Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov

Európska e-commerce scéna sa dramaticky mení a čínske platformy získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Zatiaľ čo sa v roku 2023 domáci e-commerce rast v Číne spomalil na slabých 3,5 % – čo je menej než rast väčšiny TOP 10 globálnych trhov – čínski giganti hľadajú príležitosti na expanziu smerom na západ.

Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov
Zdroj: Depositphotos

Čínske e-commerce platformy ovládajú digitálny trh

Alibaba, PDD, JD.com a ByteDance sú štyri veľké spoločnosti, ktoré dominujú čínskemu trhu. S kombinovaným ročným príjmom vyše 350 miliárd dolárov ovládajú 80 % svetového najväčšieho e-commerce trhu, uvádza správa spoločnosti ECDB.

Vďaka príjmu 978 miliárd dolárov z platforiem ako Taobao a Tmall je Alibaba najväčšou platformou, no jej trhový podiel sa výrazne zmenil. Alibaba, ktorá v roku 2019 zdieľala 70 % celkového objemu predaja so spoločnosťou JD.com, čelí rastúcej konkurencii novších spoločností zameraných na nízke ceny a social commerce.

Zdroj: ECDB

Douyin od ByteDance dosiahol obrat 388 miliárd dolárov. Stratégia Pinduoduo so zameraním na nízke ceny teraz pokrýva takmer štvrtinu celkového objemu predaja. Medzitým Shein preukázateľne vzrástol ako významná globálna sila prostredníctvom materskej spoločnosti Roadget Business Pte Ltd.

Od roku 2019 PDD Holdings expandoval o 300 %, Shein o neuveriteľných 1 200 % a ByteDance sa stal piatou najväčšou e-commerce spoločnosťou na svete so 6 000 % nárastom e-commerce aktivít.

Vstup na európsky trh: Zmiešané úspechy čínskych platforiem v rôznych regiónoch

Trendyol od Alibaby so 40 % podielom na trhu vedie na európskom trhu v objeme predaja. Z toho samotné Turecko má 21 % podiel.

Miravia, ďalší marketplace pod krídlami Alibaby, v Španielsku vygenerovala v prvom roku podnikania 1 miliardu dolárov. Francúzsko a Španielsko obsadili druhé a tretie miesto s 15 % a 14 %.

Zdroj: ECDB

Zaujímavým prípadom je Nemecko. Napriek tomu, že ide o druhý najväčší e-commerce trh v Európe, tvorí len 7 % obchodnej činnosti čínskych spoločností – to do veľkej miery spôsobili silní domáci hráči ako Otto, Zalando a Ceconomy.

Čínske platformy sú však veľmi populárne: Temu dosiahlo v prvom roku 750 miliónov dolárov a obsadilo 13. miesto v rebríčku veľkosti trhu, zatiaľ čo AliExpress narástol o 54 % na viac než 1 miliardu dolárov, čím si zabezpečil siedmu priečku.

Predaje Sheinu v Nemecku vzrástli o 40 % na 617 miliónov dolárov, hoci sa umiestnil len na 18. mieste medzi online predajcami.

V Španielsku nakupuje prostredníctvom AliExpressu 40 % zákazníkov, v Nemecku len 11 %. To naznačuje výrazné rozdiely v prijatí platformy spotrebiteľmi.

Je pravdepodobné, že tieto trendy budú naďalej meniť dynamiku európskeho e-commerce trhu vzhľadom na jeho rýchly rast a skutočnosť, že čínske e-commerce praktiky spravidla predbiehajú západné trhy o niekoľko rokov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+