Je to ale úsvit konca YouTube? Začnú si influenceri a teda aj YouTuberi, ešte viac diverzifikovať komunikačné kanály?
Jeden príklad za všetky. Stejk a jeho HeroHero
Jeden z mála YouTuberov, ktorých pravidelne sledujem, je český “Stejk” 🥩 Tvorí zaujímavý oddychový content. Pred pár týždňami ma zaujalo, že začal komunikovať svoj nový kanál na platforme HeroHero. Začal tam dávať bonusový materiál a videá, ktoré by mu YouTube neschválil alebo by z nich mohol mať BAN.
Členstvo v jeho HeroHero stojí 6€. Povedal som si, že si to možno bude platiť 100-200 ľudí. Mýlil som sa. A ako veľmi. Hneď po pár dňoch prekonal vyššie stovky predplatiteľov a aktuálne (7.3.2023 11:10) je na 1911 predplatiteľoch 💰💰💰 A áno, každý z nich mu platí po 6€.
Tým šikovnejším sa už točia doláriky v očiach 🤑 Áno, je to 11 466 € mesačne. HeroHero si berie 10%, čiže všeho všudy mu ostane cez 10 tisíc € mesačne.
K “YouTube money”, predaji merchu a spoluprácam sa mu teda pridal úplne nový stream peňazí bez toho, aby akokoľvek významne ohrozil tie existujúce. Brilantné a gratulujem.
Čo na to odborníci?
Začnú podobné veci robiť ďalší influenceri? Máme sa pripraviť na to, že za obsah budeme viac platiť? Opýtal som sa 7 odborníkov a tu máme odpovede.
Otázka: Ako sa YouTuberi postavia k tlaku a nevyspytateľnosť YouTube? Je to úsvit masovej diverzifikácie príjmov? Ako to zasiahne marketérov a firmy, ktoré s nimi spolupracujú?
Obecně je podle mě trend mezi influencery diverzifikovat své výdělky a nebýt závislý jen na spolupracích. Pořád je pro většinu důležitý Youtube, což je vidět na nových tvářích z TikToku, pro které jsou next steps založit si Youtube, podcast a svojí značku / merch. Creator fund TikToku totiž v ČR nefunguje. Nemyslím si, že to negativně zasahuje marketing, ano influenceři se snaží brát méně jednorázové spolupráce, ale jejich další projekty nám dávají zase více prostor pro kampaně.
Digital Content Manager, WeDigital
Diverzifikácia príjmov je prirodzený krok. U nás sa komunitné siete používajú aj z dôvodu nižšieho príjmu z reklamy na YTB. Pre porovnanie, niekomu v USA s rovnakými views ako na SK stačia YTB money na nadštandardný život, kdežto tu nimi ledva pokryje náklady na video. Značky sa s tým buď naučia pracovať a budú z toho benefitovať, alebo nie. Publikum, ktoré pravidelne prispieva tvorcom, by malo byť relevantnejšie ako masa ľudí na YT. Firmy to môžu využiť na cielenejšie aktivity, ktoré zasiahnu síce menšie publikum, no oveľa zapojenejšie. Zároveň prekryv publík na sociálnych sieťach nieje dokonalý, a tvorca tak napríklad na IG zdieľa obsah zo svojho bežného života, na YTB zas obsah spracovaný kvalitnou technikou. To poskytuje priestor na na komunikáciu značky na oboch platformách.
Head of Brand, GymBeam
Osobne si myslím, že v tomto prípade môžu všetci získať. Ak influencer dokáže presunúť publikum na iné miesto, ktoré mu generuje ďalší príjem, vie tak firme poskytnúť oveľa účinnejšiu reklamu/prehľad jeho publika 👉🏻 Povedzme, že „Stejk“ vytvorí video na YouTube, kde ma zasiahne ako fanúšika Pokemon TGC. Vo videu mi povie, že ak sa prihlásim na jeho odber na HeroHero, budem mať šancu každý mesiac vyhrať nejakú z kariet. Je predpoklad, že väčšina odberateľov bude fanúšikmi PTGC, a teda priestor spraviť efektívnu reklamu napríklad pre e-shop s kartami alebo fashion s PKMN tématikou. Firmy takýmto spojením zasiahnu presne svoju cieľovku. Vo výsledku tak influencer robí reklamu, ktorá dokonale zapadá do jeho obsahu, neruší a dokonca je žiadaná zo strany publika.
Social Media Specialist, GALTON Brands
Niektorí creatori opustili YouTube už dávnejšie (Jirka Král) alebo postupne obmedzili YouTube (Expl0) a presunuli sa na iné platformy, ktoré pre nich môžu byť istejším zdrojom príjmu. Creatori, ktrorí sa venujú konkrétnej téme do hĺbky (napr. beauty, fitness, food) nie sú na YT závislí – cez iné platformy typu Hero Hero alebo Patreon môžu prinášať svojmu publiku hodnotnejší, prémiový obsah a expertízu v danej téme, za ktorú sú ich fanúšikovia ochotní zaplatiť. Pre značky je to nová možnosť vstupovať do už vytvorených niche komunít, nie len mezi masové publikum. Prináša im to možnosť pracovať s influencermi ešte intenzívnejšie, pretože sa cez tieto kanály dostanú ku relevantným fanúšikom, ktorí sa o danú tému zaujímajú. Práve tu vzniká nový priestor predstavovať svoje produkty či služby.
Senior social media manager & influencer marketing manager, Zaraguza CZ
Ak nechceš byť stále v kŕči, či tvoj obsah nebude demonetizovaný alebo vekovo obmedzený, je čas obzerať sa aj inde. Rôzni tvorcovia sa už chytili trendu Only Fans a sprístupňujú tam exkluzívny obsah, ktorý ich priaznivci inde nenájdu. A často práve obsah, ktorý im YT či IG zablokoval. Nehovorím o erotike. Niektorí tvorcovia by sa mohli sústreďovať na streamovacie platformy. Napríklad travel vloggeri, ktorí neopakujú tie isté turistické pasce dookola, ale približujú nás k nepoznanému a vzdialenému. PPPeter spomínal, že cestovateľskú sériu z Južnej Ameriky ponúka Netflixu. YouTube ale tvorcovia nadobro neopustia. Stále to bude dominujúca video platforma, na ktorú budú marketéri pri plánovaní budgetov myslieť. Dávam do pozornosti YouTube Shorts, ak ešte niekto nepostrehol potenciál.
Social Media Manager, Freelancerka
Monetizácia obsahu je v sfére tvorcov obsahu často diskutovanou témou. Streamovacie služby vznikajú ako huby po daždi a veľmi veľa nových ešte len príde. Tvorcov audia láka Patreon či Toldo. YouTuberov zase vábi HeroHero. Darmo, majú to dobre premyslené a YouTube Partner Program dostáva facku, to je jasné. Neobávam sa však, že by táto diverzifikácia sekla so spoluprácami, na ktoré sme už zvyknutí.
Tvorcovia obsahu a YouTuberi možno obohatia svoje príjmy aj o zárobky z iných platforiem či služieb, no YouTube ako takého sa určite nikdy nevzdajú (už len z hľadiska prestíže, popularity YouTube či sily zvyku) a spolupráce na nich budú pokračovať tak, ako ich poznáme.
Influencer Marketing Specialist
Za nás je naprosto logické, že YouTubeři chtějí mít jistotu příjmu a nechtějí čekat pouze na nabídky spolupráce se značkami, které nemusí nějaký měsíc vůbec přijít. YouTubeři a celkově i influenceři často tvoří obsah, za který nedostávají zaplaceno (protože kdyby každý jejich výstup byla spolupráce, plno sledujících by ztratili). HeroHero jim umožní dostat zaplaceno za exkluzivní obsah, který najdou jejich sledující právě tam. Většina tvůrců část svého obsahu postuje „veřejně“ a jen část dá placeně.
Nemyslíme si, že by to mělo nějak negativně zasáhnout firmy využívající influencer marketing – influencerů na trhu je spousta a spolupráce se značkami můžou stále dělat, jen s tím rozdílem, že se na ně nemusí spoléhat pro své živobytí a budou si moci více vybírat, s kým chtějí spojit své jméno.
Community & Influencer Specialist, Marketup