Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Zvalcujú náš e-commerce Číňania? Ako sa brániť a ako prežiť? (Dalibor Cicman, GymBeam)

Čínsky e-commerce strašiak je tu už pekných pár mesiacov. Marketplaces ako Temu, Shein, Alibaba či Aliexpress sa tlačia na trh zo všetkých strán a domácim obchodníkom, najmä tým, ktorí len prepredávali cudzie produkty, zostávajú oči pre plač. Ako sa proti tomu dá bojovať, či nám môže pomôcť Európska únia a aké paralely môžeme nájsť v histórii, nám prezradil Dalibor Cicman, CEO GymBeam.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 03:00 Aké sú očividné rozdiely medzi čínskym a európskym e-commerce?
  • 06:27 Ako “prinútili” dôchodcov platiť online alebo kartou?
  • 08:02 Čo sa dá odporučiť tuzemským predajcom, ktorých ohrozujú ázijskí giganti Temu a Shein?
  • 11:17 Ako postupovať s e-shopom “bez pridanej hodnoty?”
  • 15:33 Vie nám nejako reálne pomôcť Európska únia?
  • 21:44 Je tam nejaká paralela s minulosťou?
  • 29:20 Prečo sa Temu správa tak ako sa správa?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Ako sa európsky e-commerce môže prispôsobiť konkurencii z Číny

Čínsky e-commerce rastie závratným tempom, čo vyvoláva obavy medzi európskymi podnikateľmi. V Číne dnes podiel online predaja na maloobchode dosahuje 52 %, zatiaľ čo v Európe sa pohybuje okolo 30 %. V krajinách ako Slovensko je to len 12-15 %. Okrem toho sa v mnohých čínskych mestách stáva život bez smartfónu nemožný, keďže platby prebiehajú výhradne cez aplikácie ako WeChat a Alipay. Tento technologický skok umožnil, aby sa e-commerce rozšíril medzi všetky vekové skupiny – od dôchodcov po mládež, zatiaľ čo v Európe je nakupovanie online stále primárne záležitosťou mladších generácií.

Čína však nemá len výhodu veľkého trhu, ale aj výrazne nižšie bariéry pri zavádzaní nových technológií. Kým Európa postupne prechádzala technologickými fázami, Čína mnohé z nich preskočila. Príkladom je skok z absencie platieb kartami rovno na mobilné aplikácie, ktoré sú dnes bežnou súčasťou každodenného života.

Vertikálna integrácia ako cesta čínskych firiem

Čínske firmy sa čoraz viac orientujú na vertikálnu integráciu. Namiesto toho, aby vyrábali produkty pre európske značky, zakladajú si vlastné značky a predávajú ich priamo cez marketplace platformy ako Amazon či Allegro. Tento trend eliminuje stredné články v distribučnom reťazci, ktoré často nepridávajú veľkú hodnotu.

Európski podnikatelia, ktorí stavajú svoj biznis na jednoduchom importe lacných produktov z Číny a ich ďalšom predaji, budú mať čoraz väčšie problémy udržať sa na trhu. Naopak, tí, ktorí dokážu ponúknuť skutočnú pridanú hodnotu – či už unikátnym produktom, zákazníckou podporou, alebo efektívnou expanziou na nové trhy – majú stále šancu uspieť.

Špecializácia a expanzia na ťažké trhy

Jedným z kľúčových prístupov, ako sa odlíšiť, je špecializácia. Namiesto toho, aby sa podnikateľ snažil byť malým hráčom v obrovskej kategórii, je výhodnejšie zamerať sa na úzky segment a pokryť ho na viacerých trhoch. Napríklad firma, ktorá vyrába špecifický typ nábytku, by nemala obmedzovať svoj predaj len na slovenský trh, ale cieliť na celú Európu.

Ďalšou možnosťou je expandovať na menej atraktívne trhy, ktoré sú pre mnohých konkurentov príliš komplikované. Príkladom sú krajiny ako Bosna a Hercegovina, Srbsko alebo Ukrajina, kde legislatíva a colné bariéry vytvárajú prekážky. Tí, ktorí si dajú tú prácu a prekonajú tieto výzvy, môžu dosiahnuť vyššiu maržu a získať stabilnú pozíciu na menej konkurenčných trhoch.

