![Týždenný sumár 49: Zhodnotenie Black Friday, second hand predaj vyšvihol Amazon, vylepšená reklama na Reddite](https://www.ecommercebridge.sk/wp-content/uploads/2023/11/SUMAR_1200x628.png)
Prehľad noviniek:
Hoci sme už v predvianočnom období, ohliadneme sa ešte raz za nedávnym Black Friday.
Koniec novembra zaplnil nákupné košíky v e-shopoch vďaka zľavovej akcii Black Friday. Technologická spoločnosť Luigi’s Box si posvietila na 3 500 e-shopov vo svojom portfóliu a poskytuje niekoľko zaujímavých poznatkov o meniacom sa nákupnom správaní.
Podľa údajov spoločnosti narástol objem vyhľadávania v e-shopoch o 10 až 30 %. Najviac zákazníkov sa zaujímalo o zdravotnícke pomôcky a lieky. Tento segment zaznamenal nárast vyhľadávania o 121,6 %, s 93 % nasledujú knihy a v tesnom závese s 92,5 % sú hračky a iný detský tovar.
Black Friday a Cyber Monday sú dva kľúčové dni pre americké e-commerce. Tento rok v USA online nákupy vzrástli o takmer 8 % na 38 miliárd dolárov. Podľa National Retail Federation (NRF) navštívilo obchody a webové stránky maloobchodníkov rekordných 200,4 milióna zákazníkov. Môžu za to predovšetkým 3 faktory:
- Ľudia hľadajú výrobky online, kde sa im lepšie porovnávajú ceny.
- Zákazníci cítia zdražovanie a vyhľadávajú akcie, ktoré im pomôžu ušetriť.
- K nárastu tržieb prispel aj fakt, že do niektorých častí USA prišlo chladnejšie počasie. Po teplej jeseni zákazníci nakupovali zimné oblečenie a vybavenie.
Ako vysoké ceny ovplyvnili vianočné nákupy Čechov? Prieskum spoločnosti Klarna ukazuje, že ľudia plánujú využívať odložené platby alebo predávať použitý tovar. Takmer tretina opýtaných uviedla, že tento rok chce na darčeky minúť maximálne 10 000 Kč.
Slovenské e-shopy na platforme Shoptet len v priebehu novembra vybavili vyše pol milióna objednávok. Slováci pritom míňajú rekordné sumy. Obraty 5 600 slovenských e-shopov z databázy Shoptetu len za november dosiahli viac ako 46 miliónov eur.
Najväčší český veľtrh e-commerce a online podnikania Czech On-line Expo mení majiteľa. Odkúpila ho spoločnosť SmartEmailing a zároveň ubezpečuje, že veľtrh si naďalej zachová svoju objektivitu a nezávislosť. Bude aj naďalej nezávislým podujatím pre všetkých, vrátane ich konkurentov. Prvý ročník pod novou záštitou bude už na konci februára v Prahe.
Poznáte náš formát Mudrovačka? Na začiatku každého mesiaca Michal a Štefanom zhrnú zaujímavé novinky v e-commerce a marketingu a pripoja k tomu svoj pohľad. Nebolo tomu inak ani teraz a nahrávku nájdete na YouTube a všetkých podcastových platformách.
![](https://i.ytimg.com/vi/Sg_ADBFAeNA/hqdefault.jpg)
Meta uzatvára rok s novými AI funkciami. Nástroj Imagine umožňuje prevádzať text na obraz priamo v aplikácii a sprístupnili ho všetkým používateľom na stránke imagine.meta.com.
Funkcia Reimagine umožňuje upravovať obrázky pomocou umelej inteligencie a vytvárať nové varianty.
Meta rozširuje prístup k svojim AI chatbotom s možnosťou vyhľadávania v reálnom čase cez službu Bing a integráciou dlhodobej pamäti do konverzácií. Ďalšie inovácie zahŕňajú generatívne odpovede, návrhy textov pre zoznamovací profil na Facebooku a nástroje pre skupiny. Vylepšenia obsahujú navrhované odpovede v súkromných správach, možnosti úpravy vlastných textov a ďalšie drobné zlepšenia.
Reklama na Reddite sa rozrástla o dva nové prvky. Diskusné fórum aktualizovalo Conversation Ads a prináša nové možnosti ako komunikovať s používateľmi v komentároch pod príspevkami s priamou propagáciou produktov, vrátane nového zobrazenia pomocou carouselu.
Spoločnosť Snap oznámila, že na Amazone môžete kúpiť predplatné Snapchat+ ako darček. Aktuálne si prémiové účty platí viac ako päť miliónov užívateľov. Za mesačné predplatné používatelia získajú prístup k vlastným ikonám, odznakom v aplikácii, možnosti prispôsobenia farieb či pripínanie najlepších priateľov.
Okrem toho sa Snapchat posúva vpred vo virtuálnej móde. V spolupráci so spoločnosťou e.l.f. Cosmetics plánuje pridať prvý make-up pre Bitmoji, čo umožní používateľom ozdobiť svoje postavičky najnovším rúžom značky e.l.f..
Spoločnosť Amazon nedávno otvorila dočasný obchod s použitým tovarom v Londýne. Ide o prvý fyzický obchod svojho druhu v Spojenom kráľovstve a zákazníkom poskytuje viac ako 4 000 vrátených, renovovaných, zánovných či rozbalených položiek. Zákazníci môžu ušetriť až 50 % v porovnaní s odporúčanými maloobchodnými cenami. Teraz prvýkrát zverejnila údaje o rastúcom predaji použitého tovaru na svojich európskych webových stránkach. Predaj výrobkov z druhej ruky priniesol Amazonu miliardový obrat. Kamenná predajňa bude prístupná len do 12. 12. 2023, no online koncept sa bude držať aj naďalej.
Nemecká spoločnosť HDE vydala spotrebiteľský barometer, kde prináša pozitívne správy pre nemecký trh. Po poklese v minulom mesiaci sa spotrebiteľská nálada na konci roka výrazne zlepšila. Ľudia chcú míňať viac, oživenie trhu však ohrozuje rozpočtová kríza.
Exkluzívna ročenka MARKETING & DIGITAL AGENCIES 2023 je vonku. Dozviete sa z nej, že marketingové digitálne agentúry na Slovensku v roku 2022 narástli o 8 % a že rast síce bude ešte pokračovať. Pozeráme sa aj do roku 2024 – budeme musieť rešpektovať trendy ako nástup AI, význam krátkych videí či digitálnych audio formátov. Využite odkaz na stiahnutie zadarmo.
Rýchlovky z Bridge NOW:
- Vyššie dane aj odvody. Koľko zaplatia štátu živnostníci a podnikatelia v budúcom roku?
- EFFIE AWARDS EUROPE sú rozdané. Slovenské agentúry získali päť shortlistov, dva premenili na kovy.
- Česi nakupujú online najviac v Európe. Podľa prieskumu spoločnosti DHL sa českí zákazníci čoraz častejšie rozhodujú nakupovať online.
- Gaming nie je len esport, je to nový mediálny priestor. Investície značiek do reklamy v oblasti hier sú však stále nízke.
- Štát spustil novú ePeňaženku. Uložené bločky majú akceptovať obchodníci ako dôkaz o platbe pri uplatňovaní reklamácie.