6 min. čítanie

Ako viesť pracovný pohovor?

Väčšinou počúvame, ako sa pripraviť na pohovor ako uchádzač. Avšak nikto nerieši to, že aj pre samotného náborára to nie je ľahká práca. Samozrejme, časom a s viac skúsenosťami sa z toho stane hračka, no začiatky bývajú ťažké. Správny náborár by mal vedieť viesť pohovor a zároveň zaistiť, aby sa uchádzači cítili pohodlne. Všetkému predchádza dôležitá príprava pre obe strany.

Ako viesť pracovný pohovor?

Príprava je základ

Veľmi pekné prirovnanie je predstava náborára ako učiteľa, ktorý skúša žiaka. Učiteľ môže dať žiakovi voľný priestor nech rozpráva to, čo vie, môže ho viesť otázkami, alebo môže kombinovať obidve možnosti. Problém však môže prísť, keď sa žiak i učiteľ pred hodinou nepripravia. Vtedy nikto nevie, čo má rozprávať. Čo sa týka pohovoru, uistite sa, že si uchádzača pred pohovorom prezriete. V dnešnej dobe má už každý sociálne siete, preto ich využite.

Ak ste si prezreli profil uchádzača a jeho životopis, pripravte si podľa toho aj otázky. Taktiež musíte pochopiť, čo sa od vás očakáva. Aký typ uchádzača vaša firma potrebuje? V hlave si pred pohovorom vytvorte približný plán, ako by ste chceli, aby pohovor prebiehal. Je v poriadku mať otázky napísané na monitore či papieri, no dôležitejšie je zapisovať si a robiť si poznámky o uchádzačovi, ktoré si potom môžete ešte raz prečítať a prehodnotiť uchádzača.

Preč s nervozitou a stresom

Prečo sa ľudia zdravia podaním ruky? Podanie rúk má viacero významov. Okrem uvítania je to aj gratulácia, vyjadrenie vďačnosti a podobne. Práve uvítaním uchádzača a predstavením sa ho naladíte na pokojnú vlnu. Zároveň mu môžete ponúknuť vodu a uistiť sa, že sa cíti v poriadku. Aj vy máte dosah na uchádzača, ktorý stojí na hrane medzi prípadným úspechom alebo zlyhaním. Určite mu k tomu dopomôže aj čerstvý vzduch.

Dať viac ako len otázky

Ako môže vypísaný copywriter dať viac, ako len prázdne slová? Ako môže maliar vytvárať maľby, ktoré upútajú pozornosť, len rukou? Ako môže náborár komunikovať s potenciálnym zamestnancom, keď kladie len otázky? Kúzlo hľadajte v danej osobe. To, ako copywriter píše, maliar maľuje a náborár rozpráva. Energiu spoza každého zamestnania cítiť podľa toho, či to daného človeka baví. Až vtedy sa to prejaví aj na samotnom výsledku.

TIP: Ak chcete čítať z uchádzača už ako prekročí prah dverí, vzdelávajte sa. Existuje mnoho videí, článkov a kníh na reč tela. Človek sa učí každý deň. Nie je to žiadna hanba.

Týždenný podcast UPdate

Neprežente to s otázkami

Vami predpripravené otázky by mali byť formulované tak, aby boli krátke a zrozumiteľné. Väčšinou nejasné a zdĺhavé otázky sú také, ktoré neboli pripravené. Vyhnite sa najmä kladeniu viacerých otázok naraz, čo môže v uchádzačovi vyvolať stres a paniku, na čo má vlastne odpovedať. Dajte si na čas a prejdite si s uchádzačom otázky postupne.

Nechajte čas aj uchádzačovi

Ako viete, že ste položili dobrú otázku akéhokoľvek typu? Keď sa nad ňou klient zamyslí. Práve to by ste mali akceptovať a netlačiť na pílu. Nesnažte sa otázku špecifikovať alebo opakovať, ak to nie je nutné. Jednoducho si počkajte na odpoveď. Potencionálny zamestnanec sa snaží nájsť najlepšiu odpoveď na vašu otázku, no ten, ktorý za to stojí, sa opýta, aby ste mu otázku špecifikovali.