Európske silné stránky a komparatívne výhody

Európa má svoje silné stránky, ktoré môže využívať na globálnom trhu. Príkladom sú rýchloobrátkové spotrebné produkty (FMCG) a farmaceutické výrobky, v ktorých Európa dominuje vďaka dlhoročnej tradícii kvality. Potraviny a výživové doplnky sú ďalšou oblasťou, kde majú európske značky výhodu – zákazníci majú prirodzenú nedôveru k čínskym produktom v týchto kategóriách a preferujú európskych výrobcov, ktorí sú vnímaní ako spoľahlivejší a bezpečnejší.

|

Temu a neštandardné stratégie čínskeho e-commerce

Platformy ako Temu predstavujú ďalšiu výzvu. Ich schopnosť ponúkať produkty za extrémne nízke ceny a absorbovať straty je pre mnohých európskych podnikateľov nepochopiteľná. Tento model je často spájaný s podporou zo strany čínskej vlády alebo strategickými investíciami zameranými na ovládnutie trhu. Nie je to prvýkrát, čo sa niečo podobné deje – podobné stratégie sa objavili už počas americkej dot.com bubliny.

Temu momentálne investuje do získavania zákazníkov a budovania trhového podielu, pričom vykazuje veľké straty. Tento prístup je možný vďaka prepojeniu čínskeho biznisu s politikou, kde existujú mechanizmy, ktoré umožňujú dlhodobé dotovanie stratových firiem v záujme strategického cieľa.

Ako môže európsky e-commerce reagovať?

Európski podnikatelia musia hľadať spôsoby, ako tvoriť skutočnú hodnotu a odlíšiť sa od čínskej konkurencie. To zahŕňa:

  • Rýchle reakcie na dopyt zákazníkov a trendy
  • Využívanie lokálnych špecifík, ktoré čínski predajcovia nepoznajú
  • Špecializáciu na úzke segmenty s expanziou na viaceré trhy
  • Orientáciu na kategórie, v ktorých majú európske značky tradičnú výhodu, ako sú potraviny či farmaceutické produkty

Budúcnosť e-commerce je o efektivite, inováciách a schopnosti ponúknuť niečo, čo je pre zákazníkov unikátne a ťažko nahraditeľné. Pre európskych hráčov to znamená prijať výzvu, adaptovať sa na nové podmienky a využiť svoje silné stránky na maximum.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

GymBeam

GymBeam je obchod s doplnkami výživy pre športovcov. Ponúka široký sortiment produktov, ktoré sú skladom a pripravené na rýchle dodanie. S viac ako 6 miliónmi spokojných zákazníkov je GymBeam dôveryhodným partnerom pre všetkých, ktorí chcú podporiť svoje športové ciele.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Čaká nás e-commerce transformácia? Aj o tom bude pražský kongres GECOM 2025 (Alexander Visnyai a Jan Novotný)
4 min. čítanie

Čaká nás e-commerce transformácia? Aj o tom bude pražský kongres GECOM 2025 (Alexander Visnyai a Jan Novotný)

Konferencia GECOM 2025, ktorá sa uskutoční 13. februára v historických priestoroch Pražského hradu, ponúka unikátne spojenie odborného obsahu, výnimočného prostredia a jedinečných zážitkov. Podujatie je zamerané na trendy a transformáciu v e-commerce, pričom program tvoria renomovaní rečníci z popredných značiek ako Google, Notino či eBay. GECOM nie je len o prednáškach – účastníci sa môžu […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Dobrá zákaznícka skúsenosť ako kľúč k úspechu v e-commerce roku 2025? (Lucia Ciranová, Lighting Beetle*)
4 min. čítanie

Dobrá zákaznícka skúsenosť ako kľúč k úspechu v e-commerce roku 2025? (Lucia Ciranová, Lighting Beetle*)

V dobe hyper konkurencie už nestačí myslieť len na základné veci. Online podnikanie je čoraz náročnejšie a do hry vstupujú aj nové externé faktory ako marketplaces či väčší apel na cenu a zážitok zákazníka. O čom je dnes e-commerce, prečo je váš zákazník zároveň vašim konkurentom a ako spraviť dobrý prieskum zákazníckej skúsenosti nám prezradila […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+