V posledných rokoch maloobchodníci spúšťajú zľavové akcie oveľa skôr – trvajú týždeň alebo dokonca celý mesiac. Výsledkom je, že návštevníci e-shopov vyhľadávajú tovar v novembri v priemere o tretinu častejšie ako v predchádzajúcich týždňoch. Počas víkendu Black Friday sa záujem o produkty zvyšuje až dvojnásobne. “Zákazníci čoraz častejšie využívajú dlhodobejšie zľavy na skorší nákup darčekov, aby sa vyhli stresu z nákupov na poslednú chvíľu,” hovorí Gejza Nagy, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ slovenskej technologickej firmy Luigi’s Box. Tá sa špecializuje na zvyšovanie predaja v elektronickom obchode pomocou umelej inteligencie a strojového učenia.
Ktorý segment vedie?
Podľa údajov spoločnosti Luigi’s Box došlo od prvého novembrového týždňa k viditeľnému nárastu objemu vyhľadávania na stránkach elektronického obchodu, pričom aktivita používateľov vo väčšine segmentov vzrástla o 10 – 30 % oproti predchádzajúcim týždňom. Počas samotného víkendu Black Friday sa potom aktivita nakupujúcich v e-shopoch takmer zdvojnásobila.
Najviac zákazníkov sa zaujímalo o zdravotnícke pomôcky a lieky (nárast vyhľadávania o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a iný detský tovar (92,5 %), elektroniku (78,9 %) a kozmetiku, ktorá zaznamenala o 72,7 % viac vyhľadávaní v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.
A hoci segment módy zaznamenal v porovnaní s ostatnými týždňami nárast len o 18 %, stále ide o oblasť s celkovo najvyšším objemom vyhľadávania. Zákazníci totiž pri nákupe oblečenia zadávajú do funkcie vyhľadávania až šesťkrát viac dopytov ako v iných segmentoch.
Závery pochádzajú z analýzy 3 500 e-shopov, ktoré používajú inteligentné nástroje Luigi’s Box.
Ako budú reagovať e-shopy?
Zatiaľ čo v predchádzajúcich rokoch bol Black Friday veľkým lákadlom pre zákazníkov, hospodárska situácia a vnímanie zľavových akcií zákazníkmi viedli k zmene nákupného správania.
“Za posledný rok a pol došlo k miernemu poklesu online predaja takmer vo všetkých odvetviach e-commerce. Zákazníci viac premýšľajú o tom, čo kupujú, viac sa zameriavajú na kvalitu, a preto budú nakupovať menej. Zvyšujúca sa cenová citlivosť vedie aj k väčšej konkurencii medzi obchodmi, zatiaľ čo význam lokality zostáva v maloobchode silnou témou,” dodáva Nagy.
Zákazníci sú tiež oveľa kritickejší, ak v e-shope nenájdu zamýšľaný tovar. Mnohí z nich totiž čakajú na zľavové akcie aj niekoľko týždňov a do e-shopu chodia “na istotu”. Funkciu vyhľadávania využívajú najmä vtedy, keď už vedia, čo chcú kúpiť. Ak sa však ich zamýšľaný výrobok neobjaví vo výsledkoch vyhľadávania, v priemere jeden z troch zákazníkov okamžite opustí obchod.
Podľa skúseností spoločnosti Luigi’s Box sa pri správnom nastavení vyhľadávača iba 1 až 5 % vyhľadávaní skončí bez výsledku. Naopak, pri väčšine webových stránok, ktoré nie sú optimalizované, je priemer 10 až 20 %, v niektorých prípadoch dokonca až 40 %. Optimalizácia vyhľadávania je teda pre e-shopy kľúčová, pretože tržby z vyhľadávania tvoria v priemere štvrtinu ich celkového obratu a v niektorých segmentoch dokonca viac ako polovicu.