
Ak sa chce e-shop posunúť dopredu, nastal práve ten správny čas využiť nový trend ako pozdvihnúť krivku predaja alebo dosiahnuť viac konverzií. Giganti ako Netflix, Zalando, Alibaba alebo Youtube vedia ako na to. A aký odporúčač (recommender) používate vo svojom e-shope vy?
Prečítajte si, aké možnosti majú už dnes slovenské e-shopy a buďte o krok vpred. Z trendu sa totiž čochvíľa stane nevyhnutnosť.
Automatizované odporúčania – privítajte umelú inteligenciu na svojich stránkach
Dnes už pojem umelá inteligencia – artificial intelligence (AI) nevzbudzuje v kruhoch marketérov a e-shoperov také sci-fi neznámo, ako možno ešte pred niekoľkými rokmi. Vďaka dostupným technológiám a vhodným dátam prináša skvelé riešenie, ako zobraziť personalizovaný obsah, o ktorý má návštevník vašich stránok pravdepodobne záujem. Ako to funguje?
Odporúčací nástroj je váš nadupaný predavač v e-shope
Každý by takého chcel mať. Dokáže v pravej chvíli ponúknuť zákazníkovi ten správny sortiment a opýtať sa ho či náhodou nezabudol na baterky k ovládaču. A skôr, než zaplatí, ho ešte upozorní, že zákazníci nakupujúci rovnakú tlačiareň často dokúpia rovno aj náhradnú cartridge. Presne túto…
Kým v predajni takýto cross-sell a up-sell zastane vyškolená obsluha, v e-shope je to nástroj s názvom recommender – odporúčač. Ten môže fungovať na základe naprogramovaných pravidiel alebo manuálneho zásahu administrátora. Nevýhodou v e-shope s množstvom produktov je však to, že o zobrazení relevantných produktov môžeme len snívať.
Riešením sú automatizované odporúčania na báze umelej inteligencie. Nástroj, ktorý funguje bez potreby zásahu administrátora, zobrazí návštevníkom vášho webu presne tie produkty alebo služby, o ktoré majú najpravdepodobnejší záujem.
Môžete ho použiť v detaile produktu, v podstránkach s kategóriami, vo vyskakovacom okne alebo v košíku. Prípadne kdekoľvek, kde má zmysel ponúknuť návštevníkovi vášho webu na mieru “vyskladanú” ponuku (chybové stránky, newsletter, atď). S používateľsky vyladeným dizajnom recommendera je pre zákazníka skutočne ťažké odolať a odporúčaný predmet si do košíka neprihodiť.
Vysoko klikateľný obsah a menšie náklady na administráciu
Hlavným benefitom je práve personalizovaný výber obsahu. Dokonca bez toho, aby sa používateľ prihlásil a zadal o sebe nejaké údaje, dokáže odporúčač zvoliť tie produkty alebo služby, ktoré by ho mali čo najviac zaujať. Aj preto je vaša homepage na Youtube iná, než tá kolegova alebo kamarátova.
Vďaka odporúčacím nástrojom s AI pozadím nemáte potrebu hľadať inde, keď vám tu naservírujú videá s vašimi obľúbenými spevákmi ako na zlatom podnose. Pre e-shop to okrem ušetreného času a výdavkov na programátorské/administratívne zásahy znamená:
- dvojnásobný čas strávený na stránke,
- viac interakcií v rámci jednej návštevy,
- vyššia miera preklikovosti – v prípade odporúčaní v detaile produktu nárast CTR o približne 10 %,
- vyšší konverzný pomer – v prípade pop-up okna na základe testovania nárast CR až o štvrtinu,
- takmer 10 % podiel celkového obratu v sledovanom období jedného mesiaca po nasadení nástroja*.
* Zdroj: prípadová štúdia ui42.
Konečne dostupné riešenie aj pre stredné a menšie e-shopy
Výhodou umelej inteligencie od ui42 je, že si ju môžete dovoliť s minimálnou investíciou. Dokonca i vyskúšať zdarma na prvý mesiac. V porovnaní so známejšími riešeniami na medzinárodnom trhu dosahuje porovnateľné, ba dokonca miestami i lepšie výsledky.
Jednoduchá implementácia, úvodné nastavenie na mieru, rôzne možnosti umiestnenia a odborné poradenstvo od UX špecialistov sú skvelou možnosťou, ako sa chopiť svojej šance a jednoducho predávať viac. Umelá inteligencia a podobné technológie sa pomaly, ale isto stávajú súčasťou e-commerce a je len na nás, ako ich dokážeme zužitkovať vo svoj prospech.