2 min. čítanie

7 odborníkov k téme: YouTuberi pomaly opúšťajú YouTube. Sú za tým len peniaze?

YouTube v posledných rokoch celkom “ide” po autoroch, ktorí pre platformu tvoria obsah. Práve oni sa musia čím ďalej, tým viac kontrolovať a myslieť na pravidlá tejto sociálnej siete. Vzhľadom na to, že “YouTube money” ich do veľkej miery živí, nastal čas na diverzifikáciu príjmov. To vám poradí každý investičný agent, ale aj zdravý rozum. Zostať na “pospas” osudu jednej platformy sa nevypláca. To sa naučil nejeden autor, ktorý dostal BAN.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
7 odborníkov k téme: YouTuberi pomaly opúšťajú YouTube. Sú za tým len peniaze?

Je to ale úsvit konca YouTube? Začnú si influenceri a teda aj YouTuberi, ešte viac diverzifikovať komunikačné kanály?

Jeden príklad za všetky. Stejk a jeho HeroHero

Jeden z mála YouTuberov, ktorých pravidelne sledujem, je český “Stejk” 🥩 Tvorí zaujímavý oddychový content. Pred pár týždňami ma zaujalo, že začal komunikovať svoj nový kanál na platforme HeroHero. Začal tam dávať bonusový materiál a videá, ktoré by mu YouTube neschválil alebo by z nich mohol mať BAN.

Členstvo v jeho HeroHero stojí 6€. Povedal som si, že si to možno bude platiť 100-200 ľudí. Mýlil som sa. A ako veľmi. Hneď po pár dňoch prekonal vyššie stovky predplatiteľov a aktuálne (7.3.2023 11:10) je na 1911 predplatiteľoch 💰💰💰 A áno, každý z nich mu platí po 6€.

Tým šikovnejším sa už točia doláriky v očiach 🤑 Áno, je to 11 466  € mesačne. HeroHero si berie 10%, čiže všeho všudy mu ostane cez 10 tisíc € mesačne.

K “YouTube money”, predaji merchu a spoluprácam sa mu teda pridal úplne nový stream peňazí bez toho, aby akokoľvek významne ohrozil tie existujúce. Brilantné a gratulujem.

Čo na to odborníci?

Začnú podobné veci robiť ďalší influenceri? Máme sa pripraviť na to, že za obsah budeme viac platiť? Opýtal som sa 7 odborníkov a tu máme odpovede.

Otázka: Ako sa YouTuberi postavia k tlaku a nevyspytateľnosť YouTube? Je to úsvit masovej diverzifikácie príjmov? Ako to zasiahne marketérov a firmy, ktoré s nimi spolupracujú?

Obecně je podle mě trend mezi influencery diverzifikovat své výdělky a nebýt závislý jen na spolupracích. Pořád je pro většinu důležitý Youtube, což je vidět na nových tvářích z TikToku, pro které jsou next steps založit si Youtube, podcast a svojí značku / merch. Creator fund TikToku totiž v ČR nefunguje. Nemyslím si, že to negativně zasahuje marketing, ano influenceři se snaží brát méně jednorázové spolupráce, ale jejich další projekty nám dávají zase více prostor pro kampaně.

Honza Vohralík
Digital Content Manager, WeDigital

Diverzifikácia príjmov je prirodzený krok. U nás sa komunitné siete používajú aj z dôvodu nižšieho príjmu z reklamy na YTB. Pre porovnanie, niekomu v USA s rovnakými views ako na SK stačia YTB money na nadštandardný život, kdežto tu nimi ledva pokryje náklady na video. Značky sa s tým buď naučia pracovať a budú z toho benefitovať, alebo nie. Publikum, ktoré pravidelne prispieva tvorcom, by malo byť relevantnejšie ako masa ľudí na YT. Firmy to môžu využiť na cielenejšie aktivity, ktoré zasiahnu síce menšie publikum, no oveľa zapojenejšie. Zároveň prekryv publík na sociálnych sieťach nieje dokonalý, a tvorca tak napríklad na IG zdieľa obsah zo svojho bežného života, na YTB zas obsah spracovaný kvalitnou technikou. To poskytuje priestor na na komunikáciu značky na oboch platformách.

