Správa Annual Returns Benchmark Report 2024, ktorú vypracovala spoločnosť ZigZag, poukazuje na narastajúci objem vráteného tovaru, ktorý narúša ziskovosť, udržateľnosť a prevádzku.
Na čele je oblečenie a obuv. „Chronickí vracači“ síce tvoria iba 11 % zákazníkov, no generujú takmer 50 % všetkých vrátení. Často pritom využívajú flexibilné podmienky vrátenia, ako napríklad objednávanie viacerých veľkostí (tzv. bracketing) alebo krátkodobé používanie tovaru (tzv. wardrobing).
Takéto správanie, spolu s oneskorenými vráteniami (často presahujúcimi 10 dní), spôsobuje obchodníkom značné finančné straty vrátane znižovania cien, neefektívneho dopĺňania zásob a zmeškaných predajov.
Prieskum spotrebiteľov sa uskutočnil v auguste 2024 na vzorke 2 000 domácností zo Spojeného kráľovstva, ktoré reprezentujú celú populáciu. Predpovede a analýzy maloobchodného predaja boli vytvorené na základe údajov spoločnosti Retail Economics a oficiálnych štátnych štatistík.
Prečo zákazníci vracajú tovar?
Generačné rozdiely
Generácia Z a mileniáli vracajú tovar častejšie. Oceňujú pohodlie a predĺžené lehoty na vrátenie. Baby boomeri a generácia X uprednostňujú jednoduchosť a zriedkavo sa zapájajú do nadmerných objednávok.
Zmena v spotrebiteľskom správaní
Dnes už medzi bežné praktiky patrí objednávanie viacerých veľkostí (bracketing), krátkodobé používanie tovaru (wardrobing) alebo vystavovanie produktov na sociálnych sieťach (staging). Významná časť vrátení je motivovaná snahou o úsporu nákladov, napríklad využívaním cashback programov alebo ponechávaním si tovaru na ďalší predaj.
Udržateľnosť ide bokom
Vratky rastú aj napriek tomu, že sa čoraz častejšie hovorí o vplyve módneho priemyslu na ekológiu. Vrátené oblečenie sa už mnohokrát nedostane do ďalšieho predaja. Len 30 % spotrebiteľov dáva pri výbere metódy vrátenia prednosť ekologickým faktorom.
Aké dôležité, ak vôbec, sú nasledujúce faktory pri výbere spôsobu vrátenia pre online objednávky? Podiel respondentov, ktorí označili nasledujúce faktory za veľmi dôležité.
Možné riešenia pri vratkách
Rozdiely v podmienkach vrátenia
Pre firmy by mohlo byť efektívne zaviesť odstupňované podmienky vrátenia. Zákazníci, ktorí vracajú tovar často, by mohli mať prísnejšie podmienky, ako napríklad poplatky, obmedzenie možnosti vrátenia peňazí. Naopak, tí, ktorí vracajú objednaný tovar efektívne, by mohli byť odmenení bezplatným vrátením.
Integrácia technológií
Používať umelú inteligenciu a strojové učenie na predpovedanie miery vrátenia, optimalizáciu popisov produktov a personalizáciu nákupných skúseností. Uvažujte nad zavedením sledovania pomocou RFID a automatizáciu na znižovanie nákladov na reverznú logistiku a zrýchlenie spracovania.
Udržateľné iniciatívy
Podporovať vrátenie tovaru v predajniach na zníženie emisií z prepravy. Presadzovať obehové hospodárstvo prostredníctvom renovácie a opätovného predaja vrátených produktov alebo ponúkať prenájom ako alternatívu pre produkty s vysokou obrátkou. V neposlednom rade skúste spotrebiteľov informovať o finančných a environmentálnych dopadoch vrátenia tovaru.
Vrátenie tovaru sa stalo kľúčovým prvkom e-commerce. Prináša nové výzvy, ktoré nútia obchodníkov hľadať rovnováhu medzi pohodlím zákazníkov, udržaním zisku a ekologickými riešeniami. Efektívne využitie zákazníckych dát, moderných technológií a prispôsobených stratégií môže firmám pomôcť minimalizovať straty, zlepšiť vzťahy so zákazníkmi a prispieť k udržateľnejšiemu podnikaniu.