Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Vrátenie tovaru spôsobuje krízu v e-commerce

Vrátenie tovaru sa stalo neoddeliteľnou súčasťou zákazníckej cesty v e-commerce. Je to pohodlný spôsob pre zákazníka, avšak výrazný nárast vratiek robí vrásky na čelách predajcov. Napríklad v Spojenom kráľovstve sa očakáva, že objem vráteného tovaru v segmente nepotravinových produktov dosiahne v roku 2024 sumu 27 miliárd libier.

Vrátenie tovaru spôsobuje krízu v e-commerce
Zdroj: Depositphotos

Správa Annual Returns Benchmark Report 2024, ktorú vypracovala spoločnosť ZigZag, poukazuje na narastajúci objem vráteného tovaru, ktorý narúša ziskovosť, udržateľnosť a prevádzku.

Na čele je oblečenie a obuv. „Chronickí vracači“ síce tvoria iba 11 % zákazníkov, no generujú takmer 50 % všetkých vrátení. Často pritom využívajú flexibilné podmienky vrátenia, ako napríklad objednávanie viacerých veľkostí (tzv. bracketing) alebo krátkodobé používanie tovaru (tzv. wardrobing).

Takéto správanie, spolu s oneskorenými vráteniami (často presahujúcimi 10 dní), spôsobuje obchodníkom značné finančné straty vrátane znižovania cien, neefektívneho dopĺňania zásob a zmeškaných predajov.

Prieskum spotrebiteľov sa uskutočnil v auguste 2024 na vzorke 2 000 domácností zo Spojeného kráľovstva, ktoré reprezentujú celú populáciu. Predpovede a analýzy maloobchodného predaja boli vytvorené na základe údajov spoločnosti Retail Economics a oficiálnych štátnych štatistík.

Prečo zákazníci vracajú tovar?

Generačné rozdiely

Generácia Z a mileniáli vracajú tovar častejšie. Oceňujú pohodlie a predĺžené lehoty na vrátenie. Baby boomeri a generácia X uprednostňujú jednoduchosť a zriedkavo sa zapájajú do nadmerných objednávok.

Zmena v spotrebiteľskom správaní

Dnes už medzi bežné praktiky patrí objednávanie viacerých veľkostí (bracketing), krátkodobé používanie tovaru (wardrobing) alebo vystavovanie produktov na sociálnych sieťach (staging). Významná časť vrátení je motivovaná snahou o úsporu nákladov, napríklad využívaním cashback programov alebo ponechávaním si tovaru na ďalší predaj.

Udržateľnosť ide bokom

Vratky rastú aj napriek tomu, že sa čoraz častejšie hovorí o vplyve módneho priemyslu na ekológiu. Vrátené oblečenie sa už mnohokrát nedostane do ďalšieho predaja. Len 30 % spotrebiteľov dáva pri výbere metódy vrátenia prednosť ekologickým faktorom.

Aké dôležité, ak vôbec, sú nasledujúce faktory pri výbere spôsobu vrátenia pre online objednávky? Podiel respondentov, ktorí označili nasledujúce faktory za veľmi dôležité.

Respondenti odpovedali na otázku čo je pre nich dôležité pri výbere spôsobu vrátenia pre online objednávky. Zdroj: ZigZag

Možné riešenia pri vratkách

Rozdiely v podmienkach vrátenia

Pre firmy by mohlo byť efektívne zaviesť odstupňované podmienky vrátenia. Zákazníci, ktorí vracajú tovar často, by mohli mať prísnejšie podmienky, ako napríklad poplatky, obmedzenie možnosti vrátenia peňazí. Naopak, tí, ktorí vracajú objednaný tovar efektívne, by mohli byť odmenení bezplatným vrátením.

Integrácia technológií

Používať umelú inteligenciu a strojové učenie na predpovedanie miery vrátenia, optimalizáciu popisov produktov a personalizáciu nákupných skúseností. Uvažujte nad zavedením sledovania pomocou RFID a automatizáciu na znižovanie nákladov na reverznú logistiku a zrýchlenie spracovania.

Udržateľné iniciatívy

Podporovať vrátenie tovaru v predajniach na zníženie emisií z prepravy. Presadzovať obehové hospodárstvo prostredníctvom renovácie a opätovného predaja vrátených produktov alebo ponúkať prenájom ako alternatívu pre produkty s vysokou obrátkou. V neposlednom rade skúste spotrebiteľov informovať o finančných a environmentálnych dopadoch vrátenia tovaru.

Vrátenie tovaru sa stalo kľúčovým prvkom e-commerce. Prináša nové výzvy, ktoré nútia obchodníkov hľadať rovnováhu medzi pohodlím zákazníkov, udržaním zisku a ekologickými riešeniami. Efektívne využitie zákazníckych dát, moderných technológií a prispôsobených stratégií môže firmám pomôcť minimalizovať straty, zlepšiť vzťahy so zákazníkmi a prispieť k udržateľnejšiemu podnikaniu.

 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie
3 min. čítanie

Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie

Ak máte e-shop, určite to poznáte: faktúry, kuriéri, platby, účtovníci… V jednu chvíľu máte pocit, že namiesto produktov podnikáte hlavne s papiermi. A keď si už myslíte, že je všetko hotové, zistíte, že ste na niečo zabudli. Alebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Prečítať článok
Aký bol Black Friday 2024 na e-shopoch od CREATIVE sites? Zaujímavé zistenia nás prekvapili
5 min. čítanie

Aký bol Black Friday 2024 na e-shopoch od CREATIVE sites? Zaujímavé zistenia nás prekvapili

Black Friday a Cyber Monday sú pre prevádzkovateľov e-shopov každoročne veľmi dôležité, pričom počas nich neraz padajú predajné rekordy. V posledných rokoch sa však povráva, že tieto nákupné sviatky už postupne strácajú na popularite a nemajú tak veľký zmysel. No kde je pravda? V CREATIVE sites si pripravili prieskum medzi svojimi klientmi a prišli na veľmi zaujímavé zistenia, ktoré nás […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+