Užitočné rady pre bezpečnosť na internete

5 min čítanie

Internet je pre mnohých miestom na prácu, zábavu, oddych a komunikáciu s našimi blízkymi či priateľmi. Je tiež užitočným nástrojom na vzdelávanie. Ak sa chceme pri jeho používaní cítiť bezpečne, je treba stavať na pevných základoch a dodržiavať pravidlá jeho bezpečného používania. Viac si o tom povieme v našom článku.

Surfovanie na internete

Prehliadanie internetu je jednou z bežných činností, ktoré automaticky robíme každý deň, a to nielen na počítači, ale i na mobilných zariadeniach, ktoré sa v poslednej dobe ohľadom surfovania na internete dostávajú do popredia. Z obrovského množstva webstránok, ktoré po svete existujú, je však stále veľké percento takých, ktoré je možné považovať za nebezpečné.

Pripravili sme pre vás preto niekoľko základných pravidiel, ako sa pri prehliadaní internetu nedať nachytať:

  • pozor na neznáme odkazy – ktoré vás môžu presmerovať práve na zmienené nebezpečné webstránky. Ľahko sa vám tiež môže stať, že si nechtiac stiahnete škodlivý softvér, prípadne vám nejaký podvodník ukradne citlivý osobný údaj. Našťastie, každá stránka má svoju URL, ktorá sa dá ľahko skontrolovať. Môžete napríklad využiť online URL skener od VirusTotal.
  • prítomnosť SSL certifikátu – v prípade, že na webstránku vkladáte svoje osobné údaje, napríklad keď si chcete kúpiť niečo v eshope, SSL certifikát je nevyhnutný. Zaručuje šifrovanú komunikáciu medzi vami a webstránkou, a tým aj ochranu zadávaných údajov. V URL ho indikuje predpona https://. Môže byť tiež vyznačená zelenou farbou, alebo sa vám ukáže ikonka zámku.
  • podozrivá reklama – žiadna podozrivo výhodná reklama nie je dobrá. Nič vám na tomto svete nepadne len tak samo do lona. Prečo by mal byť internet výnimkou? Ak vám niekto ponúkne dovolenku za jedno euro alebo auto za jednu SMS, verte, že ide o podvod – „clickbait“. Klamlivá reklama má totiž jediný cieľ, a to poškodiť každého, kto na ňu klikne.
  • preklepy – môžu byť tiež podozrivé. V súčasnosti ide najmä o často zmieňovaný „phishing“, ktorý ťaží z nedbanlivosti a nepozornosti užívateľa internetu. Webstránkam s preklepom sa preto radšej vyhnite.

TIP: Ak sa chcete vyhnúť krádeži svojich osobných údajov, je dobrým nápadom mať vo vašom prehliadači bezpečnostné rozšírenia. Ak napríklad používate Chrome, Microsoft Edge, Firefox alebo Operu, ich šikovným bezpečnostným rozšírením je Privacy Badger. Nielenže si ním odstránite reklamy, ale môžete blokovať aj nástroje na sledovanie vašej aktivity.

Hrozba v podobe e-mailov

Samotný email nie je problém. Problémom je hlavne jeho príloha. Ešte predtým, ako si ju otvoríte, je na mieste zamyslieť sa, či je vlastne nejaký dôvod na to, aby ste dostali email od príslušného odosielateľa. Ak dôvod nevidíte, rovno e-mail zmažte.

Podozrivé sú najmä e-maily, ktoré vyzývajú k rýchlej akcii. Spozornieť by ste mali tiež v prípade, ak odosielateľ, s ktorým občas komunikujete, píše zrazu úplne o niečom inom a iným štýlom, ako obyčajne.

Pochopiteľne, obsahom takýchto správ je prísľub určitého benefitu, či už hmotného alebo nehmotného. Základným znakom takéhoto podvodného emailu je požadovanie doplňujúcich informácií o vašej osobe. Ak sa vám niečo takéto naskytne, e-mail radšej ihneď zmažte a hlavne neklikajte na prílohu.

Niekedy môže byť problém aj email s linkom na externý web. Mali by ste byť preto pozorní aj v prípade, že sa vás bude niekto snažiť presmerovať z e-mailu niekam inam. Je to najmä vtedy, ak podozrivému linku bude chýbať písmenko, alebo ak namiesto písmenka bude v linku nula.

Týmto podozrivým linkom sa najčastejšie dostanete na stránku, ktorá sa bude nápadne podobať na oficiálnu inštitúciu, najčastejšie banku. Cieľom bude vylákať od vás údaje ohľadom vašej platobnej karty. Treba si ale uvedomiť, že žiadna banka nekomunikuje so svojimi klientmi takýmto spôsobom. Takýto e-mail preto ihneď zmažte.

