3 min. čítanie

Prečo zákazníkom ponúkať dobierku?

Definícia = príplatková služba doručovacej spoločnosti; doručenie zásielky koncovému zákazníkovi s povinnosťou platby až pri osobnom prevzatí tovaru Anglický názov = cash on delivery, COD

Peter Horník Peter Horník
Managing partner Fulfillment by FHB
Prečo zákazníkom ponúkať dobierku?

Výhody a nevýhody dobierky

Roky praxe ukazujú, že stále viac klientov, najmä v strednej a východnej Európe, preferuje platbu „na dobierku“ teda až v momente doručenia tovaru.

Vďaka tomu sa koncový zákazník:

  • Vyhne problému kedy za balík zaplatil a ten sa „stratil“
  • Môže rozhodnúť neprevziať poškodený (napríklad zatečený) balíček
  • Môže rozhodnúť neprevziať balíček, nakoľko si jeho kúpu „rozmyslel“

Dobierka je teda obľúbená forma platenia v online obchodoch avšak nesie v sebe značné riziko pre samotný e-shop.

Nakoľko sa jedná o príplatkovú službu doručovacej spoločnosti (poštovej alebo kuriérskej) VŽDY sa za ňu platí. A to aj v momente, kedy si zákazník tovar neprevezme. Každá spoločnosť má túto službu inak spoplatnenú (presnú sumu nájdete na webstránkach prepravcov) a jej splatenie má v povinnosti e-shop, nie zákazník.

Príklad: Klient si objednal tovar v hodnote 20 €. Doručenie v danej krajine stojí 3 €. Zvolil si platbu „na dobierku“ spoplatnenú sumou 2 €. Pri prevzatí zásielky klient uhradí 25 €. Kuriér túto sumu prevezme a následne vám daných 20 € vráti . Pri neprevzatí zásielky vám tovar v hodnote 20 € kuriér pošle späť a vy ho môžete opäť ponúknuť na predaj.

Prečo ponúkať dobierku?

Resp. prečo by mal e-shop riskovať?

a) Mentalita národa: niektoré krajiny jednoducho preferujú tento spôsob platby. Možno sa boja straty peňazí, možno sú zvyknutí platiť v hotovosti. Každopádne, je to tak.

b) Nový trh: ak ako e-shop otvárate trh v zahraničnej krajine, nie ste pre obyvateľov „overený obchod“. Opäť sa dostávame k tomu, že klient nechce riskovať.

Táto forma platby je u mnohých obľúbená a pokiaľ ju e-shop neponúkne, môže prísť o značné percento zákazníkov. Práve risk môže byť váš zisk.

Ako poslať balík na dobierku?

V prvom rade si treba spraviť prieskum u dopravcov. Každá spoločnosť má svoju cenu uvedenú na webstránke, pričom tá sa líši v jednotlivých krajinách. Zatiaľ čo na Slovensku zaplatíte pár desiatok centov, v susednom Rakúsku môžete nechať niekoľko eur.

Tovar zabalíte, odvážite (prípadne zmeriate obvod podľa pokynov prepravcov) a odovzdáte ho na pošte, alebo na zbernom mieste kuriérskej spoločnosti. K výslednej cene prepravy prirátate službu za dobierku a odošlete. Pomocou trackovacieho čísla zásielku sledujete a v momente kedy ju klient prevezme, otvárate šampanské (ak nie, tak peňaženku).

Odporúčanie od Fulfillment by FHB

Alfa a omega online obchodov je práve doručovanie tovaru zákazníkom. Neberte prepravu na ľahkú váhu. Zvoľte dobrého a spoľahlivého prepravcu.

Pri cenotvorbe vášho e-shopu nezabudnite rátať aj s najhorším scenárom, v ktorom budete musieť uhradiť dopravu tovaru tam-späť plus zaplatiť prepravcovi za službu „dobierka“. Venujte čas prieskumu trhu v danej krajine, mentalite národa a sledujte percento neprevzatých zásielok. Zamyslite sa, spravte priemer a navýšte cenu za tovar (alebo dopravu) tak, aby ste sa nedostali do mínusu.

Zdieľať článok
Peter Horník
Managing partner Fulfillment by FHB

Konateľ a spolu-zakladatel najrýchlejšie rastúcej fulfillmentovej spoločnosti na Slovensku a blízkom okolí.

Tento článok ti prináša

Fulfillment by FHB

Fulfillment Europe je logistická spoločnosť, ktorá sa špecializuje na e-commerce. Poskytujú komplexné logistické služby pod jednou strechou, vrátane medzinárodného doručovania, triedenia, balenia a skladovania tovaru. Sú najväčším fulfillment centrom v strednej Európe a ponúkajú rýchle a pohodlné medzinárodné doručenie, ktoré prekonáva dokonca aj kuriérske služby.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu
7 min. čítanie

8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu

Produktové feedy ostávajú pre mnoho e-shopov atraktívnou možnosťou prepojenia produktov v rámci ich online expanzie na nové trhy. Ako efektívne pracovať s feedmi a na čo si dať pozor? Preskúmajte svet produktových feedov a zistite, ako špecializované aplikácie menia pravidlá hry v oblasti správy feedov a uľahčujú e-shopom digitálnu expanziu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+