V rozhovore sa dozviete:
- 01:58 Dokáže človeka uživiť takáto výhradná orientácia na LinkedIn?
- 03:44 Je vôbec potrebné pre marketéra učiť sa pracovať so sociálnou sieťou?
- 05:29 Je teda hlavný rozdiel medzi sieťami, čo tam ľudia robia?
- 06:01 Malo by marketingové oddelenie riešiť aj LinkedIn profily ostatných kolegov?
- 07:43 Koľko ľudí je zo Slovenska na sieti LinkedIn?
- 12:53 Aké veci teda na LinkedIne najviac fungujú?
- 16:06 Existujú nejaké micro segmenty aj v rámci marketingu?
- 26:20 Je ešte niečo, čo sa dá robiť a ľudia to bežne nerobia?
- 30:47 Je nejaká univerzálna cesta, akou sa na LinkedIne vydať?
- 34:33 Čo je to marketingový pragmatizmus?
Dokáže človeka uživiť takáto výhradná orientácia na LinkedIn?
Človek v marketingu by mal mať celkovo všeobecný rozhľad o sociálnych sieťach. Ale rozhodne sa nedá byť expert na všetky naraz. Aj to Mikiho priviedlo k LinkedInu. Pretože vždy keď potrebujete riešiť problémy danej siete, je lepšie obrátiť sa na odborníka. Je to lepšie aj pre vás, ako klienta, ktorí síce možno na začiatku zaplatí viac, avšak dostane rýchlejší a kvalitnejší výstup.
Je vôbec potrebné pre marketéra učiť sa pracovať so sociálnou sieťou?
Sociálne siete sú dimenzované tak, aby boli pre používateľov čo najviac jednoduché. Mohlo by sa teda zdať, že nie je potrebné im venovať až takú pozornosť. Ale najmä LinkedIn je profesionálna sieť, kde vystupujete nie len za seba ako človeka, ale často aj za firmu.
“Na Instagrame si aj marketéri zdieľajú obedíky a iné pekné veci, kdežto na LinkedIne zdieľajú profesionálny život a už to chce aj nejaký ten skill a zamyslenie, čo vôbec pridať. Pretože už nekomunikuje len za seba, ale napríklad aj za spoločnosť, v ktorej pôsobíte.”
Aj preto sa nad tým treba zamýšľať, aby príspevky boli cielené a pomohli buď vašej kariére, alebo organizácii, ktorú zastupujete…
Malo by marketingové oddelenie riešiť aj LinkedIn profily ostatných kolegov?
Algoritmus na LinkedIne dáva do popredia súkromné účty, takže je viac ako žiadúce, aby ľudia takto podporovali svoje spoločnosti. Vystupujú ako brand ambasádori a je potrebné, aby tam boli aktívni. Preto je dôležité, aby marketingové oddelenia pracovali so zamestnancami na správnej komunikácii cez súkromné účty. Organické príspevky sú občas virálne a ešte keď ich podporia interakciou aj ľudia z vedenia, je to trošku ako social proof. Dostáva to potom úplne iný rozmer, ako na iných sociálnych sieťach.
Koľko ľudí je zo Slovenska na sieti LinkedIn?
Miki bol súčasťou prieskumu na jeseň 2022, z ktorého vyšlo, že na Slovensku je založených približne 600 000 účtov, marketérov z toho je asi 14 %. V poslednej dobe je to pre nich stále viac zaujímavé. Už to nie je ako v minulosti, kedy bola táto sieť vnímaná ako HR okienko, kde ste si hľadali len novú prácu. Aktuálne teda prevzali prvenstvo marketéri a snažia sa svojou odbornosťou prispievať. Ideálne čím väčšia autorita zo spoločnosti, tým lepšie.
“Keď dá riaditeľ poisťovne nejaký status, tak už samotní zamestnanci, podľa nejakých štatistík, drvivá väčšina mu to olajkuje. A to tvorí ten klasický network efekt. Oni sú poprepájaní so spolužiakmi, bývalými kolegami… Tým pádom sa to všetko pekne prepojí. Preto staviť na LinkedIne na brand ambasádorov je správna voľba.”
Kedysi bolo dôležité, aby mal príspevok v nejakom krátkom čase od publikovania čo najviac interakcií a vtedy sa viac šíril. Dnes je to viac o čase, ktorý užívateľ strávi na vašom príspevku. Je rozdiel informácie iba dokumentačne zaznamenať do príspevku, alebo príspevkom otvoriť diskusiu na dané téma a zanechať nejakú emóciu.
Aké veci teda na LinkedIne najviac fungujú?
Priestor pre videá alebo dlhšie prezentácie je aj na tejto sieti väčší. Je lepšie si dať s postovaním napríklad na dva týždne prestávku a pripraviť si dlhší obsah, ako neustále spamovať to isté dookola. Taktiež je potrebné uvažovať nad témami, ktoré spracovávate. O čo by mohla mať vaša bublina záujem a vy to viete naplniť. Môže to začať textom, ale následne to posunúť na video seriál a iné dlhšie formy obsahu. Cieľom je teda monopolizovať dané téma.
LinkedIn – Ako sa dá využiť pre B2B biznis (Miki Plichta, LinkedIn Storyteller)
Existujú nejaké micro segmenty aj v rámci marketingu?
Presne tak by to malo byť a ľudia by sa mali špecializovať. Ale ako prvý a základný kameň je váš vlastný profil. Prvá impresia je totižto v dnešnej dobe extrémne dôležitá. Toto je 5 najdôležitejších faktorov, na ktoré Miki Plichta v priebehu rokov prišiel:
- vaša užitočnosť – akému odvetviu riešite akú potrebu.
- faktor kredibility – ukazovanie sa s vecami, o ktorých hovorím
- uveriteľnosť – vizuálne v postoch byť spojený s tým, o čom píšeme,
- dôvod, prečo by nás mal človek sledovať,
- urgencia – viete človeka rýchlo dostať na nejakú webovú stránku.
Všetky tieto body body môžu nakoniec prilákať potenciálne spolupráce pre vašu spoločnosť alebo poskytnú otvorenie nových možností do budúcna.
Je ešte niečo, čo sa dá robiť a ľudia to bežne nerobia?
Jedna vec sú základné prvky ako spojenia a statusy, druhá vec je odborná technická špecializácia, kde musíte ísť viac do hĺbky. Ide o využívanie rôznych nástrojov automatizácie, segmentácie, vyhľadávania ľudí na základe kľúčových slov či certifikátov. Na LinkedIne máte určitú sieť ľudí, ale to niekedy nestačí a potrebujete sa dostať stále ďalej. Buď sa prepájate manuálne s novými ľuďmi, alebo práve využijete automatizované nástroje. Ďalším zaujímavým bodom sú interakcie. Je vysoko pravdepodobné, že človek zanechá interakciu len na obsahu, ktorý celý skonzumoval. Pretože nechce, aby bol jeho otlačok na niečom nerelevantnom. Celé je to o budovaní vzťahov.
Je nejaká univerzálna cesta, akou sa na LinkedIne vydať?
Treba byť autentický, to je najdôležitejšie. V niektorých statusoch je vidieť automatizáciu a ľudia chcú viac prirodzenosť. S nástupom umelej inteligencie sú tu skratky, ako publikovať viac obsahu, ale pokiaľ bude generický, nebude pre ľudí zaujímavý. Statusy by mali byť čo najotvorenejšie a mali by zaujať aj neznámeho človeka. To je hranica medzi úspechom a neúspechom.
Čo je to marketingový pragmatizmus?
Je to koncept efektívnej komunikácie. V tomto svete sa toho udeje veľmi veľa. Ľudia často slepo nasledujú trendy a nerozmýšľajú kriticky. Stratégia by mala byť nad taktikou. Opakom je populizmus, kde snažíme zavďačiť všetkým aj na úkor seba samého. Je potrebné tvoriť obsah, ktorý napĺňa potreby druhých a zanechá v nich nejakú stopu.