“Umelá inteligencia prináša na trh e-commerce zmenu. E-shopom ponúka množstvo výhod, ako je analýza údajov, poradenstvo na základe marketingových údajov alebo dokonca samotné generovanie popisov produktov. Má schopnosť optimalizovať logistiku, predajné procesy a cenovú stratégiu. Najväčší prínos vidím v zefektívnení procesov a znížení nákladov. Využívanie umelej inteligencie by som e-shopom odporučil, ale mali by byť opatrní pri zdieľaní údajov. Bezpečnosť je pre mňa prioritou,” prezentuje svoj postoj k práci s AI Ivo Mrena, CMO spoločnosti Shoptet, najväčšieho českého prevádzkovateľa internetových obchodov.
Éra umelej inteligencie so sebou prináša významné zmeny, pokiaľ ide o prácu s údajmi a tvorbu autorských diel. Mali by sme sa zamyslieť aj nad tým, čo do nástrojov AI vkladať a čo nie. Pozrime sa bližšie na najdôležitejšie veci z právneho hľadiska so šiestimi tipmi od advokátky Petry Dolejšovej, odborníčky na právo v marketingu a e-commerce.
- Generovaný obsah a práva k němu
Ak si nechávate AI nástrojmi generovať texty, obrázky, videá, hudbu alebo iný „autorský“ obsah, pamätajte na to, že právo týmto „softvérom vytvoreným“ výstupom zatiaľ ochranu nedáva. V praxi to potom môže znamenať, že váš obsah nebude unikátny a „len váš“.
Tvorbu loga, korporátnej identity, webových stránok, stratégiu, tvorbu dôležitých kampaní. Skrátka to, čo chcete mať aj naďalej automaticky „pod svojou ochranou“, by ste podľa odporúčania Petry mali aj ďalej zverovať skôr ľuďom.
- Čo do AI nástrojov nezadávat?
Nie je nástroj ako nástroj. Niektoré platené nástroje vám garantujú, že váš obsah zostane len váš. Veľká väčšina vám to ale garantovať zatiaľ nevie. Platidlom sú v týchto prípadoch práve informácie, ktoré do AI vložíte. Myslite v takom prípade na to, čo do nástrojov zadávate – aby ste svojmu konkurentovi nevedomky nepomáhali budovať jeho vlastný biznis na vašich výtvoroch a stratégiách. O niektoré informácie a podklady je lepšie sa nedeliť.
- Vykrádanie cudzej tvorby
Rad generatívnych AI nástrojov používa jazykový model, ktorý sa „učil“ na verejných stránkach a databázach. To so sebou nesie riziko, že dielo, ktoré vám nástroj vytvorí, bude kópiou cudzej práce. A na takéto použitie nemáte licenciu. Bezpečnejšie je teda siahať po nástrojoch, ktoré vám transparentne priznajú, na akých dátach (ideálne vlastných) sa učili.
Do promptov nezadávajte príkazy typu „vygeneruj mi Shreka, Captain Marvel atď.“ alebo inú známu tvorbu. Zahrávali by ste sa s neoprávneným využitím cudzích autorských diel, hoci „vami vytvorených“.
- Využitie generovaného obsahu v PR a marketingu
Pozor si dajte aj v prípade generovania obsahu na účely marketingu a PR. Teda napríklad článkov, obrázkov alebo videí. Niektoré platformy začínajú upravovať svoje algoritmy, ktoré budú protežovať ľudsky tvorený obsah a požadujú transparentné označovanie AI generovaného obsahu. Pozrite sa teda na prístup vami využívaných platforiem.
- Práca s dátami
Na svojom e-shope časom určite AI nástroj na prácu s dátami využijete. V takom prípade pamätajte na to, že AI nástroj bude v úlohe tzv. spracovateľa dát. Overte si, že je nástroj európsky, prípadne vedený v zozname Data Privacy Framework. S nástrojom by ste mali mať uzavretú spracovateľskú zmluvu.
A nezabudnite tiež na to, že pre prácu s údajmi potrebujete z hľadiska GDPR patričnú povolenku – väčšinou to býva súhlas alebo ak na svojom e-shope už teraz využívate Chatbota, mali by ste byť transparentní v tom, že zákazníci komunikujú s AI.
- Právne veci okolo
Éra AI so sebou prináša mnohé zmeny, pokiaľ ide o prácu s údajmi a tvorbu originálnych diel (fotografií, článkov, webových stránok atď.). Preto nezabudnite aktualizovať informácie o spracovaní osobných údajov (minimálne na webovej stránke). Aktualizujte zmluvy so svojimi dodávateľmi a dohodnite sa, či a aké nástroje AI môžu alebo nemôžu používať v spolupráci s vami. Mali by ste si najmä vždy uvedomiť, ktoré výstupy sú generované umelou inteligenciou a ktoré nie.
Tisková zpráva