Zaujíma ma
3. júla 2020

Tomáš Záškvara

CEO v spoločnosti NEOSHIP s.r.o
3. júla 2020

Ako vybrať prepravnú spoločnosť pre svoj eshop

5 min čítanie

Aká je cena balíka? Otázka takmer každého záujemcu o prepravné služby, veľakrát ešte v úvode rozhovoru alebo emailu. Cena je samozrejme dôležitá, no pokiaľ neviete za čo platíte, to čo sa na prvý pohľad môže zdať najlacnejšie, vás v konečnom dôsledku bude stáť výrazne viac.

Ešte pred tým než sa detailnejšie pozrieme na to, čo okrem ceny treba zvážiť pri posudzovaní jednotlivých prepravných riešení a spoločností, zhrniem krátko udalosti a aktuálnu situáciu za posledný rok na slovenskej logistickej scéne.

Z piatich najväčších štandardných balíkových prepravných spoločností zostali na trhu tri – DPD, SPS a GLS. K nim sa ešte pridáva Zásielkovňa a Slovenská pošta. Najmä kvôli rastu ecommerce medziročne výrazne stúpa objem expedovaných zásielok, čo sa v súvislosti aj s rastom miezd a ďalších nákladov odráža aj na rastúcej cene prepravných služieb.

Okrem toho DPD a SPS zaviedli už minulý rok tzv. Sezónny príplatok počas vianočného obdobia a vzhľadom na náročnosť spracovania objemnejších a neštandardných zásielok, balíkové prepravné spoločnosti postupne vylučujú alebo výrazne spoplatňujú prepravu takýchto balíkov. Tento trend bude s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať aj v najbližšom období.

Určite je žiadúce mať zanalyzované služby aj ceny jednotlivých prepravcov. Nezabúdajte však aj na to, že vaši zákazníci zároveň ocenia rôzne spôsoby doručenia aj s rôznou cenou.

Najčastejšie eshopy ponúkajú doručenie kuriérom na adresu, na výdajné miesto (Zásielkovňa, Parcel shopy, Uloženka a pod.) alebo na poštu. Nie je žiadúce zahltiť zákazníka množstvom možností a zároveň by bolo škoda nedať mu z rozumného počtu na výber obzvlášť, ak sa líšia vo svojej podstate.

A teraz už o tom, na čo by ste mali myslieť v súvislosti s expedovaním.

Cena balíka

Je len časť vašich expedičných nákladov a aj keď z nich tvorí výrazný podiel, určite by ste sa nemali rozhodovať iba na základe tohto ukazovateľa. Už len v tejto súvislosti, ak predávate tovar vo váhovom rozsahu povedzme od 0 – 15 kg a z toho je napr. 80 % balíkov od 0 – 10 kg, môže sa stať, že prepravca A, ktorý vám dá ceny o čosi lepšie od 0 – 10 kg bude v konečnom dôsledku drahší, pretože prepravca B vám dal výrazne lepšie ceny na balíky od 10 – 15 kg.

Z mojich skúseností sa väčšinou nový potencionálny zákazník pri zvažovaní spolupráce zaujíma najmä o cenu balíka, až potom počas spolupráce o všetko ostatné. Malo by to byť skôr naopak. Ak budete čítať ďalej dozviete sa prečo.

Prepraviteľnosť tovaru

Predávate topánky, oblečenie, náradie, záhradnú techniku, elektroniku, mobily, chladničky, bicykle, nábytok aj s dekoráciami do bytu?

V niektorých prípadoch vám bude stačiť jedna kuriérska spoločnosť, no obzvlášť pri tovaroch typu nábytok, biela technika a pod. sa nevyhnete dvom kuriérskym spoločnostiam, balíkovej a veľkoobjemovej napr. (GEIS, DHL Freight, DB Schenker atď.).

Čím máte balíky rôznorodejšie a ťažšie, tým viac odporúčam všímať si v cenových ponukách príplatky za takéto balíky a informovať sa o tom, či prepravca účtuje za každý balík zvlášť aj keď ich pošlete viacero na jednu adresu alebo naceňuje ich spoločnú váhu, pretože to môže výrazne ovplyvniť vaše celkové náklady na expedovanie.

Cena vs. kvalita

Jednou stranou mince je cena a tou druhou počet reklamačných udalostí, rýchlosť a výška refundácie škody, kvalita zákazníckeho servisu, spôsob komunikácie prepravcu s vami, ale aj s vaším zákazníkom. Posudzovať kvalitu celej kuriérskej spoločnosti podľa jedného kuriéra, s ktorým máte vy osobnú skúsenosť môže byť krátkozraké, či už je dobrý alebo zlý.

Cena neodráža len to, keď všetko funguje tak ako má, ale aj to, ako sú riešené situácie, keď sa tak nedeje.

Možnosti automatizácie, čas = peniaze

Dnes už každý balíkový prepravca poskytuje možnosť tvorby balíkov v ich systéme cez API, importom súborov alebo manuálne.

V čom môže byť rozdiel je dostupnosť, rýchlosť a cena implementácie resp. prepojenia s vaším eshopom alebo fakturačným systémom. Okrem toho zautomatizovať sa dá viac ako len tlač štítkov a preberacieho protokolu.

Zefektívniť čas a optimalizovať náklady môžete aj automatickým párovaním dobierok k vystaveným faktúram, sledovaním balíkov priamo v eshope pri objednávkach, odosielaním notifikačných emailov aj so sledovaním balíka pre príjemcov, či prehľadným reportom o nedoručených zásielkach.

