Prehľad noviniek
September uzavrel tretí kvartál tohto roka a eCommerce Insider z Heureky priniesol dáta o tom, ako sa darí slovenským e-shopom. Priemerná hodnota objednávok sa znížila o 6 eur, no dôvodom môže byť dostupnejšie online nakupovanie, ktoré motivuje spotrebiteľov k menším nákupom. Skokanom kvartálu sú sedacie súpravy, ktoré vystrelili až o 150 %. Rebríček top 10 skokanov a prepadákov v treťom štvrťroku nájdete na ecommercebridge.sk v sekcii Novinky.
Priniesli sme správu aj z Česka, kde e-commerce napriek očakávaniam klesá. Situácia sa začala zhoršovať pred dvoma rokmi, kedy došlo k spomaleniu spotrebiteľského dopytu. Aj napriek tomu, že sa obchodníci domnievali, že sa situácia bude stabilizovať, aktuálne dáta ukazujú, že zákazníci stále neradi nakupujú. Celkový obrat českého e-commerce trhu klesol o 11 %.
Ako je na tom Európa nám priblížil európsky report z dielne asociácie Ecommerce Europe a organizácie EuroCommerce. Obrat e-commerce v Európe v roku 2022 stúpol z 849 miliárd eur na 899 miliárd eur, a to aj napriek výzvam spojeným s ekonomickým a politickým prostredím. Rast e-commerce v roku 2022 dosiahol 6 %, čo je o polovicu menej ako v roku 2021, ale sektor stále rastie a všobecne sa očakáva jeho ďalší rast v roku 2023.
Gmail sprísňuje pravidlá na ochranu pred spamom. Odosielatelia hromadných e-mailov budú musieť overiť svoju autenticitu, odberateľom musia zjednodušiť možnosť odhlásiť sa z noviniek na jeden klik a ďalej budú jasne stanovené hodnoty spamového percenta. To znamená, že ak dostatočný počet používateľov označí e-maily odosielateľa ako spam, hromadný odosielateľ môže stratiť prístup k priečinkom doručenej pošty používateľov. Google tvrdí, že už teraz využíva umelú inteligenciu na to, aby zabránil viac ako 99,9 % spamu, phishingu a malvéru dostať sa do doručenej pošty používateľov a denne zablokuje 15 miliárd nechcených e-mailov.
V odhodlaní bojovať proti podvodnému správaniu a informáciám pritvrdzuje aj Seznam, najnavštevovanejší internetový portál v Česku. Chystá sa zapojiť umelú inteligenciu do boja proti nekvalitnému či dezinformačnému obsahu. Seznam.cz už od vlaňajška využíva vlastný detektor clickbaitov s využitím umelej inteligencie a penalizuje autorov takýchto titulkov. Teraz plánuje pôsobenie umelej inteligencie rozširovať. Editori diskusií v Seznam.cz aktuálne využívajú AI na argumentačnú analýzu konšpiračných tvrdení.
Dávid Šerfözö z holdingu Aleph sa prišiel do štúdia podeliť o know how ako uchopiť sociálnu sieť Pinterest. Čo vie e-commerce segmentu priniesť, ako ho dokážu integrovať e-shopy a na čo treba myslieť? Rozhovor vám odhalí všetko podstatné o tejto (neprávom) zatracovanej platforme.
WhatsApp prináša niekoľko nových funkcií pre firmy. Spoločnosti, ktoré používajú platformu WhatsApp Business, už v najbližších týždňoch budú môcť používať novinku Flows. Táto funkcia umožní firmám ponúkať rozšírené služby svojim zákazníkom, ako je rezervácia schôdzky, objednávanie jedla alebo rezervácia miesteniek vo vlaku bez toho, aby používatelia museli opustiť aplikáciu. Rozšírenie aplikácie prichádza aj s možnosťou platieb a spoločnosť Meta chce program Meta Verified rozšíriť aj na firemné profily. Súčasťou bude aj overenie profilu práve cez aplikáciu WhatsApp.