Zastavte ho, ak je mimo tému

„Ako náborár by ste nemali uchádzača zastaviť v jeho odpovedi.” Je možné, že túto vetu ste už párkrát počuli. Nie je to ale svetoborná rada, práve naopak. Ak uchádzač zájde mimo vami položenú tému, je to v poriadku. Čo však nie je v poriadku je to, ak ho v tom nezastavíte. On pokračuje ďalej rozprávať mimo tému a následne vaša ďalšia otázka ho zaklincuje. Sám si uvedomí, že bol mimo, a to ho pravdepodobne vykoľají.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Najlepšie, čo môžete spraviť, je prerušiť ho a povedať mu, že nehovorí k veci. Na začiatku pracovného pohovoru si určte jedno pravidlo, a to, že vy môžete prerušiť jeho a aj on vás. Radšej si chybu priznajte a vysvetlite mu, že vaša otázka nebola jasná. Následne sa ju opýtajte inak. Pomýliť sa môže každý, od toho je tu druhá šanca.

Prerušte ho, ak odpovedá pridlho na váš vkus

Pred začiatkom pohovoru môžete objasniť uchádzačovi viacero vecí. Vy ako náborár by ste ho mali oboznámiť s tým, aby odpovedal stručne. Ak vám príde, že jeho odpovede sú dlhé, nebojte sa ho stopnúť. Niektorí náborári majú dokonca dané stručné vyjadrovanie ako povinnú vlastnosť, ktorú musí uchádzač spĺňať.

Nie je to práve najslušnejšia vec, ale niekedy sa inak ani nedá. Usmerniť uchádzača dokážete tým, že mu dáte najavo, ako by mali nasledujúce odpovede vyzerať. Spätná väzba je dôležitá v živote a týka sa to aj pracovného pohovoru. Aspoň uvidíte, ako sa dokáže prispôsobiť novým podmienkam v krátkom čase. Hovoriac o čase, aj to môže byť váš argument, ak chcete uchádzača donútiť rozprávať menej. Chcete využiť váš čas na maximum.

Názor prejavte ľudským spôsobom

V poslednej dobe môžete všade vidieť, ako sa ľudia na dennom poriadku urážajú. Jeden nesúhlasí s názorom druhého, čím sa konverzácia len vyhrocuje. Nedovoľte to aj vy na vašom stretnutí. V prípade, že na niečom s budúcim zamestnancom nesúhlasíte, prejavte to ľudsky. Vaše prejavenie názoru by malo začínať vetami ako:

  • Podľa mňa … V mojich očiach …
  • Podľa mňa … Pokiaľ ide o mňa …
  • Z môjho pohľadu …
  • Môj názor/dojem/presvedčenie je, že …
  • Mám pocit, že …
  • Nepochybujem, že …

Výmena myšlienok je jedna vec, súťaženie o to, kto má pravdu, druhá. Za žiadnych okolností nedovoľte, aby sa na pohovore niečo také stalo. Buďte dostatočne jemní, aby kandidát pred odpoveďou nepoznal váš názor na danú tému.

Týždenný podcast UPdate

Vymieňajte si zážitky

Nie každý deň bude pre vás najlepší. Aj náborár je len človek, preto je v poriadku, ak máte zlý deň. Ak takýto deň máte, požiadajte niekoho iného, aby vás zaskočil. Bola by škoda, ak by vaša spoločnosť nenabrala dobrého kandidáta len kvôli tomu, že sa necítite dobre. Práve dobrá nálada je príčinou toho, že sa dobré vzťahy začnú budovať.

Využite tento čas na vzájomné vymieňanie skúseností a nájdite spoločnú reč. Popravde, na rozhovore by mal byť kandidát ten, čo rozpráva najviac. To však neznamená, že k tomu nemôžete prispieť svojimi názormi, myšlienkami a skúsenosťami.

Záver

Uchádzač si vás pravdepodobne predstavuje ako niekoho, kto mu stojí v ceste alebo odľahčene povedané, ako draka, ktorý mu nedovolí zachrániť princeznú z hradu. Je z toho celý nesvoj a vystresovaný. Zapôsobte dobrým dojmom a uistite sa, že sa uchádzač cíti najlepšie. Vďaka tomu podá svoj najlepší výkon u vás na pohovore. Nový alebo pokročilý náborár, nikdy nie je neskoro aplikovať naučené znalosti do praxe. Tak len do toho!

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu
7 min. čítanie

8 tipov pre optimalizáciu feedov a úspešnú online expanziu

Produktové feedy ostávajú pre mnoho e-shopov atraktívnou možnosťou prepojenia produktov v rámci ich online expanzie na nové trhy. Ako efektívne pracovať s feedmi a na čo si dať pozor? Preskúmajte svet produktových feedov a zistite, ako špecializované aplikácie menia pravidlá hry v oblasti správy feedov a uľahčujú e-shopom digitálnu expanziu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+