2 min. čítanie

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá

O problémoch s vrátením tovaru sa hovorí už dlhšie. Po zverejnení výsledkov štúdie z regiónu DACH môžeme očakávať, že sa téma opäť otvorí. V hre sú totiž dve cenné komodity: ekológia a peniaze.

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá
Zdroj: Depositphotos

V súčasnosti sa takmer všetky kategórie produktov objednávajú online a očakáva sa, že globálny e-commerce trh do roku 2030 dosiahne 10 biliónov dolárov. Aj keď sa predpokladá, že online nakupovanie má nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s tradičným kamenným predajom, platí to iba v prípade, že tovar nie je vrátený. Ekologický dopad sa dramaticky mení, keď je tovar odoslaný späť, ako uvádza Die Presse.

Vratky sú pre e-commerce segment významnou výzvou, najmä pokiaľ ide o vplyv na životné prostredie, zdôrazňuje medzinárodný výskumný tím z Ben-Gurionovej univerzity v Negeve.

Vrátenie tovaru je bežnou súčasťou online nakupovania, pričom priemerná miera vrátenia dosahuje 20 – 30 %, čo je oveľa viac ako v kamenných obchodoch (10 %). Problém je obzvlášť závažný pri oblečení, ktoré sa vracia preto, že nesedí alebo nespĺňa očakávania.

Štúdia poukazuje na to, že mnohí spotrebitelia si neuvedomujú, že vrátené položky sa automaticky nevracajú do predaja. Namiesto toho tieto produkty prechádzajú náročným procesom triedenia, kontroly a často aj čistenia, opravy a prebaľovania. Náklady spojené s týmto procesom môžu niekedy presiahnuť predajnú hodnotu produktu.

Výsledkom je, že mnoho vrátených produktov sa predáva so zľavou, vyhodí alebo dokonca zničí bez toho, aby boli niekedy použité.

Výskumníci kvantifikovali tento problém pomocou rozsiahlej databázy 630 000 vrátených kusov oblečenia v EÚ v roku 2021. Zistili, že pri súčasných praktikách správy vratiek sa 44 % vráteného tovaru nikdy nedostane k druhému zákazníkovi. Z toho polovica sa recykluje, štvrtina skončí na skládkach, sedmina sa spáli a zvyšok sa niekde po ceste stratí.

Ekologické dôsledky týchto nepoužitých vyhodených položiek sú značné, pretože spotrebované zdroje a vypustené skleníkové plyny počas ich výroby sú zbytočné. Odhaduje sa, že emisie spojené so správou vratiek sú 4 až 16-krát nižšie ako emisie z výroby týchto produktov. Výskumníci navrhujú, že efektívnejšie procesy správy vratiek by mohli znížiť množstvo odpadu z vráteného tovaru na polovicu.

Čo môžu e-shopy urobiť pre to, aby znížili objem vráteného tovaru? Ako riešenie sa javí zlepšenie správy vratiek a zvyšovanie povedomia o vplyve na životné prostredie. Prijatím efektívnejších procesov môže priemysel znížiť svoju ekologickú stopu a riešiť jeden z významných skrytých nákladov online nakupovania.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou
3 min. čítanie

Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou

Pred dvoma rokmi sa spustila čínska e-commerce platforma Temu. Za ten čas sa jej darí plniť mediálny priestor, mútiť hlavy ostatným e-commerce hráčom a predčiť eBay v návštevnosti. S druhou najnavštevovanejšou e-commerce stránkou na svete môžeme Temu považovať za významného globálneho hráča. Tento pozoruhodný nárast prináša niekoľko dôležitých poznatkov o dynamike online obchodu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb
2 min. čítanie

Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb

Skoro každý tretí Čech, ktorý je užívateľom internetu, si počas letných mesiacov objednal niektorú zo služieb on-line. V júli to pritom bolo v priemere za viac ako osemtisíc korún, čo je tohtoročný jednoznačný rekord. Ako ďalej vyplýva z prieskumu Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), spotrebitelia v lete míňali nadštandardne aj v e-shopoch.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Móda, krása a luxus vedú v online. Minulý rok dosiahli rekordné čísla
4 min. čítanie

Móda, krása a luxus vedú v online. Minulý rok dosiahli rekordné čísla

Európsky módny trh spolu so segmentom krásy a luxusu dosiahol v roku 2023 rekordných 213 miliárd eur. Ide o významný rast, a to aj napriek súčasnej finančnej neistote a postcovidovej skepse, ktorá hovorila o umelo vystrelených predajoch počas lockdownu. Cezhraničné e-commerce platformy a marketplaces dodávajú palivo k ďalším predajom. Pozrime sa, čo stojí za nečakanými […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+