
E-commerce novinky uplynulého týždňa
Ecommerce Insider od heureka!group priniesol zhrnutie slovenského e-commerce v 3. kvartáli 2024. Celkovo zaznamenal 3 % rast tržieb, pričom slabé leto vykompenzoval úspešný september. Zákazníci sú cenovo citlivejší, viac porovnávajú ponuky a odkladajú väčšie nákupy. Priemerná hodnota objednávky klesla na 64 eur, ale spokojnosť zákazníkov je na úrovni 95 %. Skokanom kvartálu je zrnková káva (+320 %), prepadákom granule pre psov (-42 %). Najväčší rast zaznamenali klimatizácie a ventilátory. Vianočné nákupy môže ovplyvniť neistota z konsolidačných opatrení.
Pre porovnanie, v Česku zaznamenali rast tržieb o 5 %. Kvôli nestabilnému počasiu výrazne rástli kategórie ako solárne a fotovoltaické komponenty (+462 %), mobilné klimatizácie (+38 %) a elektrocentrály (+90 %) výrazne rástli vďaka špecifickým podmienkam. Spotrebná elektronika ako herné konzoly (-48 %) a mobilné telefóny (-19 %) zaznamenali pokles. Spokojnosť zákazníkov s e-shopmi zostáva vysoká, na úrovni 95,99 %, pričom stále viac ľudí porovnáva ceny a čaká na vianočné zľavy.
Meta zaviedla nové nástroje na zvýšenie kontroly reklám na Facebooku a Instagrame. Zaujať vás môže možnosť vypnúť komentáre pod reklamami. Navyše, inzerenti teraz môžu určiť, kde sa ich reklamy zobrazia vďaka zoznamom blokovaných profilov a vylepšeným kontrolám. Meta tiež aktualizovala Brand Safety and Suitability Center, ktoré uľahčuje spravovanie reklám a zvyšuje bezpečnosť značiek.
LinkedIn od 20. novembra 2024 mení zmluvné podmienky. V zmenách sa zameriava najmä na AI, obsah a ochranu údajov. Generatívna AI bude pomáhať pri tvorbe personalizovaného obsahu, čo môže uľahčiť marketingové kampane. Aktualizované licencie umožňujú šíriť obsah aj mimo platformu. Pribudne viac transparentnosti v moderovaní a odporúčaní obsahu.
Na slovenskom internete sa pripravuje historická udalosť! SK-NIC, národný registrátor domén, uvoľňuje jedinečné domény ako 1.sk, a.sk a ďalšie, ktoré boli doteraz blokované. Budete môcť získať aj vy, ak sa zapojíte do exkluzívnej aukcie. Prečo sa tieto domény uvoľňujú práve teraz a ako bude prebiehať aukcia? V rozhovore všetko vysvetľuje Peter Bíro, riaditeľ SK-NIC. Povie aj o tom, ako môže byť vlastná doména skvelou investíciou, aké sú pravidlá aukcie a pre koho je vhodná.
Influenceri na Instagrame stále viac využívajú nástroje umelej inteligencie na tvorbu obsahu. Prieskum medzi 620 influencermi z USA, Veľkej Británie a Austrálie hovorí, že až 83 % z nich integruje AI do svojej práce, najmä pri generovaní obrázkov, videí a popisov. Hoci AI pomáha zefektívniť procesy, 64 % influencerov sa obáva preťaženia obsahu a 31 % má obavy o kvalitu. Diskutuje sa tiež o budúcnosti AI generovaných influencerov, čo môže ponúknuť nové možnosti aj v rámci e-commerce. Zistenia z prieskumu poukazujú na významný posun v práci influencerov. Nástroje umelej inteligencie urobili v tvorbe obsahu radikálnu zmenu. Na jednej strane to influencerom umožňuje vytvárať kvalitný obsah rýchlejšie, no prichádzajú výzvy týkajúce sa kvality obsahu a osobného prístupu.
Generatívna AI získava na popularite aj v marketingu. Napriek tomu väčšina marketingových riaditeľov priznáva, že jej úplne nerozumie, čo môže brzdiť jej plné využitie. Momentálne sa AI používa najmä na tvorbu obsahu, no ponúka aj pokročilé funkcie, ktoré zatiaľ využíva málo marketérov. E-commerce môže vďaka AI zlepšiť personalizáciu, spracovanie dát a zákaznícku spokojnosť. Hlavnou prekážkou zostáva nedostatok znalostí, ochrana súkromia a bezpečnosť dát. Ak chcete mať náskok pred konkurenciou, zvážte investovanie do GenAI už teraz. Aby sa jej potenciál využil naplno, e-commerce odvetvie by malo investovať do vzdelávania svojich vedúcich pracovníkov, vrátane CMOs.
