6 min. čítanie

Týždenný sumár: Predajcovia sa pripravujú na vianočné kampane, zákazníci ustupujú od luxusu, YouTube má skvelé čísla z reklamy a sprísňuje boj proti blokovačom reklám

Sociálne siete referujú čísla za uplynulý kvartál. Tradičné zháňanie darčekov v obchodoch pomaly ustupuje, ale predajcovia majú pred Vianocami vysoké očakávania. Za posledné roky sa priemysel s luxusným tovarom rozbehol, no aktuálne čelí výrazným prepadom.

Týždenný sumár: Predajcovia sa pripravujú na vianočné kampane, zákazníci ustupujú od luxusu, YouTube má skvelé čísla z reklamy a sprísňuje boj proti blokovačom reklám

Prehľad noviniek

Na mobiloch nakupujeme čoraz častejšie. Globálna pandémia a karanténa naučili spotrebiteľov nakupovať online. Užívatelia vyhľadávajú, prezerajú a nakupujú najmä cez aplikácie. Sú dokonca pripravení nákupovať aj doteraz neznáme značky, najmä ak je cena nízka. Z toho profitujú najmä nákupné aplikácie ako Temu, Shein a Aliexpress. Napríklad aplikácia Temu mala v októbri 2022 len v USA 850 000 týždenných aktívnych používateľov. O rok neskôr číslo vzrástlo na 38 miliónov. Čo sa od nich môžeme naučiť? Pri pohľade na 10 globálne najlepších aplikácií je možné vidieť 3 funkcie, ktoré ich spájajú: platba tretími stranami, kurátorský obsah nákupov a denné či hodinové ponuky. Iné funkcie, ako napríklad odmeny pre členov, nakúpiť hneď či odložená platba sú tiež veľmi populárne. Dôležitý je aj mobile first prístup.

Týždenný podcast UPdate

Napriek tomu, že pôvodný e-shop pár rokov dozadu skrachoval, Kulina Group hlási impozantný rast za minulý rok. Skupina, ktorá sa špecializuje na predaj kuchynského vybavenia a výrobkov pre domácnosť, zaznamenala 41 % nárast tržieb v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Spoločnosť sa v minulom roku okrem iného zamerala na expanziu do európskeho trhu. Otvorila e-shopy v 12 európskych krajinách vrátane Nemecka, Bulharska, Rakúska, Francúzska a Španielska. Zahraničný online predaj prispel k celkovým tržbám 14 %. Okrem toho sa Kulina Group posunula z online priestoru a otvorila kamennú predajňu v Prahe.

Medzinárodná logistická spoločnosť Gebrüder Weiss pokračuje v realizácii svojho cieľa udržateľnej dopravy a od leta tohto roka dodáva tovar koncovým zákazníkom v Budapešti bez emisií. Na rozvoz objednávok do domácností v maďarskom hlavnom meste používa desať plne elektrických dodávok. V budúcom roku rozšíri túto možnosť prepravy aj do ďalších maďarských miest.

Presuňme sa do logistiky v našich končinách, kde technologicko-logistická spoločnosť DODO odpovedá na zvyšujúci sa tlak zákazníkov na rýchle doručenie za čo najnižšie ceny. Prináša koncept dynamickej cenotvorby a profitovať z toho môžu všetky strany. Firmy získajú priestor optimalizovať cenu dopravy podľa aktuálneho záujmu a s tým aj možnosť priamo ovplyvňovať dopyt po doručení v konkrétnych časoch. Koncoví zákazníci zas môžu využiť rýchle doručenie v deň objednania za atraktívnejšie ceny ako kedykoľvek predtým. Majú na výber, či uprednostia drahšie doručenie v kratšom, resp. vyťaženejšom čase, alebo cenovo dostupnejšie doručenie s dlhšou čakacou dobou, prípadne v čase mimo rozvozovej špičky.

O tom, či e-shopy čakajú ťažké časy alebo aké sú top 3 veci, ktoré e-shopy čakajú v budúcom roku, prišiel do štúdia porozprávať Michal Farkaš zo Shoptetu. Určite odporúčame pustiť si rozhovor nabitý dôležitými informáciami pre každého e-commerce podnikateľa.

Michal Farkaš

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Opustené košíky v e-shopoch sú veľkou témou e-commerce odvetvia. Získať si zákazníkov je výzva, ktorú chce pokoriť služba Connectly. Nástroj využíva algoritmy na riadenie marketingu a komunikáciu s klientmi cez rôzne messaging aplikácie. Za nápadom stojí Stefanos Loukakos, bývalý vedúci obchodného Messenger oddelenia Mety. Pomocou platformy Connectly môžu značky posielať personalizované správy klientom a sledovať ich interakcie a nákupy. Spoločnosť sa snaží zvýšiť personalizáciu marketingových kampaní a interakcií so zákazníkmi, aby zlepšila angažovanosť a čítanie správ. 

