3 min. čítanie

Počuli ste o tzv. “quick e-commerce”? Vo Francúzsku rýchly nákup otriasa distribúciou.

Za menej ako rok sa na francúzskom trhu objavilo množstvo hráčov v oblasti expresného doručovania potravín, známeho ako "rýchly nákup". Cajoo, Gorillas, Yango Deli, Dija, Flink, Getir…, Dalila Bouaziz z francúzskeho Ecommeremaag uvádza, že všetky tieto firmy sľubujú doručenie spotrebného tovaru za menej ako 15 minút - na kolobežke alebo elektrickom bicykli. 

Počuli ste o tzv. “quick e-commerce”?  Vo Francúzsku rýchly nákup otriasa distribúciou.

Trh poháňaný novými spotrebiteľskými návykmi

E-commerce s rýchloobrátkovým tovarom vo Francúzsku pravidelne rastie o 13 % . Podľa odhadov spoločnosti Nielsen dosiahne elektronický obchod s potravinami v roku 2022 hodnotu 4,7 miliardy eur. Z toho 400 miliónov pre “rýchly nákup”.

Tieto zmeny na trhu otvorili priestor pre nových hráčov. “Tento nápad nás napadol počas zákazu vychádzania, keď sa nakupovanie stalo skutočnou výzvou,” vysvetľuje Henri Capoul, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Cajoo. Model rýchleho nákupu sa rozvíja veľkou rýchlosťou a v priebehu niekoľkých mesiacov pribudli nemecké, turecké, britské a ruské spoločnosti.

 Carrefour investoval 40 miliónov eur do spoločnosti Cajoo

Prevádzkový model a preteky o územnú prevahu

Prevádzkový model všetkých týchto spoločností je založený na objednávkach cez mobilnú aplikáciu  a na mini skladoch s rozlohou približne 300 metrov štvorcových v  blízkosti centra mesta, aby bolo možné čo najrýchlejšie pripraviť objednávky.

“Naše sklady sa nachádzajú v okruhu 1,5 až 2 kilometrov od miesta dodania,” vysvetľuje Pierre Guionin, CEO spoločnosti Gorillas France. Jeden sklad obsluhuje cca 70 až 140 000 ľudí. Cieľom je pokryť každé veľké mesto (Paríž, Lille, Lyon, Bordeaux, Nice, atď.) niekoľkými skladmi. Jeden až dva sklady každý mesiac. Spoločnosti Cajoo a Gorillas majú v súčasnosti približne dvadsať mini skladov, viac ako polovica sa nachádza v Paríži a na jeho predmestiach.

Doručenie spotrebného tovaru za menej ako 15 minút – na kolobežke alebo elektrickom bicykli. 

Záujem potravinových reťazcov o  “quick e-commerce” 

Nie je prekvapením, že táto nová služba expresného doručovania priťahuje pozornosť, pretože priamo konkuruje miestnym obchodným reťazcom. Spoločnosť Carrefour ako prvá podporila jednu z nich. V septembri investovala 40 miliónov eur do fundraisingu spoločnosti Cajoo. “Carrefouru ušiel vlak,” analyzuje expert Frank Rosenthal. “Tentoraz si ho nenechala ujsť”. 

V súčasnosti nie je žiadna z týchto spoločnosti zisková, pretože tento integrovaný model si vyžaduje značné investície (sklady, personálne náklady atď.),” zdôrazňuje Henri Capoul. “Napriek tomu nám pri dobrej realizácii umožňuje dosahovať lepšiu ziskovosť ako potravinové platformy. Očakávame, že sa nám to podarí do 3 až 4 rokov.”

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články