V jednom z článkov sme sa pozreli na manažment nákladnej dopravy. Je to dôležitá súčasť logistiky, ktorá zahŕňa výber dopravcu, plánovanie trasy, spracovanie dokumentácie a sledovanie zásielok v reálnom čase. Jeho cieľom je zabezpečiť včasné a efektívne doručenie tovaru pri minimalizácii nákladov. Dôležité je zvoliť spoľahlivého dopravcu, optimalizovať trasy a zabezpečiť správne spracovanie dokumentov. Správne riadenie dopravy vedie k vyššej spokojnosti zákazníkov, nižším nákladom a rýchlemu riešeniu problémov.
Decathlon otvoril dvere do svojho online marketingu. Tomáš Obal, Online Marketing Manager v Decathlon Slovensko odhaľuje, aké stratégie táto globálna značka používa na lokálnom trhu. Dozviete sa, ako pristupujú k cenovej politike, sezónnym kampaniam a prečo namiesto influencerov stavili na spoluprácu s profesionálnymi športovcami. Zistíte, aké technológie využívajú na sledovanie úspechu kampaní a aké sú ich budúce marketingové plány. Nahliadnite do e-commerce sveta Decathlonu a zistite, čo všetko stojí za ich úspechom!
Priblížili sme si aj 7 tipov ako na lepší cold calling. Cold calling môže byť efektívnym spôsobom, ako generovať leady pre e-commerce firmy. Kľúčom je dobrá príprava a personalizácia. Vyberte si kvalitné zoznamy potenciálnych zákazníkov a spoznajte ich potreby. Odporúčame používať flexibilné scenáre hovorov, ktoré zdôrazňujú hodnotu vášho produktu. Budujte vzťahy prirodzeným rozhovorom a volajte v optimálnom čase. Využívajte technológie na sledovanie hovorov a miestne čísla. Nezabudnite sledovať výkonnosť a nadväzovať na úspešné kontakty s ďalšími informáciami, čím si budete ďalej budovať dôveru.
Live shopping sa v Nemecku rozbieha pomaly. Podľa prieskumu spoločnosti ECC Köln pozná tento pojem šesť z desiatich Nemcov, no iba 8 % z nich si tento spôsob nakupovania vyskúšalo. Najväčší záujem prejavujú mladí ľudia, no aj medzi nimi len 34 % zvažuje tento formát. Na rozdiel od Ázie, kde je live shopping veľmi populárny, Nemecko zaostáva. Úlohu pri rozširovaní tohto trendu môže zohrať TikTok, ktorý zatiaľ odkladá spustenie svojho TikTok Shopu v Európe.
Big data sú pre e-commerce kľúčové. Firmám pomáhajú predvídať dopyt, optimalizovať logistiku a ceny, zlepšovať zákaznícku podporu pomocou AI chatbotov, či analyzovať konkurenciu. V marketingu umožňujú cielené kampane a lepšiu analýzu výkonnosti. V článku sme si rozobrali príklad Domino’s Pizza – podarilo sa jej využiť viac ako 85 000 zdrojov údajov na personalizáciu nákupných skúseností, zlepšenie zásob a doručovania.
A práve na dáta sa zameriava konferencia Data Restart 2024. Bude sa konať už 24. októbra 2024 v Prahe a v článku nájdete aj zľavový kód na výhodný vstup. Účastníci sa môžu tešiť na 11 prednášok z oblasti dát, analytiky, data science a business intelligence. Renomovaní odborníci, ako Honza Tichý, Ivan Kutil či Tomáš Komárek, predstavia svoje prístupy k marketingovej analytike v dobe bez cookies. Na programe sú témy ako inkrementalita, AI v analytike, Privacy Sandbox a optimalizácia kampaní. Konferencia ponúka praktické riešenia pre marketing v cookieless dobe.
Ak máte Prahu ďaleko, nezabudnite, že 24. októbra ste srdečne pozvaní na Ecommerce Bridge LIVE v Banskej Bystrici. Uvidíme sa v Centre nezávislej kultúry Záhrada. Henrieta Martinková zo spoločnosti Annemarie Börlind SK/CZ sa bude venovať tomu, prečo influencer marketing stráca silu. Predstaví aj svoju alternatívu pre trvalý rast značky. Na pódiu sa ďalej predstaví Albert Bundala, spolumajiteľ značky Panakeia a zameria sa na silu príbehu a jeho schopnosti predávať. Michal Lichner zo spoločnosti Dexfinity ukáže, ako minimalizovať finančné riziko a maximalizovať potenciálny úspech pri expanzii. Ako umelá inteligencia ovplyvní budúcnosť digitálneho marketingu? Na to sa pozrie Daniel Halaburka z RTB House. Petrovi Szabóovi sa podarilo vo svojej detskej izbe vybudovať najväčší e-shop s kávou na Slovensku. Značku Coffeein asi netreba predstavovať, ale odhaliť to, čo stojí za jej úspechom, bude určite stáť za to. Objavte to spolu s nami budúci štvrtok 24.10. V Banskej Bystrici. Okrem toho sa môžete tešiť aj na panelovú diskusiu, výživný networking a chutné občerstvenie.