Za posledné roky sa priemysel s luxusným tovarom rozbehol a počas pandémie paradoxne zaznamenal svoje najlepšie roky v histórii. Teraz cena akcií holdingu LVMH so špecializáciou na luxusný tovar klesla vo štvrťročných výsledkoch o -7 %, čo je najväčší pokles od začiatku roka 2020. Analytici očakávajú korekciu trhu, ktorá v nasledujúcich kvartáloch prinesie pomalší rast. Skupina spotrebiteľov, ktorí sú ochotní investovať do luxusu, tento rok takéto výdavky obmedzila. Luxusné značky v posledných rokoch neustále zvyšovali ceny, čím odohnali aj hlavnú cieľovú skupinu. Životné náklady rastú a obavy z recesie tiež, čím si udržali len tých, ktorí si môžu dovoliť aj vysokú infláciu.

Predajcovia sa už dôsledne pripravujú na vianočné kampane a zvýšené predaje. Priniesli sme výsledky spoločnosti Fiverr, ktorá ukázala výsledky prieskumu o očakávaniach, plánoch a obavách maloobchodníkov v zahraničí. Optimizmus týmto podnikateľom nechýba, nárast tržieb v tomto roku očakáva až 93 % respondentov. V prieskume v roku 2022 to bolo len 77 % opýtaných obchodníkov. Zároveň 30 % očakáva, že v porovnaní s vianočným obchodom v roku 2022 sa predaj dokonca výrazne zvýši. Na podporu predajov plánujú využiť aj najnovšie technológie a majú v úmysle motivovať zákazníkov ešte vyššími zľavami.

Tretí kvartál priniesol sociálnej sieti Pinterest dobré výsledky, ktoré prekonali očakávané zisky a príjmy. Pozitívne správy sa objavili aj v oblasti reklamy. Produkt mobilnej reklamy Pinterest s hĺbkovým prepojením zaznamenal viac ako 200 % nárast miery konverzie, pričom mesačný nárast aktívnych používateľov bol medziročne o 8 % vyšší. Výrazný nárast globálnych mesačných aktívnych používateľov, ktorých je takmer 500 miliónov, môže inzerentom pomôcť pri dosahu.

Najpopulárnejšia sociálna sieť a videoplatforma YouTube tiež nedávno oznámila výsledky za tretí štvrťrok tohto roka a pripojila sa k pozitívnemu trendu v oblasti príjmov z reklamy. Rast reklamy prekonal všetky očakávania, najmä po období, keď YouTube čelil poklesu príjmov. V treťom štvrťroku tohto roka firma dosiahla príjmy z reklamy vo výške 7,95 miliardy USD, čo predstavuje 12,5 % medziročný nárast.

Zrejme aj kvôli týmto číslam YouTube sprísňuje boj proti blokovačom reklám. Užívatelia, ktorí si pomocou rôznych nástrojov blokujú reklamu, budú od spustenia videí úplne odstrihnutí. Tento rok sa platforma priklonila k niekoľkým zmenám v zobrazovaní reklám. V máji spoločnosť do svojej televíznej aplikácie zaviedla 30-sekundové reklamy bez možnosti preskočenia. Neskôr začala experimentovať s dlhšími, ale menej častými reklamami. Spoločnosť tvrdí, že používanie blokovačov reklám porušuje podmienky používania platformy a vyzýva na povolenie zobrazovania reklám alebo zváženiu predplatenej služby YouTube Premium. 

Rýchlovky:

Slovenská pošta upozorňuje na podvodné správy, ktoré zneužívajú jej meno. Inštitúcia upriamuje pozornosť na podvodníkov, ktorí v mene pošty pýtajú doplňujúce adresné údaje či úhradu colných poplatkov.

Popularita online nakupovania ukazuje aj nový trend, kedy tradičné zháňanie darčekov v obchodoch pomaly ustupuje. Tvrdí to reprezentatívny prieskum pre startup Repetito, ktorý sa uskutočnil v septembri na vzorke 1 050 respondentov starších ako 18 rokov. Čísla ukazujú, že výlučne online chce nakúpiť rovných 10 % opýtaných. Ako dôvod uvádzajú šetrenie času. Ďalších 52 % respondentov tvrdilo, že väčšinu darčekov nakúpi cez e-shopy a len niektoré dokúpi v kamenných obchodoch. 

Meta plánuje uvedenie platených verzií sociálnych sietí Facebook a Instagram v Európe, ktoré budú bez reklám. Tento krok spoločnosti je reakciou na európsku reguláciu, spôsob ako sa jej vyhnúť a zároveň snahou zachovať svoj hlavný zdroj príjmu. Používatelia, ktorí sa rozhodnú pre túto platenú službu, budú mať možnosť využívať Facebook a Instagram bez otravných reklám.

Google dokáže lepšie odhaliť manipuláciu s obrázkami. Nový nástroj by mohol pomôcť odhaliť zavádzajúce informácie. Tí, ktorí “googlia” obrázky, majú teraz možnosť dozvedieť sa viac o okolnostiach ich vzniku.

Európska únia aktualizuje svoje pravidlá zodpovednosti za výrobok. Nový rámec sa snaží o konzistentnosť medzi členskými štátmi a rieši moderné výzvy, ako je umelá inteligencia, online nakupovanie a obehové hospodárstvo.

Dva štáty eurozóny sú v deflácii, Slovensko aj tak stále trápi vysoká inflácia. Priemerná inflácia v eurozóne skončila v októbri tohto roka pod úrovňou troch percent.

Wired, najznámejší technologický magazín sveta, spustil svoju verziu pre český a slovenský trh.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+