7 min. čítanie

Týždenný sumár 31/2024: EÚ mení clo aj postoj k opravám, predstavujeme nové AI rozšírenia pre Chrome, spotrebitelia sú z reklám unavení

Nová príručka TikToku pre malých a stredných podnikateľov. Udalosti ako olympiáda alebo reality show majú vplyv na mladú kupnú silu.

Týždenný sumár 31/2024: EÚ mení clo aj postoj k opravám, predstavujeme nové AI rozšírenia pre Chrome, spotrebitelia sú z reklám unavení

Nová príručka TikToku pre malých a stredných podnikateľov. Udalosti ako olympiáda alebo reality show majú vplyv na mladú kupnú silu. Bude mať model BNPL prísnejšiu reguláciu?

– – – – –

Európsky parlament plánuje zmeniť pravidlá DPH pre e-commerce dovozy a zrušiť 150-eurovú hranicu pre dovozné clo. Táto zmena má nadobudnúť účinnosť do marca 2028. Zrušenie limitu by malo znížiť administratívne náklady a eliminovať podhodnocovanie tovaru, čo sa stalo bežnou praktikou predajcov ako Aliexpres, Shein či Temu. Mala by sa tým obohatiť nielen európska pokladnica, ale očakávame najmä vyrovnanie konkurenčných podmienok pre miestne podniky. Na druhej strane to zrejme nie sú najlepšie správy pre spotrebiteľov, keďže sa pravdepodobne zvýšia ceny. Takisto dropshipperi budú musieť upraviť svoje cenové stratégie a komunikovať zmeny zákazníkom, aby zostali konkurencieschopní.

Ďalšia zmena zo strany Európskej únie: EÚ schválila nové pravidlá týkajúce sa opráv domácich spotrebičov a elektroniky, ktoré zaručujú lepší prístup k cenovo dostupným opravám až do 10 rokov po skončení záruky. Nové pravidlá podporujú opravy namiesto výmeny a predĺžia zákonnú záruku o 12 mesiacov. Výrobcovia musia predávať náhradné diely nezávislým opravárom za primerané ceny, čo vytvára nové príležitosti pre e-commerce, keďže sa môžu zamerať na predaj náhradných dielov a poskytovanie opravárenských služieb. EÚ tiež plánuje finančné stimuly na podporu opráv a vytvorí online platformu pre informácie o opravách, čo zvýši transparentnosť a pomôže znížiť elektronický odpad.

TikTok vydal nový marketingový manuál pre malé a stredné podniky, aby im pomohol maximalizovať úspech na platforme. Na 19 stranách ponúka tipy, stratégie a postrehy na efektívne využitie TikToku. Zdôrazňuje komunitný model, kde sa používatelia aktívne zapájajú do obsahu a odporúča značkám využiť ho na lepšie spojenie s publikom. Manuál tiež popisuje reklamné nástroje, dôležitosť kreativity vo videách a plánovanie obsahu. Príručk je dostupná na stiahnutie výmenou za osobné údaje.

Ján Kamenický, Head of Acquisition v Heureka Group, v rozhovore pre Ecommerce Bridge vysvetľuje, že Heureka nie je len porovnávač cien. Denne pošle veľa návštevníkov na e-shopy a ponúka vlastný marketplace. Upozorňuje, že inzerenti často podceňujú správne nastavenie XML feedu. Heureka tiež poskytuje služby na zvýšenie viditeľnosti, zbieranie recenzií a využívanie externých nástrojov na sledovanie cien. Aké ponúka možnosti na zbier pozitívnych recenzií? A čo môže e-shop očakávať od Heureka marketplace? To sa dozviete z rozhovoru.

Ján Kamenický, Heureka

Google predstavil tri nové AI funkcie pre Chrome, ktoré zlepšia nakupovanie online. Prvou je Google Lens pre počítače – vizuálne vyhľadávanie z mobilu už poznáme, teraz bude už aj priamo v prehliadači na desktope. To znamená, že markeťáci si na optimalizáciu vizuálneho obsahu a SEO musia dávať ešte väčší pozor. Druhou je funkcia Porovnanie kariet, ktorá uľahčuje porovnávanie produktov a cien na viacerých stránkach. AI-generovaný prehľad vytvorí novú kartu, kde dá do prehľadného porovnania detaily, recenzie, ceny a hodnotenia produktov do jednej karty. Vyzerá to tak, že online nakupovanie bude o dosť jednoduchšie a e-shopy si určite nájdu nový spôsob, ako oproti konkurencii zaujať. Tretia funkcia umožňuje vyhľadávanie v histórii prehliadania pomocou prirodzeného jazyka, čo zlepšuje prístup k predtým navštíveným stránkam. Predstavte si to tak, že sa Googlu opýtate napríklad „Ako sa volá tá zmrzlináreň, ktorú som si pozeral minulý týždeň?“. Následne sa zobrazia relevantné stránky z vašej histórie na základe zadaného dotazu. Funkcia však nebude zahŕňať údaje z režimu inkognito.

