5 min. čítanie

Týždenný sumár 45: Slováci budú na Vianoce míňať viac ako Česi, 91 % zákazníkov nenakupuje u značiek s otravnými reklamami, AI v Google a Alibaba kampaniach

AliExpress pod lupou EÚ – ak nedodajú vyjadrenia do konca novembra, hrozí im pokuta. S kampaňou na Performance Max pomôže umelá inteligencia. Američania trhli rekord a na nákupy v mobiloch minuli takmer 36 miliárd dolárov.

Týždenný sumár 45: Slováci budú na Vianoce míňať viac ako Česi, 91 % zákazníkov nenakupuje u značiek s otravnými reklamami, AI v Google a Alibaba kampaniach

Prehľad noviniek

Heureka hľadala odpoveď na otázku koľko budú českí a slovenskí spotrebitelia míňať na Vianoce. Tradícia štedrých sviatkov sa u nás stále drží, pretože Slováci plánujú na darčeky míňať o niečo viac ako minulý rok. Ich vianočný rozpočet stúpol o +5 % na 292 €. Naopak, Česi si radšej utiahnu opasky, plánujú hľadať výhodné ponuky a využívať zľavy. V Česku plánuje tento rok takmer 30 % respondentov minúť na vianočné darčeky menej ako minulý rok.

Týždenný podcast UPdate

Performance Max s obľubou využíva čoraz viac inzerentov. Google ho teraz vylepšil o rovnaké nástroje umelej inteligencie, aké poháňajú jeho chatbota Bard. Do zdĺhavého vymýšľania textov, vizuálov a ich ďalšieho vytvárania a škálovania pre optimalizáciu viackanálovej kampane zasiahne AI. Ako to funguje? Používatelia zadávajú umelej inteligencii podnet a tá vytvára jedinečné obrázky a texty pre každú firmu. Marketéri môžu pred zverejnením skontrolovať a upraviť všetky prostriedky. Nový systém je v súčasnosti vo fáze beta a je k dispozícii len v USA, ale očakáva sa, že do konca roka 2023 sa systém rozšíri.

V minulom týždni sme priniesli správu o tom, že Alibaba International predstavila nový projekt Aidge. Ide o balík rozhraní API zameraných na obchod, ktoré využívajú umelú inteligenciu s cieľom optimalizovať globálne operácie spoločností. Spoločnosť chce takto pomôcť malým a stredným podnikom prekonávať jazykové a kultúrne bariéry a zároveň riešiť ťažkosti v oblasti dizajnu, marketingu a služieb zákazníkov. Z interných údajov Alibaby vyplýva, že Aidge dokázal malým a stredným podnikom zlepšiť mieru konverzie objednávok, zvýšiť spokojnosť zákazníkov a efektivitu.Zatiaľ čo Alibaba je určená na B2B predaj, jej sesterská spoločnosť AliExpress sa zameriava na predaj individuálnym zákazníkom.

A práve na AliExpress si posvietila Európska Únia. Spadá do online služieb s viac ako 45 miliónmi používateľov v EÚ, a preto musí dodržiavať najprísnejšie pravidlá Aktu o digitálnych službách. Európska komisia žiada spoločnosť AliExpress o informácie ohľadom prijatých opatrení na splnenie povinností v oblasti posudzovania rizík a zmierňujúcimi opatreniami na ochranu spotrebiteľov online. Ide najmä o šírenie nezákonných výrobkov online ako sú falšované lieky. AliExpress musí poskytnúť požadované informácie do 27. novembra tohto roka. Eurokomisia následne zváži ďalšie právne kroky vrátane možnosti právneho konania či pokuty.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Prieskum na vzorke 1 000 digitálne aktívnych zákazníkov ukázal, že až 70 % respondentov si myslí, že inzerenti nerešpektujú ich digitálny zážitok. Ďalších 95 % uviedlo, že ich vnímanie obsahu prerušujú reklamy. Deväť z desiatich, teda 92 % nakupujúcich má pocit, že reklamy sú čoraz dotieravejšie a až 91 % zákazníkov dokonca nenakupuje u značky, ktorej reklamy považujú za rušivé.

Online nákupy sa každý rok tešia väčšej obľube. Na nákupy cez chytré zariadenia si posvietila spoločnosť Adobe a zverejnila svoj prvý súbor poznatkov o online nakupovaní v predvianočnej sezóne. Štúdia prebiehala celý október 2023 na americkom trhu. Američania trhli rekord a na nákupy v mobiloch minuli takmer 36 miliárd dolárov. Výsledky tiež ukázali, že užívatelia sa obracajú na umelú inteligenciu a radi využívajú službu Buy now, pay later.

