
Výhody a nevýhody dobierky
Roky praxe ukazujú, že stále viac klientov, najmä v strednej a východnej Európe, preferuje platbu „na dobierku“ teda až v momente doručenia tovaru.
Vďaka tomu sa koncový zákazník:
- Vyhne problému kedy za balík zaplatil a ten sa „stratil“
- Môže rozhodnúť neprevziať poškodený (napríklad zatečený) balíček
- Môže rozhodnúť neprevziať balíček, nakoľko si jeho kúpu „rozmyslel“
Dobierka je teda obľúbená forma platenia v online obchodoch avšak nesie v sebe značné riziko pre samotný e-shop.
Nakoľko sa jedná o príplatkovú službu doručovacej spoločnosti (poštovej alebo kuriérskej) VŽDY sa za ňu platí. A to aj v momente, kedy si zákazník tovar neprevezme. Každá spoločnosť má túto službu inak spoplatnenú (presnú sumu nájdete na webstránkach prepravcov) a jej splatenie má v povinnosti e-shop, nie zákazník.
Príklad: Klient si objednal tovar v hodnote 20 €. Doručenie v danej krajine stojí 3 €. Zvolil si platbu „na dobierku“ spoplatnenú sumou 2 €. Pri prevzatí zásielky klient uhradí 25 €. Kuriér túto sumu prevezme a následne vám daných 20 € vráti . Pri neprevzatí zásielky vám tovar v hodnote 20 € kuriér pošle späť a vy ho môžete opäť ponúknuť na predaj.
Prečo ponúkať dobierku?
Resp. prečo by mal e-shop riskovať?
a) Mentalita národa: niektoré krajiny jednoducho preferujú tento spôsob platby. Možno sa boja straty peňazí, možno sú zvyknutí platiť v hotovosti. Každopádne, je to tak.
b) Nový trh: ak ako e-shop otvárate trh v zahraničnej krajine, nie ste pre obyvateľov „overený obchod“. Opäť sa dostávame k tomu, že klient nechce riskovať.
Táto forma platby je u mnohých obľúbená a pokiaľ ju e-shop neponúkne, môže prísť o značné percento zákazníkov. Práve risk môže byť váš zisk.
Ako poslať balík na dobierku?
V prvom rade si treba spraviť prieskum u dopravcov. Každá spoločnosť má svoju cenu uvedenú na webstránke, pričom tá sa líši v jednotlivých krajinách. Zatiaľ čo na Slovensku zaplatíte pár desiatok centov, v susednom Rakúsku môžete nechať niekoľko eur.
Tovar zabalíte, odvážite (prípadne zmeriate obvod podľa pokynov prepravcov) a odovzdáte ho na pošte, alebo na zbernom mieste kuriérskej spoločnosti. K výslednej cene prepravy prirátate službu za dobierku a odošlete. Pomocou trackovacieho čísla zásielku sledujete a v momente kedy ju klient prevezme, otvárate šampanské (ak nie, tak peňaženku).
Odporúčanie od Fulfillment by FHB
Alfa a omega online obchodov je práve doručovanie tovaru zákazníkom. Neberte prepravu na ľahkú váhu. Zvoľte dobrého a spoľahlivého prepravcu.
Pri cenotvorbe vášho e-shopu nezabudnite rátať aj s najhorším scenárom, v ktorom budete musieť uhradiť dopravu tovaru tam-späť plus zaplatiť prepravcovi za službu „dobierka“. Venujte čas prieskumu trhu v danej krajine, mentalite národa a sledujte percento neprevzatých zásielok. Zamyslite sa, spravte priemer a navýšte cenu za tovar (alebo dopravu) tak, aby ste sa nedostali do mínusu.