V prípade eshopu vstupujú do hry špeciálne nebezpečenstvá, ktoré sa pri inom biznise toľko nevyskytujú. Dovolím si zhrnúť riziká a situácie, ktoré by mohli prevádzkovateľov eshopov ohroziť a je možné sa proti nim aj poistiť.
Poistenie kuriérov
Keď používate ako kuriérov vlastných zamestnancov alebo živnostníkov, v obidvoch prípadoch by ste mali dbať na to, aby ste mali vy ako eshop alebo vaši zmluvní partneri správne zaregistrovanú živnosť. Kuriér by mal mať zapísanú nielen živnosť cestná nákladná doprava, ale aj činnosť kuriérske služby. Tieto činnosti by mal mať poistené, a to formou:
- poistenie zodpovednosti cestného nákladného dopravcu
- poistenie všeobecnej zodpovednosti za škodu pre činnosť kuriérske služby
Keď kuriér vezie zásielku z bodu A do bodu B, pôsobí ako cestný nákladný dopravca o vnútroštátnej doprave alebo medzinárodnej doprave. Ak zásielku počas dopravy poškodí, stratí alebo mu ju ukradnú, poisťovňa takú škodu prepláca z poistenia zodpovednosti dopravcu.
Ak však kuriér vyloží elektrický spotrebič z auta a vynáša ho na 4. poschodie a pritom niekomu ublíži na zdraví, prípadne niečo rozbije alebo inak poškodí, taká škoda je hradená z poistenia všeobecnej zodpovednosti kuriéra za škodu spôsobenú tretej osobe.
Kybernetické riziká
V celom svete sa každý deň stane viac ako 100 000 kybernetických útokov. Eshopy sú prvé na rane. Najčastejšími príčinami, ktoré umožňujú prelomenie ochrany, sú:
- zastaralý hardware alebo software – nedostatočné zabezpečenie, chýbajúci bezpečnostný audit
- nedbanlivosť alebo nečestnosť zamestnancov – správca serverov (insider) predá prístupové kódy alebo databázy hackerom či konkurencii
- strata alebo krádež hardwaru – napr. strata USB kľúča, krádež vlámaním do auta s odcudzením prenosného počítača a podobne
Efekty spôsobujúce ochromenie prevádzky, poškodenie alebo aj krach firmy:
- prerušenie prevádzky eshopu – ušlý zisk a fixné náklady pri prerušení, napr. mzdy, nájomné, leasingy atď.
- dopady na riadenie IT – náklady na obnovu dát a obnovenie systémov, náklady na reinštaláciu, náklady súvisiace so zneužitím platobnej identity
- pokuty pri úniku osobných údajov zo strany úradov
- reputačné riziko – na očistenie dobrého mena je potrebné vynaložiť veľké PR náklady, ako je vysvetľovacia kampaň, články v novinách, na sociálnych sieťach atď.
Väčšinu vyššie uvedených problémov a nákladov je možné poistiť.
Poistenie predávaných výrobkov
Keď predávate mobilné telefóny alebo výpočtovú techniku, môžete si dohodnúť s niektorou poisťovňou rámcovú poistnú zmluvu o poistení elektroniky proti všetkým nebezpečenstvám.
Jednotliví zákazníci si pri kúpe výrobku môžu priplatiť nad rámec kúpnej ceny poistné napr. na 3 roky. Taká poistka sa vzťahuje nielen na živelné poistenie a krádež, ale aj tzv. elektronické riziká – rozbitie, prepätie, krytý je aj neodborný zásah, nešikovnosť obsluhy atď.
Podobné prihláškové poistenie je možné dohodnúť aj u predajcu elektrických bicyklov a iných výrobkov. Spravidla tovar takého druhu nie je možné dojednať si individuálnou poistnou zmluvou, ale len vo svojom eshope.