6 min. čítanie

Týždenný sumár 9/2024: Wish bude vykupovať starú techniku, virálne nákupy na TikTok Shope, aktívnych používateľov sociálnych sietí je viac ako 5 miliárd

Siahodlhé príspevky na LinkedIne už nebudú in. Spotrebiteľské vyhliadky u susedov sú slabé. Ako nakupujú Česi a Slováci hračky?

Týždenný sumár 9/2024: Wish bude vykupovať starú techniku, virálne nákupy na TikTok Shope, aktívnych používateľov sociálnych sietí je viac ako 5 miliárd

Známy predajca lacného čínskeho tovaru prichádza s novinkou, ktorá umožní zákazníkom vymeniť použité technické zariadenia za peniaze. Wish bude vykupovať starú techniku. Program s názvom Wish Trade-In umožní výmenu použitých smartfónov, tabletov, notebookov, smart hodiniek a ďalších starých technických zariadení za hotovosť, a to bez záväzkov voči platforme. Wish potom vybrané položky zrenovuje a následne ich predá na svojej platforme. Vďaka tomu budú môcť zákazníci nakupovať nové technológie za nižšiu cenu.

Aktualizácie na LinkedIne ovplyvnia spôsob zdieľania obsahu a umelo predlžované príspevky už neobstoja. LinkedIn chce, aby sa používatelia viac zameriavali na hodnotný obsah s dlhšou trvanlivosťou. Algoritmus sa zameria na užitočné príspevky. V praxi to znamená, že keď používateľ vyjadrí záujem o danú tému, príspevok sa mu môže odporúčať aj v dlhšom časovom horizonte. Tým sa zvýši životnosť obsahu. Naopak, platforma sa snaží potlačiť clickbaity a formy písania, ktoré nabádajú na kliknutie “čítaj viac”.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Heureka porovnáva predaje hračiek v krajinách strednej a východnej Európy. V novembri a decembri sa na darčeky míňa až takmer 42 % ročných tržieb. Predajom kraľujú stavebnice – tvoria skoro tretinu všetkých výdavkov na hračky. Najvyšší nárast záujmu na Slovensku zaznamenali vodné pištole (+71 %), interaktívne roboty (+61 %) a skákacie hrady (+46 %). V Česku vedú rovnako vodné pištole (+118 %), no ďalej sa s výrazným náskokom umiestnili jojá (+114 %) a top 3 uzatvárajú plyšové mikróby (+79 %). Na ústupe obľúbenosti sú fingerboardy, montesorri pomôcky a hlavolamy.

V septembri sa v USA spustil TikTok Shop. Najvýraznejším rozdielom oproti klasickému modelu nakupovania je to, že používatelia tu objavujú a kupujú produkty prostredníctvom videí, nie vyhľadávania. Úspechu sa tu tešia najmä cenovo dostupné výrobky neznámych značiek, ktoré lákajú na impulzívne nákupy. Takto sa vyšvihol aj istý olej na ústnu hygienu, ktorého sa predalo 1,2 milióna kusov. Následne z toho ťažia aj iné platformy – olej tejto značky sa stal najpredávanejším produktom na Amazone v sekcii Zdravie a domácnosť. Zavedené značky sú na tom horšie. Platforma je zameraná na obsah a algoritmus na dosiahnutie virality je pomerne nepredvídateľný. TikTok je predovšetkým zábavná platforma, až potom vníma svoju rolu ako predajný kanál.

S pojmom reverzná logistika sa nestretávame denne. Ale pri e-shopoch ide o jeden z kľúčových faktorov, či sa zákazník vráti. Ako celý tento proces funguje, čo je pri tom úloha Expandeca a koľko to následne stojí nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Dušan Halás, CPO v Expandecu.

Dušan Halás, Expandeco

Nedávna správa Social Media Benchmarks sa zamerala na príspevky na Facebooku, Instagrame, TikToku a X. Vznikol z toho dokument, ktorý približuje mieru zapojenia značiek na sociálnych sieťach. Napríklad miera zapojenia na TikToku tento rok klesla približne o 50 %. V porovnaní s ostatnými sieťami však s stále kraľuje rebríčku. Výskum potvrdil napríklad aj to, že ak na Instagrame nezverejňujete Reels, ukracujete sa o najzaujímavejší typ príspevku.

Dopad pandémie, práca na diaľku a ekonomická neistota spôsobili v nákupných procesoch B2B zmeny. Drvivá väčšina vedúcich pracovníkov v marketingu uviedla, že sa na obchodné ciele zameriava viac než pred piatimi rokmi. Štúdia odhalila, že len štvrtina z nich začína plánovať s jasným pohľadom na očakávané obchodné výsledky. Prieskum spoločnosti Walker Sands sa uskutočnil na vzorke viac ako 150 vedúcich pracovníkov v oblasti marketingu a 50 vedúcich pracovníkov v inej než marketingovej oblasti. Zistenia zdôrazňujú potrebu B2B marketingových tímov zameriavať sa na výsledky a spolupracovať s vrcholovým manažmentom, aby lepšie porozumeli obchodným cieľom.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Spoločnosti Meltwater a We Are Social vydali výročnú správu Digital 2024, ktorá sa zaoberá sociálnymi médiami a digitálnymi trendmi na globálnej úrovni. Celosvetový počet aktívnych používateľov prekročil hranicu 5 miliárd, čo predstavuje 62 % svetovej populácie. Za posledný rok sa celkový počet zvýšil o 266 miliónov, ide o ročný nárast 5,6 %. Typický používateľ strávi na vybranej sociálnej platforme 2 hodiny a 23 minút denne, pričom každý mesiac využíva priemerne 6,7 rôznych platforiem. Správa zahŕňa aj analýzy a komentáre od odborníkov. A že je štúdia skutočne podrobná naznačuje aj fakt, že podáva odpoveď na otázku, či sú na internete populárnejšie psy, alebo mačky.

