Žijeme obklopení množstvom dát a informácií viac ako kedykoľvek predtým. Vedieť z nich však vyvodiť zaujímavý záver (angl. actionable insight) je často náročný proces. Na to, aby sme mohli biznis posúvať vpred a pochopili správanie zákazníkov, musíme dáta zbierať, čistiť, analyzovať a následne ich interpretovať vo vzťahu k jasne položenej otázke. Jeden z nástrojov, ktorý nám dokáže pomôcť mapovať zákaznícku skúsenosť a identifikovať príčiny neželaných výsledkov je Google Analytics.
Rozhranie Google Analytics tvoria štyri hlavné sekcie:
Existujú dve možnosti ako vložiť GA na váš web. Buď vložíte GA priamo do kódu vášho webu alebo ho spustíte cez Google Tag Manager.
Existujú dve možnosti. Buď vložíte skript Google Analytics priamo do kódu vášho webu alebo ho spustíte cez Google Tag Manager (ďalej GTM). Implementácia meracích scriptov (napr. Google Analytics) cez GTM prináša viacero výhod. Medzi ne patrí napríklad:
Predtým ako začneme zbierať a analyzovať dáta, je nevyhnutné Google Analytics správne nastaviť.
Implementáciu máme za sebou. Dobrá práca! No, predtým ako začneme zbierať a analyzovať dáta, je nevyhnutné Google Analytics správne nastaviť. Nastavenia musia prebehnúť na všetkých úrovniach. V nasledujúcej časti sa dozviete, na ktoré základné body si treba pri nastavovaní posvietiť.
Pozn. Konverzie delíme na makro a mikro.
Pre e-shopistov je najdôležitejším nastavením nastavenie elektronického obchodu.
Pre e-shopistov je najdôležitejším nastavením nastavenie elektronického obchodu ideálne vrátane Enhanced Ecommerce (ďalej EE). Zapnutím a implementáciou EE sa prevádzkovateľom e-shopov otvára množstvo nových možností, ako lepšie sledovať výkonnosť ich elektronického obchodu. Zavedením EE sa dozviete napr. ktoré produkty si zákazníci najčastejšie pozerajú, resp. pridávajú do košíka alebo ktoré produktové kategórie alebo značky sú najobľúbenejšie.
EE prináša okrem týchto metrík aj 2 dôležité funnely, resp. reporty, ktoré vám pomôžu získať dáta pre pokročilejší remarketing, UX optimalizáciu alebo vytváranie pokročilých segmentov (napr. si viete vytvoriť segment návštevníkov, ktorí si už pridali vybraný produkt do svojho nákupného košíka, nákup však aj napriek tomu nedokončili.
Tento report vám priblíži nákupné správanie návštevníkov od ich vstupu na web až po zrealizovanie objednávky.
Checkout Behaviour funnel slúži na sledovanie cesty zákazníka v nákupnom košíku. Získate napríklad prehľad o tom, aké percento zákazníkov opustí nákupný košík v jeho jednotlivých krokoch.
Viac sa o Enhanced Ecommerce dočítate v knihe Eshop od nápadu po úspech.
Nezabúdajte zistiť čo nezaberá, posúva váš e-shop vpred.
Google Analytics je jedným z nástrojov, vďaka ktorému prestanete blúdiť a stavať len na intuícií. Samozrejme, nie každý insight podložený dátami musí zaručene fungovať, no nezabúdajte, aj zistiť čo nezaberá, posúva váš e-shop vpred. Okrem základných prehľadov vám Google Analytics vie priniesť pokročilé analýzy a segmentáciu zákazníkov, vďaka ktorým vidíte hlbšie do ich mysle. Hlavným predpokladom je správna implementácia Google Analytics, ktorá poskytuje množstvo užitočných dát, ktoré vám vedia zodpovedať akékoľvek otázky o nákupnom procese vášho zákazníka.
Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.
Naším cieľom je pomáhať e-shopom rásť. Akcelerujeme e-shopy za hranice Slovenska vďaka zefektívňovaniu marketingových investícií, optimalizovaniu webového vývoja a maximalizovaním konverzie návštevníkov na zákazníkov. Vytvárame ekosystém ľudí a technológií, vďaka ktorému sme výkonnejší ako interný tím.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.