Online obchody by sa nezaobišli bez spoľahlivej platobnej brány. V štúdiu sme privítali nového CEO GoPay Petra Vaněka a debatu sme začali tým, že platobných brán je v rámci Česka a Slovenska až podozrivo veľa. Ďalej sme sa pozreli na technologické riešenia, možný posun v spojení s AI, posvietili sme si aj na konkurenciu a rozdiely medzi zákazníkmi v rôznych krajinách. Určite to stojí za vypočutie.

Petr Vaněk z GoPay

Mladí Indovia trávia veľa času online a ovplyvňujú vývoj ekonomiky. Rast digitálnej reklamy v Indii prudko stúpa a marketéri vsádzajú na to, že streamovanie videa, influenceri a online nakupovanie si v najľudnatejšej krajine sveta získajú viac spotrebiteľov. Vysoký nárast je zapríčinený mladým obyvateľstvom. Z 1,4 miliardy Indov je viac ako polovica mladšia ako 30 rokov a trávi čoraz viac času online. Digitálna reklama sa tak v Indii stala najrýchlejšie rastúcou online ekonomikou na svete a profitovať z toho môže napríklad YouTube a Meta.

Približne 40 % Slovákov si myslí, že e-shopy majú výhodnejšie ceny než kamenné obchody. Zrejme aj preto sa pri nákupe vianočných darčekov presúvajú do online prostredia. Packeta zastrešuje výrazné množstvo prepravovaných zásielok a prináša tipy ako zvládnuť sezónu

Program TikTok Marketing Partners funguje na sociálnej sieti už 3 roky a má za cieľ prepojiť profily s overenými marketingovými partnermi, ktorí im pomáhajú so stratégiou na TikToku. Platforma avizuje globálne rozšírenie agentúrnych partnerov. Čísla z TikToku hovoria, že 1 z 3 ľudí objavuje nové produkty na TikToku vďaka videám, ktoré zverejnili značky a viac ako 90 % používateľov vykoná akciu po zhliadnutí obsahu na TikToku. Tieto čísla chce platforma podporiť práve spojením s vyškolenými a overenými agentúrami. Platforma rozšírila portfolio celkovo o 10 agentúr z Nemecka, Švédska, Austrálie, Vietnamu, juhovýchodnej Ázie, Spojených arabských emirátov a USA.

Spoločnosť MediaRadar zanalyzovala kľúčové trendy a poznatky o výdavkoch na reklamu s umelou inteligenciou od januára 2022 do augusta 2023. Inzerenti za toto obdobie minuli 40,2 milióna dolárov, čo je takmer štyrikrát viac ako investície v roku 2022.

V Mudrovačke sme zhrnuli október. Rozprávali sme sa napríklad o zdražovaní reklám, šetrení spotrebiteľov, o úspechu a raste značky GymBeam či o udržateľnejšom prístupe k obalovým materiálom pri online nákupoch.

Októbrová Mudrovačka s Michalom a Štefanom.

Rýchlovky z Bridge NOW:

  • Eurostat zhodnotil Slovensko a nevyšli sme z toho ideálne.
  • Maloobchodné tržby sa v septembri podľa údajov Štatistického úradu znížili o 2,2%, pričom dynamika ich medziročného poklesu sa prehĺbila z -2,1 % na -5,4 %.
  • Sexshopy nemôžu mať reklamu na sociálnych sieťach, využívajú influencerov. Väčšina spoluprác vraj nie je zisková, no influencer marketing sa aj napriek tomu vypláca. 
  • Potvrdili sa slabé miesta umelej inteligencie. Výskum, ktorý AI asistenta postavil proti šiestim ostrieľaným UX špecialistom, potvrdil, že ChatGPT-4 je stále skôr skvelá vedomostná knižnica ako analytický nástroj.
  • Spoločnosť Mergado prichystala ultimátny návod, ako na e-shope GLAMI prekonať konkurenciu nielen pred Vianocami.
Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Zľavy už nestačia na to, aby ste si udržali vernosť zákazníkov
4 min. čítanie

Zľavy už nestačia na to, aby ste si udržali vernosť zákazníkov

Kupujúci dnes menia značky častejšie než kedykoľvek predtým. Vernosť zákazníkov sa rozpadá a tradičné taktiky – ako cenové akcie či zľavové kódy – prestávajú fungovať. Nové zistenia prieskumu EMARKETER a Bloomreach ukazujú, že ak chcú značky získať a udržať si verných zákazníkov, musia sa zamerať na to podstatné: budovať dôveru, pracovať s emóciami a dodať […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Meta predstavuje nové nástroje pre e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nové umiestnenia
2 min. čítanie

Meta predstavuje nové nástroje pre e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nové umiestnenia

Meta zavádza nové nástroje a vylepšenia reklamných nástrojov zamerané na podporu maloobchodných a internetových obchodov. Spoločnosť naďalej investuje do modelov umelej inteligencie a rozširuje možnosti pre inzerentov, aby maximalizovali predajné výsledky online aj v kamenných predajniach.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+