Preto určite odporúčam zistiť u vášho dodávateľa eshopového alebo fakturačného riešenia, s ktorými prepravcami má už hotové prepojenie, v akom rozsahu, za akú cenu resp., za akých podmienok by doimplementoval toho, pre ktorého by ste sa rozhodli.

Pri automatizácií nejde len o šetrenie času, ale aj odstránenie chybovosti, či vyriešenie zastupiteľnosti v prípade výpadku zamestnanca.

Či už posielate jednotky, desiatky alebo stovky balíkov denne, nikdy neviete, kedy zrazu „vystrelíte nahor“ a z pokojnej práce sa stane „nočná mora“, pretože budete musieť doslova do noci riešiť expedovanie, zákaznícky servis, atď., tak ako sa to stalo v mnohých prípadoch počas obdobia korona obmedzení.

Preto aj začínajúcim eshopom odporúčam riešiť automatizáciu už na začiatku, aj keď jej benefity nepocítia hneď alebo v takej miere ako keby posielali viacero balíkov denne.

Doplnkové služby – aké a za koľko?

Pri posudzovaní cenových ponúk nezabúdajte brať popri cene balíka a dobierky do úvahy aj ceny doplnkových služieb. Nie všetky prepravné spoločnosti majú v cene balíka zahrnutú notifikáciu emailom alebo smskou.

Nepodceňujte ani spôsob a cenu účtovania palivového príplatku alebo dobierky platenej platobnou kartou? Ak zoberiete do úvahy aj tieto príplatky, tak prepravca, ktorý sa zdal byť najlacnejší môže byť zrazu najdrahší.

Obzvlášť v segmente módy, kde je vratkovosť pomerne vysoká odporúčam všímať si aj cenu za vrátenie balíka. Pripláca sa niečo alebo je cena rovnaká ako keď vy odosielate balík, poprípade sa neplatí nič? Tieto príplatky môžu výrazne navýšiť vaše náklady.

Čas vyzdvihovania a čas doručenia

Nemusí to byť katastrofa, ale určite je lepšie, keď k vám príde kuriér po zásielky o 15:00 namiesto o 9:00. Podobne môžeme posudzovať aj doručovanie do zahraničia, kde rozdiely v čase doručenia môžu byť aj niekoľko dní. Ak expedujete do zahraničia minimálne v desiatkach balíkov mesačne, určite je vhodné všímať si aj cenové podmienky a možnosti vratiek k vám.

V rámci Slovenska je doručovanie nasledujúci pracovný deň už štandardom u  každej prepravnej spoločnosti, aj keď žiadna to negarantuje.

A opäť cena…

Tentokrát už celková. Pretože to je to, čo v konečnom dôsledku zaplatíte prepravcovi a vašim zamestnancom, alebo na čom budete stratový v prípade negatívnych referencií, škodových udalostí a nevyužitých príležitostí na zvýšenie predaja.

Takže, pred tým než sa rozhodnete pre nejakého prepravcu je fajn odpovedať si na otázku, či je pre vás lepšie ušetriť 0,10 € – 0,20 € na balík, alebo zvýšiť váš potenciál na predaj cez efektívnejšie využívanie vášho času, času vašich zamestnancov a lepšie služby pre vašich zákazníkov.

Zamyslite sa nad týmto príkladom:

Expedovaných je v priemere 100 balíkov mesačne. Prepravca A je o 0,20 € lacnejší než prepravca B, t.j. rozdiel 20 € za mesiac resp. 1 € za deň. Avšak služby a možnosti automatizácie prepravcu B sú lepšie.

S ohľadom na vašu priemernú maržu, o koľko objednávok by ste museli predať navyše, aby ste vykryli ten 20 € mesačný rozdiel? Jednu, päť, desať? Je to reálne?

Koľko objednávok musíte získať, aby ste zarobili 100 € navyše?

Druhé zamyslenie:

Čo by sa stalo ak by ste upravili cenu poštovného v košíku?

Podľa nášho prieskumu, ak by eshop zvýšil cenu poštovného o 0,30 €, až 65 % z opýtaných, ktorí už na tomto eshope pred tým nakupovali by nakupovali aj naďalej, ďalších 16 % by sa rozhodovalo na základe viacerých faktorov, či by opäť nakúpili, zvyšok by nenakúpil.

Nemusíte hneď cenu dvíhať o 0,30 €, ale ak ju o čosi upravíte, je malá pravdepodobnosť, že by ste prišli o objednávky. No na druhej strane je dosť pravdepodobné, že budete mať spokojnejších zamestnancov aj zákazníkov.

Na záver už len dodám, že tak ako aj v iných oblastiach aj pri expedovaní platí, že nie je všetko zlato čo sa blyští. Nenechajte sa preto zlákať na prvý pohľad najlacnejšou ponukou, pretože v skutočnosti nemusí byť tá najvýhodnejšia.

TIP: Pozrite si ako ušetriť čas a peniaze pomocou automatizácie expedičných procesov v našom rozhovore na Ecommerce Bridge.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Tomáš Záškvara

CEO v spoločnosti NEOSHIP s.r.o

V oblasti obchodu, predaja a manažmentu pôsobí od roku 2010. Vzťahy so zákazníkmi aj kolegami buduje na dôvere a individuálnom prístupe.

Tento článok prináša

Prostredníctvom individuálnej automatizácie alebo ľahko a bezplatne dostupných modulov v eshopových systémoch a komplexnej funkcionality zefektívňuje eshopom procesy súvisiace s expedovaním. Zároveň pre nich zabezpečuje aj prepravu zásielok.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.