3 min. čítanie

Perspektíva „cashless society“ v Európe

Koľko hotovosti máte pri sebe? Možno vás prekvapí, že odpoveď na túto otázku nezávisí len od výšky zostatku na vašom účte, ale pravdepodobne aj od krajiny, v ktorej žijete. Využívanie hotovosti sa v jednotlivých štátoch Európy výrazne líši, a to najmä medzi severom a juhom.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Perspektíva „cashless society“ v Európe

Vidinu tzv. „cashless society“ priblížila pandémia COVID-19, kedy sa kládol veľký dôraz na dezinfekciu, mince a bankovky v nás vzbudzovali pocit nečistoty a väčšina populácie začala nakupovať prostredníctvom e-shopov.

Najväčší pokles využívania hotovosti bol zaznamenaný v roku 2021 v Českej republike, kedy hotovostné platby klesli až o 49 %. Po návrate do bežného života bez obmedzení sa však využívanie hotovosti opäť posilnilo.

 Ktoré európske krajiny využívajú hotovosť najviac a ktoré najmenej?

Do top 3 najzávislejších európskych krajín sa v tomto roku dostalo Bulharsko, Rumunsko a Grécko. Slovensko je na ôsmom mieste a Česká republika na šiestom (celosvetovo sa dostala do top 20).

Do top 3 najmenej závislých európskych krajín sa dostali Nórsko, Fínsko a Švédsko, pričom Nórsko si drží prvenstvo aj celosvetovo.

Zdroj: Merchant Machine

Prečo sú severské krajiny najmenej závislé na hotovosti?

Severské krajiny sme v našich končinách vždy považovali za pokrokové – no prečo je to tak? Prečo v severských krajinách hotovostné platby neprekročia hranicu 1 až 2 %? A to nielen v Nórsku, Fínsku a Švédsku – túto hranicu neprekročí ani Dánsko či Anglicko. Z kultúrneho hľadiska majú tieto krajiny tendenciu dôverovať svojim vládam a tiež bankám, ktoré prešli reštrukturalizáciou a prispôsobili sa najpokrokovejším digitálnym technológiám.

Obyvatelia týchto krajín tiež veria, že ich peniaze sú v rukách digitálnej banky rovnako bezpečné (dokonca bezpečnejšie) ako v ich vlastných. Dôležitý faktor je tiež vysoká úroveň počítačovej gramotnosti starších generácií, prístup k internetu má v tejto top trojke viac ako 92 % všetkých obyvateľov a 100 % má aj svoj vlastný účet.

 Aké sú výhody „cashless society“?

Najväčším prínosom bezhotovostných platieb je zníženie kriminality a podvodov. Predsa len, digitálna mena je ťažšie zneužiteľná, transparentnejšia a možno ju lepšie odsledovať ako napríklad kufrík plný peňazí 😉.

Výhodou sú tiež rýchlejšie nákupy a ľahšia správa financií pre jednotlivcov ale aj pre podniky, ktoré by sa zbavili potreby skladovať, chrániť, vyberať a vkladať fyzické peniaze. Aby sme však ostali fér, spomenieme aj najväčšiu nevýhodu, a tou je značná strata súkromia.

Keď sa na problematiku pozrieme globálne, aj napriek rýchlemu vývoju digitálnych platieb (a stúpajúcemu trendu veľkých ekonomík vypúšťať hotovosť) je nateraz jasné, že spoločnosť bez hotovosti ostáva vzdialenou perspektívou.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastrešujem marketing pre platobné systémy Besteron. Vyše 8 rokov tiež pôsobím ako prekladateľ a kreatívny copywriter. Riadim sa heslom: „Nikto nečíta reklamy. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma, čo je občas aj reklama…“.

Besteron
Tento článok ti prináša

Besteron

S platobnou bránou Besteron už nemusíte čakať na svoje peniaze. Máte ich k dispozícii v ten istý deň, ako zaplatí zákazník a môžete ich znovu investovať do rozvoja svojho podnikania.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok