3 min. čítanie

Zmeny v online nakupovaní: Výsledky štúdie o preferenciách zákazníkov počas Black Friday

Koniec novembra plní nákupné košíky v e-shopoch vďaka zľavovej akcii Black Friday. Technologická spoločnosť Luigi's Box si posvietila na 3 500 e-shopov vo svojom portfóliu a poskytuje niekoľko zaujímavých poznatkov o meniacom sa nákupnom správaní.

Zmeny v online nakupovaní: Výsledky štúdie o preferenciách zákazníkov počas Black Friday
Zdroj: Depositphotos

V posledných rokoch maloobchodníci spúšťajú zľavové akcie oveľa skôr – trvajú týždeň alebo dokonca celý mesiac. Výsledkom je, že návštevníci e-shopov vyhľadávajú tovar v novembri v priemere o tretinu častejšie ako v predchádzajúcich týždňoch. Počas víkendu Black Friday sa záujem o produkty zvyšuje až dvojnásobne. „Zákazníci čoraz častejšie využívajú dlhodobejšie zľavy na skorší nákup darčekov, aby sa vyhli stresu z nákupov na poslednú chvíľu,“  hovorí Gejza Nagy, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ slovenskej technologickej firmy Luigi’s Box. Tá sa špecializuje na zvyšovanie predaja v elektronickom obchode pomocou umelej inteligencie a strojového učenia.

Ktorý segment vedie?

Podľa údajov spoločnosti Luigi’s Box došlo od prvého novembrového týždňa k viditeľnému nárastu objemu vyhľadávania na stránkach elektronického obchodu, pričom aktivita používateľov vo väčšine segmentov vzrástla o 10 – 30 % oproti predchádzajúcim týždňom. Počas samotného víkendu Black Friday sa potom aktivita nakupujúcich v e-shopoch takmer zdvojnásobila.

Najviac zákazníkov sa zaujímalo o zdravotnícke pomôcky a lieky (nárast vyhľadávania o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a iný detský tovar (92,5 %), elektroniku (78,9 %) a kozmetiku, ktorá zaznamenala o 72,7 % viac vyhľadávaní v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.

A hoci segment módy zaznamenal v porovnaní s ostatnými týždňami nárast len o 18 %, stále ide o oblasť s celkovo najvyšším objemom vyhľadávania. Zákazníci totiž pri nákupe oblečenia zadávajú do funkcie vyhľadávania až šesťkrát viac dopytov ako v iných segmentoch.

Závery pochádzajú z analýzy 3 500 e-shopov, ktoré používajú inteligentné nástroje Luigi’s Box.

Ako budú reagovať e-shopy?

Zatiaľ čo v predchádzajúcich rokoch bol Black Friday veľkým lákadlom pre zákazníkov, hospodárska situácia a vnímanie zľavových akcií zákazníkmi viedli k zmene nákupného správania.

„Za posledný rok a pol došlo k miernemu poklesu online predaja takmer vo všetkých odvetviach e-commerce. Zákazníci viac premýšľajú o tom, čo kupujú, viac sa zameriavajú na kvalitu, a preto budú nakupovať menej. Zvyšujúca sa cenová citlivosť vedie aj k väčšej konkurencii medzi obchodmi, zatiaľ čo význam lokality zostáva v maloobchode silnou témou,“  dodáva Nagy.

Zákazníci sú tiež oveľa kritickejší, ak v e-shope nenájdu zamýšľaný tovar. Mnohí z nich totiž čakajú na zľavové akcie aj niekoľko týždňov a do e-shopu chodia „na istotu“. Funkciu vyhľadávania využívajú najmä vtedy, keď už vedia, čo chcú kúpiť. Ak sa však ich zamýšľaný výrobok neobjaví vo výsledkoch vyhľadávania, v priemere jeden z troch zákazníkov okamžite opustí obchod.

Podľa skúseností spoločnosti Luigi’s Box sa pri správnom nastavení vyhľadávača iba 1 až 5 % vyhľadávaní skončí bez výsledku. Naopak, pri väčšine webových stránok, ktoré nie sú optimalizované, je priemer 10 až 20 %, v niektorých prípadoch dokonca až 40 %. Optimalizácia vyhľadávania je teda pre e-shopy kľúčová, pretože tržby z vyhľadávania tvoria v priemere štvrtinu ich celkového obratu a v niektorých segmentoch dokonca viac ako polovicu.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť
4 min. čítanie

Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť

Predplatné nie je len o streamovacích službách a mesačných boxoch. Podľa správy Subscription Trends Q1 Report 2025 od Subscrybe zažíva celý model predplatného výrazný posun – a e-commerce z toho môže výrazne ťažiť. Vybrali sme päť kľúčových trendov, ktoré majú najväčší dopad na online predaj, a preložili ich do praktických súvislostí pre tých, čo chcú […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?
3 min. čítanie

Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?

Spotrebiteľské návyky sa dlhodobo menia v prospech zdravia a wellness. Počet ľudí, ktorí investujú do svojho zdravia, rastie. A to vytvára nové príležitosti pre e-commerce značky. Analýza spoločností Experian a Reward, vychádza z viac ako 1,4 miliardy kartových transakcií a ukazuje, že výdavky na fitness a výživu medziročne vzrástli o 6 %. Predajcovia, ktorí sa […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?
3 min. čítanie

Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?

Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+