Podľa spoločnosti Behavio až 75 % zákazníkov považuje rýchlosť doručenia za dôležitý rozhodovací prvok pri nákupe. Ochota priplatiť si za rýchle doručenie je stále pomerne nízka. Prieskum ukázal, že zákazníci sú ochotní zaplatiť za doručenie v rovnaký deň maximálne 4 eurá. Čiastku od 4,5 do 6 eur by zaplatila pätina.
Ako ovplyvní cenu dynamická cenotvorba?
Zavedenie dynamického ocenenia rozvozu umožňuje firmám optimalizovať cenu dopravy podľa aktuálneho dopytu v danej lokalite. Tento cenový model je štandardom v oblasti rezervácií leteniek či hotelov. Na vyhodnotenie sa využívajú pokročilé analýzy dát a algoritmy, vďaka ktorým sa optimalizujú ceny produktov a služieb v reálnom čase v reakcii na dynamiku trhu.
„Povedzme, že si chce zákazník objednať dovoz domov zo svojho obľúbeného obchodu s farmárskymi potravinami, liekmi, knihami alebo športovými doplnkami. Fixnú cenu najrýchlejšej dopravy však považuje za privysokú. Pokiaľ mu obchod ponúkne možnosť doručenia tovaru v ten istý deň, ale mimo dopravnej špičky a navyše lacnejšie, môže to byť pre zákazníkov rozhodujúci dôvod pre uskutočnenie objednávky,“ približuje komerčný riaditeľ DODO Group Peter Menky.
Firma aktuálne testuje koncept dynamických cien a širšie využitie plánuje ešte tento rok.
Osoh pre firmy aj koncových zákazníkov
Firmy získajú priestor optimalizovať cenu dopravy podľa aktuálneho záujmu a s tým aj možnosť priamo ovplyvňovať aj dopyt po doručení v konkrétnych časoch.
Mimo špičky, kedy je dopyt nižší, je možné ceny znížiť, čo môže prilákať ďalších zákazníkov, ktorých by inak mohli odradiť fixné vyššie poplatky za doručenie.
Naopak, v čase najväčšej vyťaženosti, je možné ceny za dopravu mierne zvýšiť a efektívne tak regulovať dopyt. Vďaka tomu sa doručenie lepšie rozprestrie v čase a umožní tak plynulejšie vybavenie zákaziek, zníži tlak na internú logistiku firiem, kuriérov rozvážajúcich tovar a v konečnom dôsledku aj na mestskú prevádzku.
Koncoví zákazníci môžu využiť rýchle doručenie v deň objednania za atraktívnejšie ceny ako kedykoľvek predtým. Majú na výber, či uprednostia drahšie doručenie v kratšom, resp. vyťaženejšom čase, alebo cenovo dostupnejšie doručenie s dlhšou čakacou dobou, prípadne v čase mimo rozvozovej špičky.