Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

E-shop a reklamácia: ako na opravné faktúry resp. dobropisy

V praxi bežná situácia: zákazník zaplatil a prezval tovar, no chce ho celý alebo časť vrátiť. Prípadne zásielku rovno neprevzal. Pravidlá ohľadne uplatňovanie práv zákazníka rieši spotrebiteľské a obchodné právo. My si dnes prejdeme, čo s vystavenými faktúrami.

Fakturačný systém SuperFaktura
E-shop a reklamácia: ako na opravné faktúry resp. dobropisy

Reklamácia – zákazník chce vrátiť tovar

Pri zdokladovaní vrátenia tovaru aj peňazí sa v praxi používa pravidlo zo zákona o DPH, kedy je dodávateľ povinný pri “úplnom alebo čiastočnom vrátení tovaru” resp. “úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky” opraviť “základ DPH” ako aj samotnú DPH z pôvodnej dodávky. Dodávateľ teda v prípade vrátenia tovaru vystavuje opravnú faktúru, v ktorej uvedie presný popis a množstvo vráteného tovaru – podobne, ako na pôvodnej faktúre. Ako deň dodania uvedie deň vrátenia tovaru, dátum vystavenia môže byť rovnaký prípadne neskorší (najneskôr 15 dní po skončení príslušného mesiaca). Na faktúre musí navyše uviesť aj číslo pôvodnej faktúry.

Dodávateľ je povinný pri “úplnom alebo čiastočnom vrátení tovaru” resp. “úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky” opraviť “základ DPH” ako aj samotnú DPH z pôvodnej dodávky.

Tento postup sa vzťahuje aj na platiteľov DPH, no aj neplatiteľov, tí však na opravnej faktúre neuvádzajú najmä DPH-čku. Faktúra môže byť označená pojmom “faktúra”, “opravná faktúra” alebo – v praxi najčastejšie – “dobropis“.

V tomto prípade sú oba doklady – riadna aj opravná faktúra – uhradené prevodom peňazí, t. j. nedochádza k ich vzájomnému zápočtu. V účtovníctve resp. DPH-čkovej evidencii podnikateľa ide pri reklamácii o 4 rôzne prípady:

1) vystavenie faktúry a dodanie tovaru,
2) úhrada faktúry,
3) vystavenie opravnej faktúry,
4) úhrada tejto faktúry.

Reklamácia – zákazník chce vrátiť digitálny produkt

V prípade digitálnych produktov – e-bookov, online kurzov, online “software as an service” softvéru či formulárov – je bežnou praxou garancia vrátenia peňazí v prípade nespokojnosti s produktom. Aj v tomto prípade ide o postup uvedený v predchádzajúcom bode – dodávateľ pri vrátení peňazí vystaví opravný doklad s dátumom dodania, ktorý zodpovedá dátumu vrátenia peňazí. Na rozdiel od obchodu s tovarom však nie je potrebné zasielať produkt späť. Niektorí dodávatelia zrušenie dodávky ošetria zrušením prístupu (napr. online kurzy), niektoré produkty však (aj napriek reklamácii) zákazníkovi paradoxne ostávajú (e-booky, formuláre zmlúv a pod.).

V prípade digitálnych produktov – e-bookov, online kurzov, online “software as an service” softvéru či formulárov – je bežnou praxou garancia vrátenia peňazí v prípade nespokojnosti s produktom.

Neprevzatá zásielka: tovar sa vrátil pred zaplatením

E-shopy spravidla počítajú s určitým percentom tovaru, ktoré vyfakturujú a vyexpedujú, no zákazníci si ich z rôznych dôvodov neprevezmú. Najčastejšou praxou je už pri expedovaní tovaru vystaviť ostrú faktúru s uvedením dátumu expedovania ako dátumu dodania a túto spolu s tovarom odovzdať kuriérovi na doručenie zákazníkovi. Pre vrátené zákazky vystaviť opravnú faktúru resp. dobropis s aktuálnym dátumom vrátenia tovaru späť a uvedením čísla pôvodnej faktúry. V tomto prípade sa v účtovníctve ostrá faktúra (plusová) a opravná faktúra (mínusová) navzájom započítajú – uhradené bankovým prevodom totiž neboli.

Najčastejšou praxou je už pri expedovaní tovaru vystaviť ostrú faktúru s uvedením dátumu expedovania ako dátumu dodania a túto spolu s tovarom odovzdať kuriérovi na doručenie zákazníkovi.

Pre jednoduchosť v článku hovoríme najmä o situáciách, kedy slovenský e-shop predáva svoje produkty klientom zo SR.

Pri predaji tovaru ako aj digitálnych produktov klientom z iných krajín EÚ resp. krajín mimo môže nastať viacero variácií: niektoré dodávky sa fakturujú za cenu vrátane slovenskej DPH, niektoré s prenosom daňovej povinnosti na odberateľa, iné zas s miestnou DPH-čkou. Rozdielne postupuje tiež plnohodnotný platiteľ DPH, neplatiteľ DPH či podnikateľ registrovaný pre DPH podľa § 7a zákona o DPH.

Zdieľať článok
Fakturačný systém SuperFaktura

Sme online fakturačná a ekonomická aplikácia vytvorená hlavne pre živnostníkov a menších či stredných podnikateľov, ktorým chceme priniesť jednoduchý a intuitívny systém pre ich agendu.

Tento článok ti prináša

SuperFaktura – Fakturačný systém

SuperFaktúra je online platforma určená pre efektívnu fakturáciu. Ponúka rôzne funkcie, vrátane vytvárania profesionálnych faktúr, rýchlych cenových ponúk, kontroly nákladov a prehľadných objednávok. SuperFaktúra je určená pre živnostníkov, firmy aj e-shopy.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?
3 min. čítanie

Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?

Minulý rok vypukli správy o využívaní zjednotených dát a generatívnej AI, ktoré majú potenciál meniť zákaznícku skúsenosť. Prečo personalizácia často zlyháva? A čo odlišuje lídrov na trhu od ostatných firiem? Na to sa zamerala správa Adobe Digital Trends 2024. Zistite, ako prekonať náročné očakávania zákazníkov a prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu digitálnemu svetu pomocou personalizácie, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia
5 min. čítanie

Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia

E-commerce v Česku a na Slovensku zažíva dynamické zmeny. Automatizácia, AI, multichannel stratégie a expanzia do zahraničia sú kľúčom k úspechu. Ako využiť nové trendy na optimalizáciu procesov, zníženie nákladov a rast na konkurenčnom trhu? Objavte praktické tipy a inovatívne prístupy, ktoré transformujú lokálny online biznis. Odpovedá CEO CEE Radek Klouda zo spoločnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Prečítať článok
Takmer polovica nákupov začína na online trhoviskách
4 min. čítanie

Takmer polovica nákupov začína na online trhoviskách

V roku 2024 sa v európskom e-commerce často skloňovali online trhoviská. Zmenili spôsob, akým ľudia objavujú a nakupujú produkty, pričom jednotlivé platformy intenzívne súperia o pozornosť a dôveru zákazníkov. Trhoviská expandujú do strategických regiónov a neustále zlepšujú svoje služby, aby získali konkurenčnú výhodu. Najnovšia správa, založená na odpovediach 4 500 nakupujúcich z piatich krajín, ukazuje, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+