Čínske e-commerce platformy ovládajú digitálny trh
Alibaba, PDD, JD.com a ByteDance sú štyri veľké spoločnosti, ktoré dominujú čínskemu trhu. S kombinovaným ročným príjmom vyše 350 miliárd dolárov ovládajú 80 % svetového najväčšieho e-commerce trhu, uvádza správa spoločnosti ECDB.
Vďaka príjmu 978 miliárd dolárov z platforiem ako Taobao a Tmall je Alibaba najväčšou platformou, no jej trhový podiel sa výrazne zmenil. Alibaba, ktorá v roku 2019 zdieľala 70 % celkového objemu predaja so spoločnosťou JD.com, čelí rastúcej konkurencii novších spoločností zameraných na nízke ceny a social commerce.
Douyin od ByteDance dosiahol obrat 388 miliárd dolárov. Stratégia Pinduoduo so zameraním na nízke ceny teraz pokrýva takmer štvrtinu celkového objemu predaja. Medzitým Shein preukázateľne vzrástol ako významná globálna sila prostredníctvom materskej spoločnosti Roadget Business Pte Ltd.
Od roku 2019 PDD Holdings expandoval o 300 %, Shein o neuveriteľných 1 200 % a ByteDance sa stal piatou najväčšou e-commerce spoločnosťou na svete so 6 000 % nárastom e-commerce aktivít.
Vstup na európsky trh: Zmiešané úspechy čínskych platforiem v rôznych regiónoch
Trendyol od Alibaby so 40 % podielom na trhu vedie na európskom trhu v objeme predaja. Z toho samotné Turecko má 21 % podiel.
Miravia, ďalší marketplace pod krídlami Alibaby, v Španielsku vygenerovala v prvom roku podnikania 1 miliardu dolárov. Francúzsko a Španielsko obsadili druhé a tretie miesto s 15 % a 14 %.
Zaujímavým prípadom je Nemecko. Napriek tomu, že ide o druhý najväčší e-commerce trh v Európe, tvorí len 7 % obchodnej činnosti čínskych spoločností – to do veľkej miery spôsobili silní domáci hráči ako Otto, Zalando a Ceconomy.
Čínske platformy sú však veľmi populárne: Temu dosiahlo v prvom roku 750 miliónov dolárov a obsadilo 13. miesto v rebríčku veľkosti trhu, zatiaľ čo AliExpress narástol o 54 % na viac než 1 miliardu dolárov, čím si zabezpečil siedmu priečku.
Predaje Sheinu v Nemecku vzrástli o 40 % na 617 miliónov dolárov, hoci sa umiestnil len na 18. mieste medzi online predajcami.
V Španielsku nakupuje prostredníctvom AliExpressu 40 % zákazníkov, v Nemecku len 11 %. To naznačuje výrazné rozdiely v prijatí platformy spotrebiteľmi.
Je pravdepodobné, že tieto trendy budú naďalej meniť dynamiku európskeho e-commerce trhu vzhľadom na jeho rýchly rast a skutočnosť, že čínske e-commerce praktiky spravidla predbiehajú západné trhy o niekoľko rokov.