Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
2 min. čítanie

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá

O problémoch s vrátením tovaru sa hovorí už dlhšie. Po zverejnení výsledkov štúdie z regiónu DACH môžeme očakávať, že sa téma opäť otvorí. V hre sú totiž dve cenné komodity: ekológia a peniaze.

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá
Zdroj: Depositphotos

V súčasnosti sa takmer všetky kategórie produktov objednávajú online a očakáva sa, že globálny e-commerce trh do roku 2030 dosiahne 10 biliónov dolárov. Aj keď sa predpokladá, že online nakupovanie má nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s tradičným kamenným predajom, platí to iba v prípade, že tovar nie je vrátený. Ekologický dopad sa dramaticky mení, keď je tovar odoslaný späť, ako uvádza Die Presse.

Vratky sú pre e-commerce segment významnou výzvou, najmä pokiaľ ide o vplyv na životné prostredie, zdôrazňuje medzinárodný výskumný tím z Ben-Gurionovej univerzity v Negeve.

Vrátenie tovaru je bežnou súčasťou online nakupovania, pričom priemerná miera vrátenia dosahuje 20 – 30 %, čo je oveľa viac ako v kamenných obchodoch (10 %). Problém je obzvlášť závažný pri oblečení, ktoré sa vracia preto, že nesedí alebo nespĺňa očakávania.

Štúdia poukazuje na to, že mnohí spotrebitelia si neuvedomujú, že vrátené položky sa automaticky nevracajú do predaja. Namiesto toho tieto produkty prechádzajú náročným procesom triedenia, kontroly a často aj čistenia, opravy a prebaľovania. Náklady spojené s týmto procesom môžu niekedy presiahnuť predajnú hodnotu produktu.

Výsledkom je, že mnoho vrátených produktov sa predáva so zľavou, vyhodí alebo dokonca zničí bez toho, aby boli niekedy použité.

Výskumníci kvantifikovali tento problém pomocou rozsiahlej databázy 630 000 vrátených kusov oblečenia v EÚ v roku 2021. Zistili, že pri súčasných praktikách správy vratiek sa 44 % vráteného tovaru nikdy nedostane k druhému zákazníkovi. Z toho polovica sa recykluje, štvrtina skončí na skládkach, sedmina sa spáli a zvyšok sa niekde po ceste stratí.

Ekologické dôsledky týchto nepoužitých vyhodených položiek sú značné, pretože spotrebované zdroje a vypustené skleníkové plyny počas ich výroby sú zbytočné. Odhaduje sa, že emisie spojené so správou vratiek sú 4 až 16-krát nižšie ako emisie z výroby týchto produktov. Výskumníci navrhujú, že efektívnejšie procesy správy vratiek by mohli znížiť množstvo odpadu z vráteného tovaru na polovicu.

Čo môžu e-shopy urobiť pre to, aby znížili objem vráteného tovaru? Ako riešenie sa javí zlepšenie správy vratiek a zvyšovanie povedomia o vplyve na životné prostredie. Prijatím efektívnejších procesov môže priemysel znížiť svoju ekologickú stopu a riešiť jeden z významných skrytých nákladov online nakupovania.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+