Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
3 min. čítanie

Chargeback sa nerovná Refund. Poznáte rozdiel?

Medzi dôsledky digitálnej ekonomiky patria okrem mnohých výhod aj občasné spory týkajúce sa online platieb. Pre obchodníka ide o veľmi nepríjemnú situáciu, ktorá môže poškodiť dobré meno značky a stojí čím ďalej viac peňazí a času. Pojmy chargeback a refund obchodníci nemajú v obľube, dokonca si ich často aj zamieňajú. Poznať ich význam a rozdiel medzi nimi je však viac než praktické.  

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Chargeback sa nerovná Refund. Poznáte rozdiel?

Chargeback ako ochrana spotrebiteľa

Hoci v oboch prípadoch ide o vrátenie finančných prostriedkov na účet spotrebiteľa, existujú medzi nimi dôležité rozdiely. Chargeback, inými slovami spätná platba, predstavuje vrátenie prostriedkov v plnej výške na platobnú kartu kupujúceho.

Tento nástroj využívajú banky na ochranu spotrebiteľa v prípade reklamácií a podozrivých transakcií. Ak má spotrebiteľ relevantný problém s produktom alebo službou, banka môže iniciovať storno platby aj v prípade, ak už bola pripísaná na účet obchodníka.V tomto prípade obchodník so spotrebiteľom nekomunikuje priamo, komunikácia prebieha prostredníctvom bánk.

Spravodlivé posudzovanie spätných platieb je veľmi citlivá téma. Na jednej strane chargeback chráni spotrebiteľa, na druhej môže obchodníkovi neprávom poškodiť. Ako je to možné? O chargeback môže požiadať každý vlastník debetnej alebo kreditnej karty a nezáleží, či platba kartou prebehla na Slovensku, alebo v zahraničí.

Nakoľko kartové spoločnosti nasledujú svoje vlastné pravidlá, občas uprednostnia zákazníka, hoci je v práve obchodník. Môže preto nastať situácia, kedy zákazník zneužije systém a požiada o chargeback aj za kvalitný výrobok. Jednoducho povedané, želá si tovar zadarmo.

Obchodník sa môže prostredníctvom svojej banky brániť, dokazovaním kvality predaného výrobku a dodržaním obchodných podmienok.

Refund rieši zákazník priamo s predajcom

Pojem refund znamená vrátenie platby za zakúpený tovar či službu. Rozdiel oproti chargebacku je ten, že spotrebiteľ kontaktuje priamo obchodníka, nie banku. Pre obchodníka ide o prijateľnejší proces reklamácie, nakoľko môže zákazníka vypočuť, vysvetliť prípadné nedorozumenia a ochrániť značku.

Výhodou je, že pri refunde sa mu vráti reklamovaný tovar. Refund môže byť čiastočný alebo v plnej výške, záleží od dôvodu vrátenia tovaru a obchodných podmienok, s ktorými zákazník pri kúpe tovaru súhlasil.

Aké sú základné rozdiely v skratke?

Chargeback:

  1. Komunikácia prebieha prostredníctvom banky.
  2. Prostriedky sú z účtu obchodníka odpísané bez varovania.
  3. Nemožno požiadať zákazníka o vrátenie tovaru.
  4. Podstata problému môže byť irelevantná, prípadne môže ísť o nedorozumenie.
  5. Môžu sa vyskytnúť dodatočné poplatky.
  6. Časovo veľmi zdĺhavý proces.

Refund:

  1. Obchodník a zákazník riešia problém spoločne.
  2. Obchodník vie vopred o prípadných vráteniach finančných prostriedkov.
  3. Obchodník môže požiadať o vrátenie tovaru.
  4. Zákazník presne opíše problém, obchodník vie napraviť škodu.
  5. Dodatočné poplatky sa zvyčajne nevyskytnú.
  6. Časovo menej náročný proces.

Ako sa vyvarovať vráteniam platieb?

Nepríjemnostiam s vrátením platby sa dá do určitej miery vyvarovať. Obchodník môže podniknúť kroky k tomu, aby zákazník nemal dôvod žiadať o chargeback a znížil tiež percento požiadaviek o refundáciu.

Medzi dôležité kroky patrí zabezpečenie požadovanej kvality výrobkov a služieb, dostupnosť firemných kontaktov a aktívny helpdesk, jasné vymedzenie obchodných podmienok a reklamačného poriadku, dodržanie dodacích lehôt pri preprave tovaru zákazníkovi, posilnenie povedomia o značke a v neposlednom rade využívanie nástrojov pre overenia online platieb CVV a 3D Secure – v tom prípade spotrebiteľ nemôže uviesť ako dôvod neautorizovanie platby.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Píšem texty, zastrešujem marketing, hrám sa s grafickým dizajnom, prekladám do angličtiny a organizujem top eventy. Kreativitu naplno oslavujem vo firme s najväčším srdcom a najlepšími platobnými riešeniami Besteron. Hľadáš platobnú bránu pre svoj e-shop alebo POS riešenia pre prevádzku? Klikaj na besteron.sk.

Tento článok ti prináša

Besteron

Besteron je moderná platobná brána a POS terminál, ktorý ponúka riešenia pre e-shopy aj kamenné prevádzky. S viac ako 8 rokmi skúseností a miliónmi spracovaných transakcií, Besteron ponúka spoľahlivé a efektívne platobné riešenia. Ponúka rôzne platobné metódy vrátane platby kartou a bankového prevodu. Besteron sa zaviazal poskytovať jednoduché a výhodné riešenia pre svojich zákazníkov, čo zahŕňa jednoduchú implementáciu, prispôsobené riešenia a vždy výhodné ceny. S viac ako 2500 spokojnými zákazníkmi, Besteron je dôveryhodným partnerom pre váš biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
10 výziev k akcii (CTA), ktoré zvýšia vaše konverzie
3 min. čítanie

10 výziev k akcii (CTA), ktoré zvýšia vaše konverzie

Poznáte ten pocit, keď si čítate zaujímavý článok, pozriete si pútavý obrázok, prejdete všetkým obsahom a… necháte za sebou len tichú prehliadku? Toto je bežná realita na dnešnom webe, kde nás bombardujú informáciami. Ale čo keby to mohlo byť inak? Čo keby sme dokázali premeniť pasívnych návštevníkov na aktívnych účastníkov?

Andrej Kajan Andrej Kajan
CEO
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+