Zaujíma ma
15. augusta 2019

Martin Krupa

Managing Director ui42
15. augusta 2019

Základy Google Analytics

3 min čítania

Žijeme obklopení množstvom dát a informácií viac ako kedykoľvek predtým. Vedieť z nich však vyvodiť zaujímavý záver (angl. actionable insight) je často náročný proces. Na to, aby sme mohli biznis posúvať vpred a pochopili správanie zákazníkov, musíme dáta zbierať, čistiť, analyzovať a následne ich interpretovať vo vzťahu k jasne položenej otázke. Jeden z nástrojov, ktorý nám dokáže pomôcť mapovať zákaznícku skúsenosť a identifikovať príčiny neželaných výsledkov je Google Analytics.

Rozhranie Google Analytics tvoria štyri hlavné sekcie:

  • Publikum – informácie o návštevníkoch vašej stránky (kde žijú, aké majú záľuby a pod.).
  • Akvizícia – údaje o tom odkiaľ vaši zákazníci prišli na stránku.
  • Správanie – správa o tom, čo návštevníci robia na stránke.
  • Konverzie – predstavujú vykonané akcie, ktoré chcete, aby na stránke zákazníci spravili (dokončenie nákupného procesu, prihlásenie sa do newslettera atď.).

Ako implementovať Google Analytics na váš web?

Existujú dve možnosti ako vložiť GA na váš web. Buď vložíte GA priamo do kódu vášho webu alebo ho spustíte cez Google Tag Manager.

Existujú dve možnosti. Buď vložíte skript Google Analytics priamo do kódu vášho webu alebo ho spustíte cez Google Tag Manager (ďalej GTM). Implementácia meracích scriptov (napr. Google Analytics) cez GTM prináša viacero výhod. Medzi ne patrí napríklad:

  • Prehľadnosť tagov, ktoré viete kontrolovať na jednom mieste a nemusíte ich hľadať v celom kóde webu.
  • Pred každou implementáciou si viete jednoducho skontrolovať (debugovať), či všetko funguje ako má.
  • Možnosť nastavovať jednoduché tagy svojpomocne, t.j. bez pomoci programátora.
  • Správa GTM na základe emailovej adresy, čo vám umožňuje priradiť odlišné kompetencie a povolenia pre jednotlivých správcov účtu.

Ako nastaviť Google Analytics?

Predtým ako začneme zbierať a analyzovať dáta, je nevyhnutné Google Analytics správne nastaviť.

Implementáciu máme za sebou. Dobrá práca! No, predtým ako začneme zbierať a analyzovať dáta, je nevyhnutné Google Analytics správne nastaviť. Nastavenia musia prebehnúť na všetkých úrovniach. V nasledujúcej časti sa dozviete, na ktoré základné body si treba pri nastavovaní posvietiť.

Nastavenia účtu (Account):

  • Skontrolujte v nastavení účtu, či máte zaškrtnuté všetky políčka pre zdieľanie údajov.

Nastavenie vlastníctva (Property):

  • Aktivujte prehľady demografických údajov a záujmov, pričom nezabudnite zapnúť funkcie na vytváranie prehľadov inzercie.
  • Prepojte Search Console s Google Analytics a tiež Google Ads s Google Analytics.
  • Zapnite rozšírené priraďovanie odkazov.
  • Aktivujte zhromažďovanie údajov pre následný remarketing.
  • Overte, či máte vo vylúčených sprostredkovaniach uvedenú svoju doménu, prípadne iné domény (napr. platobné brány), ktoré by mohli spôsobiť prepisovanie reálneho zdroja, z ktorého prišli návštevníci na web alebo zdroja konverzie.
  • Aktivujte využívanie rozšírených remarketingových publík.

Nastavenie zobrazení (View):

  • Vyplňte predvolenú stránku (homepage).
  • Nastavte krajinu a správnu menu.
  • Zaškrtnite filtrovanie robotov. Toto nastavenie aktivujte len pri Master a Test zobrazeniach.
  • Pre vyššiu kvalitu dát si potrebujete v jednotlivých zobrazeniach správne nastaviť filtre. Ide hlavne o spam, ktorý chodí na váš e-shop alebo interné (zamestnanecké) návštevy.
  • Ak máte fulltextové vyhľadávanie, zapnite a nastavte funkciu sledovania výrazov, ktoré návštevníci používajú na vyhľadávanie produktov a služieb v e-shope.
  • Definujte a nastavte ciele (konverzie), ktorými chcete sledovať výkonnosť vášho webu.

Pozn. Konverzie delíme na makro a mikro.

  • Makro konverzie: zrealizovaná objednávka v e-shope
  • Mikro konverzie: aktivity návštevníka, ktoré vedú k tomu, aby si produkt v blízkej budúcnosti zakúpil, napr. stiahnutie dokumentu, prihlásenie do newsletter, sledovanie videa atď.

Pre e-shopistov je najdôležitejším nastavením nastavenie elektronického obchodu.

Pre e-shopistov je najdôležitejším nastavením nastavenie elektronického obchodu ideálne vrátane Enhanced Ecommerce (ďalej EE). Zapnutím a implementáciou EE sa prevádzkovateľom e-shopov otvára množstvo nových možností, ako lepšie sledovať výkonnosť ich elektronického obchodu. Zavedením EE sa dozviete napr. ktoré produkty si zákazníci najčastejšie pozerajú, resp. pridávajú do košíka alebo ktoré produktové kategórie alebo značky sú najobľúbenejšie.

EE prináša okrem týchto metrík aj 2 dôležité funnely, resp. reporty, ktoré vám pomôžu získať dáta pre pokročilejší remarketing, UX optimalizáciu alebo vytváranie pokročilých segmentov (napr. si viete vytvoriť segment návštevníkov, ktorí si už pridali vybraný produkt do svojho nákupného košíka, nákup však aj napriek tomu nedokončili.

Shopping behaviour funnel

Tento report vám priblíži nákupné správanie návštevníkov od ich vstupu na web až po zrealizovanie objednávky.

Checkout behavior funnel

Checkout Behaviour funnel slúži na sledovanie cesty zákazníka v nákupnom košíku. Získate napríklad prehľad o tom, aké percento zákazníkov opustí nákupný košík v jeho jednotlivých krokoch.

Viac sa o Enhanced Ecommerce dočítate v knihe Eshop od nápadu po úspech.

Nezabúdajte zistiť čo nezaberá, posúva váš e-shop vpred.

Google Analytics je jedným z nástrojov, vďaka ktorému prestanete blúdiť a stavať len na intuícií. Samozrejme, nie každý insight podložený dátami musí zaručene fungovať, no nezabúdajte, aj zistiť čo nezaberá, posúva váš e-shop vpred. Okrem základných prehľadov vám Google Analytics vie priniesť pokročilé analýzy a segmentáciu zákazníkov, vďaka ktorým vidíte hlbšie do ich mysle. Hlavným predpokladom je správna implementácia Google Analytics, ktorá poskytuje množstvo užitočných dát, ktoré vám vedia zodpovedať akékoľvek otázky o nákupnom procese vášho zákazníka.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Martin Krupa

Managing Director ui42

Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.

Tento článok prináša

Naším cieľom je pomáhať e-shopom rásť. Akcelerujeme e-shopy za hranice Slovenska vďaka zefektívňovaniu marketingových investícií, optimalizovaniu webového vývoja a maximalizovaním konverzie návštevníkov na zákazníkov. Vytvárame ekosystém ľudí a technológií, vďaka ktorému sme výkonnejší ako interný tím.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.