Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
2 min. čítanie

Perspektíva „cashless society“ v Európe

Koľko hotovosti máte pri sebe? Možno vás prekvapí, že odpoveď na túto otázku nezávisí len od výšky zostatku na vašom účte, ale pravdepodobne aj od krajiny, v ktorej žijete. Využívanie hotovosti sa v jednotlivých štátoch Európy výrazne líši, a to najmä medzi severom a juhom.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative
Perspektíva „cashless society“ v Európe

Vidinu tzv. „cashless society“ priblížila pandémia COVID-19, kedy sa kládol veľký dôraz na dezinfekciu, mince a bankovky v nás vzbudzovali pocit nečistoty a väčšina populácie začala nakupovať prostredníctvom e-shopov.

Najväčší pokles využívania hotovosti bol zaznamenaný v roku 2021 v Českej republike, kedy hotovostné platby klesli až o 49 %. Po návrate do bežného života bez obmedzení sa však využívanie hotovosti opäť posilnilo.

 Ktoré európske krajiny využívajú hotovosť najviac a ktoré najmenej?

Do top 3 najzávislejších európskych krajín sa v tomto roku dostalo Bulharsko, Rumunsko a Grécko. Slovensko je na ôsmom mieste a Česká republika na šiestom (celosvetovo sa dostala do top 20).

Do top 3 najmenej závislých európskych krajín sa dostali Nórsko, Fínsko a Švédsko, pričom Nórsko si drží prvenstvo aj celosvetovo.

Zdroj: Merchant Machine

Prečo sú severské krajiny najmenej závislé na hotovosti?

Severské krajiny sme v našich končinách vždy považovali za pokrokové – no prečo je to tak? Prečo v severských krajinách hotovostné platby neprekročia hranicu 1 až 2 %? A to nielen v Nórsku, Fínsku a Švédsku – túto hranicu neprekročí ani Dánsko či Anglicko. Z kultúrneho hľadiska majú tieto krajiny tendenciu dôverovať svojim vládam a tiež bankám, ktoré prešli reštrukturalizáciou a prispôsobili sa najpokrokovejším digitálnym technológiám.

Obyvatelia týchto krajín tiež veria, že ich peniaze sú v rukách digitálnej banky rovnako bezpečné (dokonca bezpečnejšie) ako v ich vlastných. Dôležitý faktor je tiež vysoká úroveň počítačovej gramotnosti starších generácií, prístup k internetu má v tejto top trojke viac ako 92 % všetkých obyvateľov a 100 % má aj svoj vlastný účet.

 Aké sú výhody „cashless society“?

Najväčším prínosom bezhotovostných platieb je zníženie kriminality a podvodov. Predsa len, digitálna mena je ťažšie zneužiteľná, transparentnejšia a možno ju lepšie odsledovať ako napríklad kufrík plný peňazí ?.

Výhodou sú tiež rýchlejšie nákupy a ľahšia správa financií pre jednotlivcov ale aj pre podniky, ktoré by sa zbavili potreby skladovať, chrániť, vyberať a vkladať fyzické peniaze. Aby sme však ostali fér, spomenieme aj najväčšiu nevýhodu, a tou je značná strata súkromia.

Keď sa na problematiku pozrieme globálne, aj napriek rýchlemu vývoju digitálnych platieb (a stúpajúcemu trendu veľkých ekonomík vypúšťať hotovosť) je nateraz jasné, že spoločnosť bez hotovosti ostáva vzdialenou perspektívou.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Director at Stay Creative

Píšem texty, zastrešujem marketing, hrám sa s grafickým dizajnom, prekladám do angličtiny a organizujem top eventy. Kreativitu naplno oslavujem pod značkou Stay Creative.

Tento článok ti prináša

Besteron

Besteron je moderná platobná brána a POS terminál, ktorý ponúka riešenia pre e-shopy aj kamenné prevádzky. S viac ako 8 rokmi skúseností a miliónmi spracovaných transakcií, Besteron ponúka spoľahlivé a efektívne platobné riešenia. Ponúka rôzne platobné metódy vrátane platby kartou a bankového prevodu. Besteron sa zaviazal poskytovať jednoduché a výhodné riešenia pre svojich zákazníkov, čo zahŕňa jednoduchú implementáciu, prispôsobené riešenia a vždy výhodné ceny. S viac ako 2500 spokojnými zákazníkmi, Besteron je dôveryhodným partnerom pre váš biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. čítanie

E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Ako hovorí jedna z marketingových poučiek, je potrebné zabezpečiť, aby sa ten správny výrobok dostal k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase na správne miesto, v správnej kvalite a za správnu cenu. To je však ideálny scenár. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a ďalšími prekážkami je to skôr zbožné prianie. Našťastie, digitálny marketing patrí […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?
4 min. čítanie

88 % spotrebiteľov chce kombinovať online a offline nakupovanie. Ako sa prispôsobiť omnichannel štandardu?

Najnovšia výročná správa spoločnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) prináša nové poznatky o tom, kam sa uberajú očakávania súčasných nakupujúcich. Prieskum sa uskutočnil na vzorke viac ako 8 000 zákazníkov z krajín ako USA, Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, Kanada, Austrália a India. Prečo je omnichannel buzzwordom súčasnosti? A ktoré stratégie si musia značky osvojiť, aby […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo je zážitkové nakupovanie?
3 min. čítanie

Čo je zážitkové nakupovanie?

Poznáte pojem Immersive Shopping? Môžeme ho preložiť aj ako zážitkové nakupovanie. Ide o obchodnú stratégiu, ktorá spája digitálne inovácie so zaujímavými a hmatateľnými aspektmi tradičného retailu. Kombinuje digitálny a fyzický svet s cieľom vytvoriť nezabudnuteľné a pútavé zážitky prostredníctvom najmodernejších technológií, ako sú virtuálna realita (VR), rozšírená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+