Umelá inteligencia víri vody e-commerce a prináša nové možnosti ako zaujať zákazníkov. Napríklad v americkom reťazci Walmart bude AI radiť zákazníkom. Dokáže plánovať oslavy aj dekorovať miestnosti s asistentom pre interiérový dizajn. Podobný projekt nedávno spustil aj e-shop s potravinami Instacart, ktorý nedávno predstavil vyhľadávací nástroj poháňaný ChatGPT.
LinkedIn vo využívaní AI nezaostáva. Nová verzia Recruiter 2024 využíva umelú inteligenciu a dáta z LinkedIn platformy na rýchlejšie a efektívnejšie vyhľadávanie kvalifikovaných kandidátov. Snaží sa tak pomáhať HR lídrom formulovať ich náborové ciele v prirodzenom jazyku a ponúka vyššiu kvalitu odporúčaných kandidátov z rozsiahlejšieho poľa, nielen z veľkých firiem.
V uplynulom týždni sme riešili otázku či budeme platiť za sociálne siete bez reklám. Populárna sociálna platforma TikTok zvažuje zavedenie plateného predplatného, ktoré by umožnilo používateľom sledovať obsah bez reklám. Zatiaľ je v hre americký trh.
Naopak, Meta reaguje na európske regulácie. Ak užívatelia nebudú súhlasiť s tým, aby Meta používala ich údaje na zobrazenie reklamy, budú musieť zaplatiť. Uvažuje sa nad mesačným poplatkom okolo 10 € za používanie Facebooku či Instagramu na stolnom počítači. Na mobilných zariadeniach by stúpol na približne 14 eur.
Logistický operátor WE|DO rozširuje sieť výdajných miest a hľadá dopravcov. Tento rok sa spoločnosť WE|DO stala hlavným prepravným partnerom platformy Allegro na českom trhu a očakáva zvýšený záujem o jej služby. Aktuálne doručuje do viac ako 1500 výdajných miest a v blízkej dobe počíta s ďalším navýšením počtu až na 1800. WE|DO využíva na distribúciu zásielok vlastné výdajné miesta, výdajné boxy a zásielky domov.
Rýchlovky:
Združenie IAB Slovakia prináša správu o vývoji výdavkov do internetovej reklamy za prvý polrok. Riadková inzercia si dlhodobo udržiava svoj kontinuálny rast a výdavky do slovenskej online reklamy rástli v prvom polroku o 7 percent.
Spoločnosť Adobe predpovedá, že prázdninové online tržby dosiahnu 221 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o 4,8 %. Adobe vo svojej ročnej predpovedi uviedla, že tento rok očakáva skorší začiatok nákupov na sviatky vďaka predsezónnym zľavám a októbrovej akcii Prime Day spoločnosti Amazon.
Česká hospodárska komora upozornila, že viac ako 40 % zákazníkov neplatí faktúry včas. Zákazníci z radov domácností, firiem i štátu meškajú v platbách faktúr, čo začína negatívne doliehať na hospodárenie niektorých podnikov.
PayPal oznámil, že používatelia si teraz môžu pridať svoje kreditné alebo debetné karty PayPal a Venmo do svojej Apple Wallet. Vďaka novej integrácii bude možné platiť v obchode, online alebo v aplikáciách pomocou Apple Pay. Spoločnosť poznamenáva, že používatelia budú naďalej zarábať cashback a odmeny.
Vydavatelia sa vyrovnávajú s poklesom návštevnosti Facebooku, keďže platforma upúšťa od správ. Spoločnosť Facebook v máji pristúpila k zmenám, ktoré spôsobili prudký pokles návštevnosti odkazov na stránky vydavateľov.
Veľký teleshoppingový hráč je v konkurze a dlhuje desiatky miliónov eur. Problémom môže byť podľa odborníka aj fakt, že od 90. rokov sa teleshopping neinovoval.