Osobne si myslím, že v tomto prípade môžu všetci získať. Ak influencer dokáže presunúť publikum na iné miesto, ktoré mu generuje ďalší príjem, vie tak firme poskytnúť oveľa účinnejšiu reklamu/prehľad jeho publika 👉🏻 Povedzme, že „Stejk“ vytvorí video na YouTube, kde ma zasiahne ako fanúšika Pokemon TGC. Vo videu mi povie, že ak sa prihlásim na jeho odber na HeroHero, budem mať šancu každý mesiac vyhrať nejakú z kariet. Je predpoklad, že väčšina odberateľov bude fanúšikmi PTGC, a teda priestor spraviť efektívnu reklamu napríklad pre e-shop s kartami alebo fashion s PKMN tématikou. Firmy takýmto spojením zasiahnu presne svoju cieľovku. Vo výsledku tak influencer robí reklamu, ktorá dokonale zapadá do jeho obsahu, neruší a dokonca je žiadaná zo strany publika.

Krištof Konárek
Social Media Specialist, GALTON Brands

Niektorí creatori opustili YouTube už dávnejšie (Jirka Král) alebo postupne obmedzili YouTube (Expl0) a presunuli sa na iné platformy, ktoré pre nich môžu byť istejším zdrojom príjmu. Creatori, ktrorí sa venujú konkrétnej téme do hĺbky (napr. beauty, fitness, food) nie sú na YT závislí – cez iné platformy typu Hero Hero alebo Patreon môžu prinášať svojmu publiku hodnotnejší, prémiový obsah a expertízu v danej téme, za ktorú sú ich fanúšikovia ochotní zaplatiť. Pre značky je to nová možnosť vstupovať do už vytvorených niche komunít, nie len mezi masové publikum. Prináša im to možnosť pracovať s influencermi ešte intenzívnejšie, pretože sa cez tieto kanály dostanú ku relevantným fanúšikom, ktorí sa o danú tému zaujímajú. Práve tu vzniká nový priestor predstavovať svoje produkty či služby.

Lenka Lukáčová
Senior social media manager & influencer marketing manager, Zaraguza CZ

Ak nechceš byť stále v kŕči, či tvoj obsah nebude demonetizovaný alebo vekovo obmedzený, je čas obzerať sa aj inde. Rôzni tvorcovia sa už chytili trendu Only Fans a sprístupňujú tam exkluzívny obsah, ktorý ich priaznivci inde nenájdu. A často práve obsah, ktorý im YT či IG zablokoval. Nehovorím o erotike. Niektorí tvorcovia by sa mohli sústreďovať na streamovacie platformy. Napríklad travel vloggeri, ktorí neopakujú tie isté turistické pasce dookola, ale približujú nás k nepoznanému a vzdialenému. PPPeter spomínal, že cestovateľskú sériu z Južnej Ameriky ponúka Netflixu. YouTube ale tvorcovia nadobro neopustia. Stále to bude dominujúca video platforma, na ktorú budú marketéri pri plánovaní budgetov myslieť. Dávam do pozornosti YouTube Shorts, ak ešte niekto nepostrehol potenciál.

Jana Hrachová
Social Media Manager, Freelancerka

Monetizácia obsahu je v sfére tvorcov obsahu často diskutovanou témou. Streamovacie služby vznikajú ako huby po daždi a veľmi veľa nových ešte len príde. Tvorcov audia láka Patreon či Toldo. YouTuberov zase vábi HeroHero. Darmo, majú to dobre premyslené a YouTube Partner Program dostáva facku, to je jasné. Neobávam sa však, že by táto diverzifikácia sekla so spoluprácami, na ktoré sme už zvyknutí.

Tvorcovia obsahu a YouTuberi možno obohatia svoje príjmy aj o zárobky z iných platforiem či služieb, no YouTube ako takého sa určite nikdy nevzdajú (už len z hľadiska prestíže, popularity YouTube či sily zvyku) a spolupráce na nich budú pokračovať tak, ako ich poznáme.

Jana Malaga
Influencer Marketing Specialist

Za nás je naprosto logické, že YouTubeři chtějí mít jistotu příjmu a nechtějí čekat pouze na nabídky spolupráce se značkami, které nemusí nějaký měsíc vůbec přijít. YouTubeři a celkově i influenceři často tvoří obsah, za který nedostávají zaplaceno (protože kdyby každý jejich výstup byla spolupráce, plno sledujících by ztratili). HeroHero jim umožní dostat zaplaceno za exkluzivní obsah, který najdou jejich sledující právě tam. Většina tvůrců část svého obsahu postuje „veřejně“ a jen část dá placeně.
Nemyslíme si, že by to mělo nějak negativně zasáhnout firmy využívající influencer marketing – influencerů na trhu je spousta a spolupráce se značkami můžou stále dělat, jen s tím rozdílem, že se na ně nemusí spoléhat pro své živobytí a budou si moci více vybírat, s kým chtějí spojit své jméno.

Valerie Sasková
Community & Influencer Specialist, Marketup
Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+