Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Zmeny v online nakupovaní: Výsledky štúdie o preferenciách zákazníkov počas Black Friday

Koniec novembra plní nákupné košíky v e-shopoch vďaka zľavovej akcii Black Friday. Technologická spoločnosť Luigi's Box si posvietila na 3 500 e-shopov vo svojom portfóliu a poskytuje niekoľko zaujímavých poznatkov o meniacom sa nákupnom správaní.

Zmeny v online nakupovaní: Výsledky štúdie o preferenciách zákazníkov počas Black Friday
Zdroj: Depositphotos

V posledných rokoch maloobchodníci spúšťajú zľavové akcie oveľa skôr – trvajú týždeň alebo dokonca celý mesiac. Výsledkom je, že návštevníci e-shopov vyhľadávajú tovar v novembri v priemere o tretinu častejšie ako v predchádzajúcich týždňoch. Počas víkendu Black Friday sa záujem o produkty zvyšuje až dvojnásobne. “Zákazníci čoraz častejšie využívajú dlhodobejšie zľavy na skorší nákup darčekov, aby sa vyhli stresu z nákupov na poslednú chvíľu,”  hovorí Gejza Nagy, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ slovenskej technologickej firmy Luigi’s Box. Tá sa špecializuje na zvyšovanie predaja v elektronickom obchode pomocou umelej inteligencie a strojového učenia.

Ktorý segment vedie?

Podľa údajov spoločnosti Luigi’s Box došlo od prvého novembrového týždňa k viditeľnému nárastu objemu vyhľadávania na stránkach elektronického obchodu, pričom aktivita používateľov vo väčšine segmentov vzrástla o 10 – 30 % oproti predchádzajúcim týždňom. Počas samotného víkendu Black Friday sa potom aktivita nakupujúcich v e-shopoch takmer zdvojnásobila.

Najviac zákazníkov sa zaujímalo o zdravotnícke pomôcky a lieky (nárast vyhľadávania o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a iný detský tovar (92,5 %), elektroniku (78,9 %) a kozmetiku, ktorá zaznamenala o 72,7 % viac vyhľadávaní v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.

A hoci segment módy zaznamenal v porovnaní s ostatnými týždňami nárast len o 18 %, stále ide o oblasť s celkovo najvyšším objemom vyhľadávania. Zákazníci totiž pri nákupe oblečenia zadávajú do funkcie vyhľadávania až šesťkrát viac dopytov ako v iných segmentoch.

Závery pochádzajú z analýzy 3 500 e-shopov, ktoré používajú inteligentné nástroje Luigi’s Box.

Ako budú reagovať e-shopy?

Zatiaľ čo v predchádzajúcich rokoch bol Black Friday veľkým lákadlom pre zákazníkov, hospodárska situácia a vnímanie zľavových akcií zákazníkmi viedli k zmene nákupného správania.

“Za posledný rok a pol došlo k miernemu poklesu online predaja takmer vo všetkých odvetviach e-commerce. Zákazníci viac premýšľajú o tom, čo kupujú, viac sa zameriavajú na kvalitu, a preto budú nakupovať menej. Zvyšujúca sa cenová citlivosť vedie aj k väčšej konkurencii medzi obchodmi, zatiaľ čo význam lokality zostáva v maloobchode silnou témou,”  dodáva Nagy.

Zákazníci sú tiež oveľa kritickejší, ak v e-shope nenájdu zamýšľaný tovar. Mnohí z nich totiž čakajú na zľavové akcie aj niekoľko týždňov a do e-shopu chodia “na istotu”. Funkciu vyhľadávania využívajú najmä vtedy, keď už vedia, čo chcú kúpiť. Ak sa však ich zamýšľaný výrobok neobjaví vo výsledkoch vyhľadávania, v priemere jeden z troch zákazníkov okamžite opustí obchod.

Podľa skúseností spoločnosti Luigi’s Box sa pri správnom nastavení vyhľadávača iba 1 až 5 % vyhľadávaní skončí bez výsledku. Naopak, pri väčšine webových stránok, ktoré nie sú optimalizované, je priemer 10 až 20 %, v niektorých prípadoch dokonca až 40 %. Optimalizácia vyhľadávania je teda pre e-shopy kľúčová, pretože tržby z vyhľadávania tvoria v priemere štvrtinu ich celkového obratu a v niektorých segmentoch dokonca viac ako polovicu.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?
3 min. čítanie

Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?

Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Dôvera, predaje, reputácia: Prečo sú recenzie v e-commerce kľúčové?
3 min. čítanie

Dôvera, predaje, reputácia: Prečo sú recenzie v e-commerce kľúčové?

Online recenzie sú dôležitý nástroj pri rozhodovaní spotrebiteľov a budovaní dôvery. Najnovší prieskum, ktorý realizovala platforma Trustpilot medzi 600 decision makermi v britských malých a stredných podnikoch a 2 000 spotrebiteľmi, ukazuje na ich význam pre ekonomický rast aj výzvy, ktoré so sebou prinášajú.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+