2 min. čítanie

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá

O problémoch s vrátením tovaru sa hovorí už dlhšie. Po zverejnení výsledkov štúdie z regiónu DACH môžeme očakávať, že sa téma opäť otvorí. V hre sú totiž dve cenné komodity: ekológia a peniaze.

Vratky sú strašiakom e-commerce. Takmer polovica tovaru sa už nikdy nepredá
Zdroj: Depositphotos

V súčasnosti sa takmer všetky kategórie produktov objednávajú online a očakáva sa, že globálny e-commerce trh do roku 2030 dosiahne 10 biliónov dolárov. Aj keď sa predpokladá, že online nakupovanie má nižšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s tradičným kamenným predajom, platí to iba v prípade, že tovar nie je vrátený. Ekologický dopad sa dramaticky mení, keď je tovar odoslaný späť, ako uvádza Die Presse.

Vratky sú pre e-commerce segment významnou výzvou, najmä pokiaľ ide o vplyv na životné prostredie, zdôrazňuje medzinárodný výskumný tím z Ben-Gurionovej univerzity v Negeve.

Vrátenie tovaru je bežnou súčasťou online nakupovania, pričom priemerná miera vrátenia dosahuje 20 – 30 %, čo je oveľa viac ako v kamenných obchodoch (10 %). Problém je obzvlášť závažný pri oblečení, ktoré sa vracia preto, že nesedí alebo nespĺňa očakávania.

Štúdia poukazuje na to, že mnohí spotrebitelia si neuvedomujú, že vrátené položky sa automaticky nevracajú do predaja. Namiesto toho tieto produkty prechádzajú náročným procesom triedenia, kontroly a často aj čistenia, opravy a prebaľovania. Náklady spojené s týmto procesom môžu niekedy presiahnuť predajnú hodnotu produktu.

Výsledkom je, že mnoho vrátených produktov sa predáva so zľavou, vyhodí alebo dokonca zničí bez toho, aby boli niekedy použité.

Výskumníci kvantifikovali tento problém pomocou rozsiahlej databázy 630 000 vrátených kusov oblečenia v EÚ v roku 2021. Zistili, že pri súčasných praktikách správy vratiek sa 44 % vráteného tovaru nikdy nedostane k druhému zákazníkovi. Z toho polovica sa recykluje, štvrtina skončí na skládkach, sedmina sa spáli a zvyšok sa niekde po ceste stratí.

Ekologické dôsledky týchto nepoužitých vyhodených položiek sú značné, pretože spotrebované zdroje a vypustené skleníkové plyny počas ich výroby sú zbytočné. Odhaduje sa, že emisie spojené so správou vratiek sú 4 až 16-krát nižšie ako emisie z výroby týchto produktov. Výskumníci navrhujú, že efektívnejšie procesy správy vratiek by mohli znížiť množstvo odpadu z vráteného tovaru na polovicu.

Čo môžu e-shopy urobiť pre to, aby znížili objem vráteného tovaru? Ako riešenie sa javí zlepšenie správy vratiek a zvyšovanie povedomia o vplyve na životné prostredie. Prijatím efektívnejších procesov môže priemysel znížiť svoju ekologickú stopu a riešiť jeden z významných skrytých nákladov online nakupovania.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Personalizácia na plné obrátky: Ako AI mení digitálnu reklamu v reálnom čase
5 min. čítanie

Personalizácia na plné obrátky: Ako AI mení digitálnu reklamu v reálnom čase

Personalizácia sa stala normou, no zároveň u spotrebiteľov rastie dopyt po autentickej a transparentnej komunikácii. Zákazníci chcú relevantný obsah, ktorý pôsobí prirodzene a nezasahuje do ich súkromia. Prehnaná personalizácia môže vzbudiť nedôveru, zatiaľ čo vyvážený prístup pomáha budovať vzťah so značkou.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Spustiť reklamu na YouTube priamo z videa? Novinky na platforme potešia tvorcov aj firmy
3 min. čítanie

Spustiť reklamu na YouTube priamo z videa? Novinky na platforme potešia tvorcov aj firmy

YouTube prináša novinky, ktoré majú tvorcom aj značkám výrazne uľahčiť prácu. Dostať video k publiku bude teraz jednoduchšie – namiesto zdĺhavého nastavovania v Google Ads stačí pár klikov priamo vo videu. YouTube zároveň testuje ďalšie funkcie, ktoré môžu pomôcť rozšíriť zásah, posilniť vzťah s publikom a lepšie osloviť zahraničné trhy.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+