priznania k DPH za všetky krajiny, do ktorých tovar zasiela.

Od 1. júla 2021 nahrádza režim OSS povinnosť prihlásiť sa k DPH v každej z krajín EÚ, do ktorých podnikajúci subjekt predáva tovar, a to pri prekročení súhrnného limitu 10 000 EUR z cezhraničného predaja. Registrácia do tohto režimu môže byť aj dobrovoľná.

Priznanie k DPH z predaja v členských štátoch EÚ sa podáva iba jedno, a to Finančnému úradu. Priznanie v režime OSS sa podáva kvartálne, a to vždy do konca nasledujúceho mesiaca. Plnenie v režime OSS treba vykázať aj v tuzemskom priznaní k DPH.

Poplatky na Amazone

Čomu sa na Amazone nevyhnete, sú poplatky. Amazon má rovno tri druhy poplatkov.

Poplatok za predajný plán

Pri Individual pláne platíte poplatok 0,99 EUR / 0,99 USD za každú predanú položku. Pri Professional pláne platíte mesačne poplatok 39 EUR / 39 USD. Tento poplatok je strhávaný z platobnej karty alebo z virtuálneho účtu v Amazone, kam chodia vaše tržby z predaja.

Provízia z predaja

  Ide o poplatok za využitie predajného portálu a sprostredkovanie zákazníka, ktorý Amazon účtuje pri uskutočnení predaja. Vo väčšine kategórií tovaru provízia neprekročí 15 % z ceny produktu. Tieto provízie sa strhávajú vždy po uskutočnení predaja z predajnej ceny a zvyšná časť je pripísaná na virtuálny účet v Amazone.

FBA poplatky

Pri rozhodnutí využívať spôsob predaja FBA je potrebné Amazonu pokryť náklady na skladovanie a dopravu. Poplatky sa počítajú podľa hmotnosti a rozmeru produktu. Poplatok za dopravu je účtovaný vždy pri uskutočnení predaja z predajnej ceny. Poplatok za skladovanie sa platí mesačne.

Platby a účtovanie

Peniaze za objednávky sa na virtuálnom Amazon účte očistí o poplatky a ponížená čiastka je zaslaná na váš účet. Platby z virtuálneho účtu zasiela Amazon raz za 14 dní.

Týždenný podcast UPdate

Faktúry za poplatky sa sťahujú priamo v prostredí Amazonu a ide o doklady, ktoré podliehajú prenesenej daňovej povinnosti. Z týchto dokladov je predajca povinný vymerať DPH.

Účtovať jednotlivé predaje je možné ručne podľa reportov z Amazonu. Pokiaľ však máte radi automatizáciu rovnako ako ja, mám pre vás dobrú správu. Amazon je možné prepojiť aj s účtovným programom. K takémuto prepojeniu je ale treba mať mostík (špeciálny softvér). Po správnom nastavení vám budú chodiť uskutočnené objednávky priamo do účtovného programu, kde sa vám môžu k jednotlivým objednávkam rovno vytvárať faktúry, dokonca aj bankové pohyby.

Zdieľať článok
Kristýna Zápecová
CEO Zápecová Financial

Podnikateľka a spoluzakladateľka účtovnej firmy Zápecová Financial, ktorá sa špecializuje na účtovníctvo a dane v ecommerce. Je certifikovaným partnerom Pohody, iDokladu a Zlatým Shoptet partnerom.

Zápecová Financial
Tento článok ti prináša

Zápecová Financial

Zápecová Financial je účtovná firma, ktorých služby ocenia najmä eshopári a podnikatelia predávajúci online. Zameriavajú sa na automatizáciu účtovných procesov, ktoré vedú k zjednodušeniu činností s agendou súvisiacich a znížením nákladov na účtovné služby. Firma funguje ako externé účtovné oddelenie, ktoré sa Vám postará nielen o účtovníctvo a dane, ale aj mzdovú agendu a pracovnoprávnu legislatívu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok