3 min. čítanie

Ako dopadol rebríček najhodnotnejších značiek sveta? Facebook prepadol, Apple stále na vrchole

Hodnota 100 najhodnotnejších značiek sveta sa medziročne znížila o pätinu a dosiahla celkovú hodnotu 6,9 bilióna USD. Z prvej desiatky vypadol Facebook. Hodnota značky klesla o polovicu.

Ako dopadol rebríček najhodnotnejších značiek sveta? Facebook prepadol, Apple stále na vrchole
Zdroj: Depositphotos

Každoročný zoznam BrandZ od Kantaru

Výskumná spoločnosť Kantar zverejnila svoj každoročný zoznam BrandZ 100 najhodnotnejších značiek sveta. A na prvý pohľad to nie sú veselé čísla. Celková hodnota všetkých značiek v zozname medziročne klesla o 20 % na 6,9 bilióna dolárov. Len pre porovnanie, minulý rok bola celková hodnota 8,7 bilióna dolárov po 23-percentnom medziročnom náraste.

Napriek tomu spoločnosť Kantar hodnotí výsledky optimisticky. “Zatiaľ čo trh sa ukázal ako nestály a bol výrazne ovplyvnený globálnou makroekonomikou, pohľad spotrebiteľov na značky sa ukazuje ako oveľa stabilnejší – najhodnotnejšie značky sveta zostávajú rovnako vysoko hodnotené ako kedykoľvek predtým,” komentuje výsledky Martin Guerrieria, vedúci oddelenia Kantar BrandZ vo výskumnej spoločnosti Kantar, ktorá zostavuje rebríček od roku 1998.

Týždenný podcast UPdate

Apple na vrchole, Microsoft pred Amazonom

Už druhý rok po sebe je na vrchole Apple, hoci medziročne klesol o sedem percent na 880,5 miliardy dolárov. Podľa spoločnosti Kantar značka preukázala odolnosť voči nestabilným podmienkam na trhu, odôvodnila prémiové ceny a dokázala, že výrazné a diferencované značky majú najlepšiu pozíciu na prežitie globálnej hospodárskej krízy.

Ostatné značky na “medailových” pozíciách sú na tom medziročne horšie. Celkovo druhá najhodnotnejšia značka Google medziročne klesla o 30 % na 577,7 miliardy USD. Microsoft sa po novom “vyšvihol” na tretie miesto vďaka tomu, že jeho hodnota klesla len o 18 percent, čím odsunul Amazon na štvrté miesto. Tá dokonca medziročne klesla o 34 percent.

V prvej desiatke došlo k ďalším zmenám – tento rok sa do prvej desiatky prebojovala spoločnosť Mastercard, ktorá poskočila o tri miesta napriek šesťpercentnému poklesu hodnoty značky. Do prvej desiatky sa po siedmich rokoch vrátila aj Coca-Cola, ktorá ako jediná v prvej desiatke medziročne zvýšila svoju hodnotu (o 8 %) a celkovo si polepšila o sedem miest.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Na druhej strane Facebook vypadol z prvej desiatky a namiesto minuloročného ôsmeho miesta je teraz na 12. mieste. Hodnota jeho značky teraz predstavuje 93 miliárd dolárov, čo je o 50 % menej ako vlani. To predstavuje druhú najhoršiu medziročnú zmenu spomedzi 100 najhodnotnejších značiek BrandZ. Horšie je na tom už len značka PayPal, ktorej hodnota klesla o 62 percent na 30,3 miliardy dolárov, čím sa v rebríčku prepadla o 33 miest na 61. miesto.

V porovnaní s minulým rokom v prvej desiatke chýba aj čínska značka Alibaba, ktorá sa po 46-percentnom poklese hodnoty na 91,9 miliardy dolárov posunula z 9. na 14. miesto.

Kantar k tomu dodáva, že 16 značiek v prvej stovke zaznamenalo nárast hodnoty, pričom najlepšie sa darilo značkám Airtel (76. miesto s 24 % nárastom hodnoty) a Pepsi (opäť v prvej stovke na 91. mieste so 17 % medziročným nárastom). TikTok, ktorý sa umiestnil na 41. mieste, si tiež medziročne polepšil o dve percentá, ale podľa Kantaru je vnímaný ako druhá najviac rušivá značka po Tesle. Tá sa celkovo umiestnila na 25. mieste, ale napriek 11-percentnému poklesu hodnoty si polepšila o štyri miesta, ale zároveň je najhodnotnejšou značkou v kategórii automobilov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Televízia už nie je len televízia. Ako sa mení sledovanie videoobsahu a čo to znamená pre značky
3 min. čítanie

Televízia už nie je len televízia. Ako sa mení sledovanie videoobsahu a čo to znamená pre značky

Ako dnes ľudia sledujú videoobsah? Čo považujú za „televíziu“ a kde reklama funguje najlepšie? CTV zatiaľ nie je v stredobode pozornosti nášho e-commerce, no vývoj v zahraničí naznačuje, že by sa to mohlo čoskoro zmeniť. Nová štúdia RTL AdAlliance ponúka jasné dáta a trendy, ktoré sa oplatí vnímať. A ukazuje, že o úspechu videa nerozhoduje […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Úspešné české a slovenské SaaS doma aj v zahraničí
10 min. čítanie

Úspešné české a slovenské SaaS doma aj v zahraničí

SaaS, alebo Software as a Service, je model poskytovania softvéru cez internet, ktorý firmám aj jednotlivcom umožňuje využívať moderné digitálne nástroje bez potreby ich inštalácie či správy vlastnej infraštruktúry. Ide o jednu z najrýchlejšie rastúcich oblastí technologického biznisu, kde aj menšie tímy môžu budovať globálne produkty.

Michal Turňa Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+