3 min. čítanie

Prečo zákazníkom ponúkať dobierku?

Definícia = príplatková služba doručovacej spoločnosti; doručenie zásielky koncovému zákazníkovi s povinnosťou platby až pri osobnom prevzatí tovaru Anglický názov = cash on delivery, COD

Peter Horník Peter Horník
Managing partner Fulfillment by FHB
Prečo zákazníkom ponúkať dobierku?

Výhody a nevýhody dobierky

Roky praxe ukazujú, že stále viac klientov, najmä v strednej a východnej Európe, preferuje platbu „na dobierku“ teda až v momente doručenia tovaru.

Vďaka tomu sa koncový zákazník:

  • Vyhne problému kedy za balík zaplatil a ten sa „stratil“
  • Môže rozhodnúť neprevziať poškodený (napríklad zatečený) balíček
  • Môže rozhodnúť neprevziať balíček, nakoľko si jeho kúpu „rozmyslel“

Dobierka je teda obľúbená forma platenia v online obchodoch avšak nesie v sebe značné riziko pre samotný e-shop.

Nakoľko sa jedná o príplatkovú službu doručovacej spoločnosti (poštovej alebo kuriérskej) VŽDY sa za ňu platí. A to aj v momente, kedy si zákazník tovar neprevezme. Každá spoločnosť má túto službu inak spoplatnenú (presnú sumu nájdete na webstránkach prepravcov) a jej splatenie má v povinnosti e-shop, nie zákazník.

Príklad: Klient si objednal tovar v hodnote 20 €. Doručenie v danej krajine stojí 3 €. Zvolil si platbu „na dobierku“ spoplatnenú sumou 2 €. Pri prevzatí zásielky klient uhradí 25 €. Kuriér túto sumu prevezme a následne vám daných 20 € vráti . Pri neprevzatí zásielky vám tovar v hodnote 20 € kuriér pošle späť a vy ho môžete opäť ponúknuť na predaj.

Prečo ponúkať dobierku?

Resp. prečo by mal e-shop riskovať?

a) Mentalita národa: niektoré krajiny jednoducho preferujú tento spôsob platby. Možno sa boja straty peňazí, možno sú zvyknutí platiť v hotovosti. Každopádne, je to tak.

b) Nový trh: ak ako e-shop otvárate trh v zahraničnej krajine, nie ste pre obyvateľov „overený obchod“. Opäť sa dostávame k tomu, že klient nechce riskovať.

Táto forma platby je u mnohých obľúbená a pokiaľ ju e-shop neponúkne, môže prísť o značné percento zákazníkov. Práve risk môže byť váš zisk.

Ako poslať balík na dobierku?

V prvom rade si treba spraviť prieskum u dopravcov. Každá spoločnosť má svoju cenu uvedenú na webstránke, pričom tá sa líši v jednotlivých krajinách. Zatiaľ čo na Slovensku zaplatíte pár desiatok centov, v susednom Rakúsku môžete nechať niekoľko eur.

Tovar zabalíte, odvážite (prípadne zmeriate obvod podľa pokynov prepravcov) a odovzdáte ho na pošte, alebo na zbernom mieste kuriérskej spoločnosti. K výslednej cene prepravy prirátate službu za dobierku a odošlete. Pomocou trackovacieho čísla zásielku sledujete a v momente kedy ju klient prevezme, otvárate šampanské (ak nie, tak peňaženku).

Odporúčanie od Fulfillment by FHB

Alfa a omega online obchodov je práve doručovanie tovaru zákazníkom. Neberte prepravu na ľahkú váhu. Zvoľte dobrého a spoľahlivého prepravcu.

Pri cenotvorbe vášho e-shopu nezabudnite rátať aj s najhorším scenárom, v ktorom budete musieť uhradiť dopravu tovaru tam-späť plus zaplatiť prepravcovi za službu „dobierka“. Venujte čas prieskumu trhu v danej krajine, mentalite národa a sledujte percento neprevzatých zásielok. Zamyslite sa, spravte priemer a navýšte cenu za tovar (alebo dopravu) tak, aby ste sa nedostali do mínusu.

Zdieľať článok
Peter Horník
Managing partner Fulfillment by FHB

Konateľ a spolu-zakladatel najrýchlejšie rastúcej fulfillmentovej spoločnosti na Slovensku a blízkom okolí.

Fulfillment by FHB
Tento článok ti prináša

Fulfillment by FHB

Logistická spoločnosť s unikátnou službou fulfillment, t.j. outsourcing skladovania a odosielania balíkov pre firmy – eshopy, výrobcov a pod.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok