Miera konverzie je však u týchto návštevníkov niekoľkokrát vyššia, ako miera konverzie návštevníkov, ktorí použili navigáciu (menu) daného eshopu. Rovnako je na tom aj podiel na celkovom obrate eshopu z týchto návštevníkov – je taktiež násobne vyšší. Vysvetlenie, prečo je tomu tak, je jednoduché. Títo návštevníci neprichádzajú hľadať inšpiráciu. Oni vedia čo chcú, a chcú to len rýchlo nájsť a kúpiť.
Čo vám všetko prezradia informácie z vyhľadávania?
Produktov na trhu neustále pribúda. Ste si istí, že máte v eshope to, čo u vás hľadajú vaši návštevníci? Sledujete všetky novinky, trendy počas jednotlivých mesiacov, sezónnosť? Informácie z vyhľadávania tvoria dôležitý a najmä dôveryhodný zdroj, nakoľko ide o informácie naozaj “z prvej ruky”, teda priamo od vašich návštevníkov, či zákazníkov. A hovoria vám úplne všetko. Produktoví manažéri tieto informácie určite zužitkujú.
Informácie z vyhľadávania tvoria dôležitý a najmä dôveryhodný zdroj, nakoľko ide o informácie naozaj “z prvej ruky”, teda priamo od vašich návštevníkov, či zákazníkov.
Avšak oveľa zaujímavejšie ako ČO návštevníci hľadali, môže byť AKO to hľadali, tzn. na základe akých fráz. Aké kľúčové slová pri hľadaní použili? Ľudia častokrát pri hľadaní produktu používajú slang, nespisovné výrazy, či hľadajú produkt podľa jeho vlastností. Ak realizujete kampane v online prostredí, vaši marketingoví manažéri tieto – často unikátne výrazy – ocenia. Stačí ich jednoducho a automatizovane “nalievať” do softvéru na správu vašich kampaní a váš “výkonnostný marketing” bude ešte výkonnejší.
Pokiaľ budete pri analýze najhľadanejších výrazov na vašom eshope nachádzať frázy ako: “nákupný košík”, “obchodné podmienky”, či jednotlivé názvy produktových kategórií, máte problém. Návštevníci vášho eshopu sa v ňom jednoducho nevedia zorientovať a snažia sa nájsť si cestu k cieľu pomocou vyhľadávania. Analýza takýchto výrazov vám pomôže vytvoriť použiteľnejšiu štruktúru eshopu (menu, filtre) a zrozumiteľnejšie nazývať produktové kategórie, či produkty samotné. Ak návštevník nevie nájsť to, čo hľadá, nemôže to ani kúpiť.
Avšak oveľa zaujímavejšie ako ČO návštevníci hľadali, môže byť AKO to hľadali.
Čo eshopu prinesie “vyladené” vyhľadávanie?
Oficiálna štatistika bohužiaľ hovorí, že približne 30% všetkých hľadaní na eshope končí neúspešne. Vyhľadávač nenájde návštevníkovi vôbec nič, alebo ponúkne niečo, čo návštevníka nezaujíma. Je to stratená príležitosť a návštevník odchádza nakúpiť inam.
Priamy dopad vyladeného vyhľadávania pocítite na zvýšení konverzie, a teda na vyššom obrate eshopu. Priemerne to býva o 20%, ale sú prípady, kedy prišlo ku zlepšeniu aj o stovky percent. S pomocou analýzy informácií z vyhľadávania však zlepšujete aj celkovú “nákupnú skúsenosť” návštevníkov s vašim eshopom (shopping experience). A tí, pokiaľ budú spokojní, sa vám za to odmenia svojou lojalitou – opakovanými nákupmi v budúcnosti.
Ako je na tom môj eshop?
Aby ste zistili, ako na tom je to vaše vyhľadávanie, potrebujete ho jednoducho začať “merať a vyhodnocovať”. Náročnosti takéhoto merania sa však netreba báť, častokrát je to iba o vložení jedného riadku kódu. Ideálne je, ak je meranie priamo spojené s následnou akciou, teda pre vyhodnocovanie vášho vyhľadávania použijete nástroj, ktorý dokáže problémy nielen odhaliť, ale ich aj riešiť, tzn. reálne zlepšovať konverziu.