Instagram testuje niekoľko nových možností pre tvorcov. Vysielatelia si budú môcť vybrať hru, ktorú si môžu naživo zahrať priamo s divákmi. Meta chce dostať živé vysielanie do pozornosti tvorcov aj používateľov. Platforma navyše hľadá možnosti ako sprístupniť profily tvorcov väčšiemu počtu podnikov, s ktorými následne môžu spolupracovať na kampaniach. Ide o akési trhovisko instagramových tvorcov. Creator Marketplace bolo prvýkrát spustené v roku 2022, pôvodne umožňovalo značkám v USA vyhľadávať a spájať sa s vplyvnými tvorcami na základe rôznych kvalifikátorov. Nové rozšírenie umožňuje prístup k nástroju aj v iných krajinách. Z Európy sa do výberu predrala len Veľká Británia.

Február je za nami a vy sa môžete tešiť na novú Mudrovačku. Rozobrali sme nový model Ecommerce Bridge Live eventov, zistili sme, prečo chcú mladí ľudia viac udržateľný svet, a pozreli sme sa aj na to, ako to vyzerá s vývojom siete X a prečo influenceri klamú.

Mudrovačka o februárových novinkách s Michalom a Štefanom

Spotrebiteľské vyhliadky u susedov sú slabé. Ľudia stále šetria a preferujú nižšie ceny. Očakáva sa, že spotrebiteľská nálada na európskom trhu zostane tento rok slabá. V Česku a Maďarsku je slabá spotrebiteľská dôvera a rast cien potravín sa približuje cenám v eurozóne. V Poľsku sa očakáva mierne oživenie maloobchodu, ale čelí prekážkam, ako je plánovaná obnova dane z predaja potravín a možné dlhodobé zvýšenie nákladov na pôžičky.

Za posledné tri roky počet e-shopov na Shoptete narástol o 4 000. Za tento čas vybavili obchody na tejto platforme spolu 11,5 milióna objednávok a ich celkový obrat dosiahol takmer 7 miliárd eur.

Čína už nie je najľudnatejšou krajinou. V roku 2022 ju predbehla India s viac ako 1,43 miliardami ľudí. Sledovať zmenu spotrebiteľského správania v najobývanejšej krajine preto môže byť dobrý indikátor toho, kam sa uberá nákupné správanie. Indovia míňajú viac peňazí na predmety dlhodobej spotreby, než na potraviny. Tento trend naznačuje posun od základných potrieb k spotrebe, ktorá zlepšuje život. Tradičné obilniny a strukoviny v nákupných košíkoch vystriedali nápoje, spracované výrobky a iné položky. Spoločnosti vyrábajúce rýchloobrátkový spotrebný tovar v Indii začínajú prehrávať v súboji o podiel na trhu, kde dominujú výdavky na dopravu a dlhodobejší tovar pred spotrebnými službami a zábavou.

YouTube rozširuje prístup k svojej aplikácii na úpravu videí Create, ktorá uľahčuje tvorbu krátkych filmov priamo v telefóne. Dokáže napríklad vyčistiť zvuk a odstrániť šumy v pozadí, pridať automatické titulky vo vybraných jazykoch, poradí si so zjednodušenými nástrojmi na úpravu videa a, samozrejme, umožní priame publikovanie na YouTube. Navyše, priamo v aplikácii sa dá vyberať z tisícok skladieb bez licenčných poplatkov. Žiaľ, Česko ani Slovensko sa do rozšírenia nedostali, no budeme dúfať, že sa čoskoro dočkáme.

Kto chce počuť zástupcov značiek BeLenka, Berlin Brands Group, Shoptet, Infinity Standard či Dexfinity, by si mal zaobstarať vstupenku na Ecommerce Bridge LIVE. Vidíme sa už tento štvrtok v prešovskom Trojka Šariš Pube. Zistite, čo stojí za úspechom firmy s barefoot obuvou alebo ako efektívne zásobovať z Ázie. Budeme sa venovať aj automatizácii v zákazníckom servise, zvyšovaniu ziskovosti pri zachovaní obratu a Google Blackboxu. Zakončíme to panelovou diskusiou a príjemným networkingom. Buďte pri tom s nami naživo alebo sa pripojte online.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Čo si myslia Česi o AI pri nakupovaní módy?
3 min. čítanie

Čo si myslia Česi o AI pri nakupovaní módy?

V roku 2023 sme zaznamenali prelom v oblasti generatívnych systémov založených na umelej inteligencii (AI), od telefonických rozhovorov s virtuálnymi operátormi až po automaticky personalizované odporúčania produktov a virtuálnych nákupných asistentov. Algoritmy strojového učenia sú dnes všadeprítomné, ale čo si o zavádzaní AI vo svete módy myslia českí spotrebitelia? Aké nové nástroje poznajú a ktoré […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+