Vieme, čo trápi slovenských marketérov a prezradíme to aj vám (prieskum)

3 min čítanie

Marketing je o dátach. S dobrými dátami vieme vytvárať efektívnejšie kampane, doručovať relevantnejšie správy, využívať potenciál kanálov a efektívne čerpať rozpočet.

Keďže dát nie je nikdy dosť, začali sme ich zhromažďovať tiež. Vytvorili sme kvalitatívny prieskum, vďaka ktorému sme sa dozvedeli, akým problémom čelia slovenskí marketéri na klientskej strane.

V drvivej väčšine prípadov sme viedli rozhovor s ľuďmi, ktorí majú vo firme marketing pod palcom, preto vedia relevantne zhodnotiť jeho slabé stránky.

Boli to hlavne marketingoví manažéri, no medzi respondentmi nájdeme aj samotných majiteľov. Problémy, ktoré z prieskumu vyplynuli, majú mnoho slepých uličiek. Pre niektorých je to vzdelávanie, pre iných zamestnanci – či už ich odbornosť, alebo problém s fluktuáciou. Prvé priečky však obsadili problémy, s ktorými bojujeme takmer všetci. Nižšie si o nich povieme viac.

Úprimné slová, než vám prezradím pár smutných právd

Výsledky prieskumu sme spracovali do e-booku, ktorý sumarizuje to, čo mnohí z vás už tušia. Aby sme boli transparentní, najprv by sme si mali povedať jednu vec. Boli by sme radi, ak by sme vďaka e-booku získali nových klientov, no nešírime ho len ako súčasť našej akvizičnej stratégie. Agentúrny trh je u nás tak malý, že s veľkou pravdepodobnosťou medzi sebou už spolupracujeme, zdieľame klientov, brainstormujeme, alebo sa aspoň od seba učíme.

Preto tieto výsledky zdieľame so všetkými: agentúrami, potenciálnymi klientmi, bývalými klientmi, malými spoločnosťami, ktoré si agentúru zatiaľ dovoliť nemôžu, aj freelancermi.

Opakujúci sa vzorec naprieč sektormi

Ak sa rozprávame o klientskej strane, čo by ste tipovali ako najväčší problém slovenských marketérov? Budget, nedostatočné kompetencie, málo skúseností, prípadne nekvalifikovaný tím? Všetko z menovaného je problematické, a dokonca sa nachádza aj v našom prieskume, no prvé miesto môže byť len jedno. A obsadil ho rozpočet.

Je relatívne jedno, v akom sektore a segmente sa firma nachádza, aký má obrat, ziskovosť, akými prostriedkami disponuje. Marketing je do istej miery poddimenzovaný vo väčšine spoločností, s ktorými sme viedli hĺbkové rozhovory.

Stanoviť si funkčnú stratégiu nalinkovanú na realistickú časovú os je síce pekné, no keď vám neuvoľnia budget, prípadne ho ešte pristrihnú, stratégia prestáva mať zmysel. Toto je však len jeden z pohľadov na celý problém.

Budget nie je len vysoký a nízky

Z nášho prieskumu vychádza viacero zistení, ktoré môžeme vnímať samostatne, ale skúsenému oku neunikne korelácia. Rozpočet nie je nutne kameňom úrazu len kvôli jeho výške. Mnohokrát podstatnejšie je, ako sa s ním narába.

Aj keď nepokrýva všetky „nice to have“ kanály a formáty, musí stačiť na piliere komunikácie. Ak nestačí, je to problém. Problém je tiež, ak marketingové oddelenie nedokáže identifikovať piliere komunikácie a priorizovať aktivity, ktoré majú reálny impakt na stanovené ciele. Budget teda nie je len vysoký alebo nízky. Je aj neefektívne minutý.

Po boji je každý generál

Poukazovať na chyby a neposkytovať žiadne riešenia, toho je plný Facebook. Sami to nemáme radi. Konštruktívny feedback navrhuje riešenia, a to robíme aj v našom ebooku, ktorý zhŕňa nadobudnuté insighty.

Aj my sa stretávame s prekážkami, na ktoré naráža väčšina marketérov. Niektoré sme sprocesovali a dokážeme sa s nimi vysporiadať veľmi rýchlo, iné sú tak špecifické, že si každý nový projekt vyžaduje unikátny prístup. Podstatné je, že riešenia sú vďaka dlhoročným skúsenostiam čoraz jasnejšie a rýchlejšie. Zo skúseností vychádzame aj pri návrhoch, ktoré kontrujú problémom v prieskume.

Nemáme monopol na pravdu. Vychádzame z našich skúseností, omylov aj úspechov. Nebojíme sa o ne podeliť, a stále sme otvorení konštruktívnej diskusii.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Tento článok prináša

Hype už 7 rokov úspešne mixuje dve základné ingrediencie - out of box kreatívu a efektívny digitálny marketing. Medzi svoje vášne radí hlavne tvorbu contentu, z ktorej tvorí kampane na online platformách ako sociálne siete či online vyhľadávače. Za sebou má mnoho úspešných prác pre klientov z rôznych odvetví od FMCG, cez ecommerce až po IT či farmaceutické spoločnosti.


Posledné
Obľúbené