
Podľa prieskumu z roku 2018 nakupovalo v Holandsku online len 45 % seniorov. Z najnovšieho prieskumu však vyplýva, že tento počet sa rapídne mení. Až 80 % seniorov nakupujú online pravidelne. Posledný prieskum sa realizoval medzi členmi a priaznivcami holandského združenia seniorov ANBO, ktorý uskutočnila nadácia Accessibility Foundation.
Nový zákon o prístupnosti od roku 2025
Výsledky tohto prieskumu sú dôležité aj pre internetové obchody. “V roku 2025 nadobudne účinnosť nový európsky zákon o prístupnosti. Internetové obchody budú musieť spĺňať nové požiadavky a vďaka týmto požiadavkám sa online obchody stanú prístupné naozaj pre každého.”
“To, že štyria z piatich seniorov nakupujú online, je naozaj pozitívny výsledok. Sme však zvedaví aj na situáciu a dôvody zvyšných 20 %,” hovorí Anouk Butterlin, vedúca projektu v Accessibility Foundation.
73 % seniorov si chce produkty najskôr pozrieť a vyskúšať.
Seniori, ktorí nenakupujú online (20 %), uvádzajú pre svoje rozhodnutie viacero dôvodov. Až 73 % z nich si chcú produkt pred objednaním pozrieť a vyskúšať. Skupina 42 % uviedla, že vrátenie zakúpených produktov je pre nich nepríjemné.
Ďalší uviedli, že radšej chcú podporovať miestne firmy. Jednu z priečok obsadila aj udržateľnosť, keďže doručovatelia zásielok majú podľa respondentov veľkú uhlíkovú stopu.
60 % seniorov nakupuje online z dôvodu komfortu.
Na druhej strane seniori, ktorí nakupujú online, uviedli, že tak robia z dôvodu komfortu (60 %). Takmer polovica z nich (42 %) si objednáva tovar, ktorý je dostupný len online. Medzi najobľúbenejšie kategórie patrí oblečenie, obuv a doplnky (63 %). Po tejto kategórii nasledujú knihy (44 %) a elektronika (35 %). Kategória, ktorá sa medzi seniormi neuchytila je nákup potravín. Len 21 % respondentov občas nakupuje potraviny. Až 37 % dokonca uviedlo, že si nikdy potraviny online neobjedná.
Prekážky pri online nakupovaní
Hoci 64 % seniorov tvrdí, že sú pri online objednávkach úspešní, často sa stretávajú s prekážkami. Mnohým internetovým obchodom chýba intuitívne vyhľadávanie a často používajú pri komunikácií nejasný jazyk. Niekedy sa produkt nedá nájsť. Respondenti tiež uviedli povinné vytvorenie účtu ako prekážku, ktorá im nakupovanie sťažuje.