VEDELI STE, ŽE…

…aby ste si počítač či smartfón nakazili škodlivým kódom z prílohy e-mailu, musíte ju najskôr otvoriť? Prečítaním textu emailu nič neriskujete. Po otvorení webovej stránky v prehliadači sa však aktivujú všetky kódy súvisiace so stránkou na serveri a aj škodlivé skripty, ktoré stránka obsahuje, pričom tie sa spustia vo vašom prehliadači. Riešením je preto spoľahlivý antivírus.

Bezpečnosť na sociálnych sieťach

V súčasnosti sú sociálne siete na internete najobľúbenejšou formou komunikácie, a to nielen u mladých. V online svete je preto dôležité dodržiavať pravidlá ich bezpečného používania.

V prvom rade, podobne ako pri emailovej komunikácii, je treba odmietať správy od neznámych osôb a ignorovať neznáme a neidentifikovateľné odkazy v správach. Treba tiež samozrejme ignorovať čudné statusy vašich priateľov, ktoré odkazujú na neznáme webstránky.

Dôležitým pravidlom je aj neposielať prihlasovacie údaje, heslá či PIN kódy, a to napríklad cez Messenger či Viber. Rovnako si na sociálnej sieti rozmyslite, či sa pochválite svojim plánom na rodinnú dovolenku s uvedením konkrétneho termínu. Môže sa stať, že si nevedomky pozvete domov zlodeja.

Aj posielanie či ukladanie súborov na online úložisko dokáže skrývať nástrahy. Samozrejme, veľkí poskytovatelia cloudu (Apple, Google…) ponúkajú slušnú ochranu vašich dát. Existujú ale aj také služby, ktoré ich prekonajú, napríklad Sync alebo Tresorit.

TIP: Nezabudnite pravidelne aktualizovať váš operačný systém a softvér na počítači či smartfóne. Okrem nových funkcií totiž softvérové aktualizácie často prinášajú aj vylepšenie bezpečnosti a odstránenie známych chýb. Vaše zariadenia a softvér sa tak zbavia známych bezpečnostných problémov a zvýšite si tým bezpečnosť na internete.

Silné heslo

Ešte predtým, ako začnete premýšľať nad silným heslom či heslami na webstránky so službami, je samozrejmosťou využívanie VPN alebo iného anonymizera vašej identity. Je to potrebné najmä vtedy, keď sa pripájate na verejné (väčšinou nezabezpečené) Wi-Fi siete alebo tam, kde si nie ste istí bezpečnosťou pripojenia.

Pochopiteľne, ľahko uhádnuteľné heslo vám môže spôsobiť celý rad komplikácií, najmä v súvislosti s krádežou identity. Ani situácia, kedy sa do vášho účtu na sociálnych sieťach dostane niekto iný, nie je určite príjemná. K tomu ešte existuje nespočetné množstvo aplikácií, ktoré vyžadujú prístup k fotografiám a polohe zariadenia. Všetko spolu v cudzích rukách je hotová katastrofa.

Pripravili sme pre vás preto zopár pravidiel, ako si vytvoriť naozaj silné heslo:

  • jedinečnosť – je dôležité, aby každý účet mal svoje vlastné heslo.
  • dĺžka – všeobecne odporúčaná minimálna dĺžka je 8 znakov, ale čím dlhšie heslo si dáte, tým lepšie.
  • prístupová fráza – silné heslo je ťažké na zapamätanie. Môžete ho však nahradiť krátkou vetou, na ktorú si ľahšie spomeniete. Prístupové frázy sú dokonca často oveľa dlhšie ako bežné heslo, ktoré obsahuje iba istý počet rozličných znakov. Pri ochrane účtov sú preto silnejšie.
  • špeciálne znaky – v hesle by malo byť niekoľko písmen nahradených špeciálnymi znakmi (@, #, $…), prípadne číslicami.
  • nepoužívať niektoré slová – najmä, ak ich v hovorovej reči často používate. Vynechať napríklad slová ako „heslo“, alebo mená rodinných príslušníkov, či domácich maznáčikov.
  • žiadne opakovania – znakov aj číslic. Napríklad „1111“ alebo „bcbc“ sú absolútne neprípustné. Aj podpriemerný hacker takéto heslo odhalí za pár minút.
  • utajenosť – nikdy si nenechávajte svoje heslo na voľne prístupnom mieste. Snažte sa ho naučiť radšej naspamäť.

Záver

V súčasnosti je internet častým zdrojom nebezpečenstva, či už ide o útok formou e-mailu alebo prostredníctvom nejakej lákavej webstránky, na ktorú narazíte pri surfovaní. Môže vás na ňu prípadne presmerovať aj podozrivý link.

Je preto dôležité vyvarovať sa klikaniu na neznáme zdroje a lákavé ponuky v emailovej schránke brať s rezervou. Každý nepreverený email radšej ihneď vymažte. Namiesto toho sa na internete snažte svoje účty chrániť silným heslom.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.


Posledné
Obľúbené