Britská labouristická vláda plánuje prísnejšie regulácie pre model “Buy Now, Pay Later” (BNPL). Tento spôsob platby umožňuje zákazníkom kúpiť tovar a zaplatiť neskôr. Hoci je BNPL populárny pre svoju flexibilitu a jednoduchosť, prináša aj riziká, ako nadmerné zadlženie a vysoké poplatky za oneskorené platby. Cieľom novej regulácie je ochrana spotrebiteľov, najmä mladších, ktorí často využívajú viacerých poskytovateľov a hromadia si dlhy. Nové opatrenia by mali zabezpečiť transparentnosť poplatkov a podmienok, čím znížia riziko finančných problémov.

Online nákup čoraz viac závisí od mobilných zariadení. Pohodlie a nároky zákazníkov zmenili spôsob, akým spoločnosti komunikujú a chcú poskytovať jednoduché a rýchle nákupné skúsenosti. Trh digitálnych platieb v Európe tento rok dosiahne hodnotu takmer 2,2 miliárd dolárov. Predpokladá sa nárast až cez 3 miliárdy dolárov do roku 2028. Pre firmy to znamená nutnosť mať mobilne optimalizované weby a aplikácie. Koniec koncov, už minulý týždeň sme priniesli správu aj o tom, že Google neindexuje weby, ktoré nie sú prispôsobené pre mobily. Kľúčové sú bezpečné platby, SSL technológia a dobrá mobilná SEO stratégia. Fun fact na záver: v rámci Európy vedie v mobilnom obchodovaní Spojené kráľovstvo, kde už v roku 2022 tvorili nákupy cez mobil až 55 % online predajov.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Aplikácia Threads od Mety prináša nové funkcie na podporu angažovanosti v reálnom čase. Zavádza označenia trendujúcich tém nad príspevkami, čo by užívateľom malo uľahčiť preklik do ďalších diskusií. Ďalším vylepšením je možnosť filtra “Nedávne”, ktorá používateľom umožňuje získať najnovšie informácie, čím sa podporujú diskusie a spomínané zapojenie v reálnom čase. Meta ďalej informovala, že postupne zavádza upozornenia na dôležité diskusie. Opäť raz je cieľom zvýšiť angažovanosť.

Keďže máme za sebou ďalší mesiac, Michal so Štefanom opäť odľahčenou formou zhrnuli to, čo sa dialo v júli. V najnovšej Mudrovačke sa dozviete napríklad to, že Google sa rozhodol cookies tretích strán nezrušiť a že retail média majú potenciál prekonať TV reklamu. Diskutovali aj o tom, že Reddit spustil vlastné Lead Gen reklamy. Ďalej rozoberáme prieskum, ktorý hovorí, že zákazníci v rámci customer care uprednostňujú ľudského operátora pred AI. A, samozrejme, rozoberáme aj to, že TikTok reklamy sú konečne dostupné aj na Slovensku. Čo to pre e-commerce znamená?

Mudrovanie o najzaujímavejších júlových správach s Michalom a Štefanom.

Online lekárne v Európe rýchlo rastú vďaka digitalizácii zdravotnej starostlivosti. Pozreli sme sa na to, ako tento segment funguje v troch krajinách. Napríklad Nemecko vedie s online predajom liekov a pokročilými doručovacími službami a Holandsko sa zas stalo centrom pre cezhraničné lekárenské služby a očakáva výrazný nárast príjmov. Spojené kráľovstvo má pre online lekárne prísne regulačné pravidlá. Trh online lekární v týchto krajinách čelí výzvam, ako je bezpečnosť pacientov, ochrana súkromia a boj proti falošným liekom, no vo všeobecnosti sa očakáva, že bude pokračovať rásť.

Vratky boli, sú aj budú. Aj keď z toho e-shopy nemusia byť nadšené, vrátenie tovaru je kľúčové pre spokojnosť zákazníkov a vnímanie značky. Obchodníci by zároveň mali poznať dôvody, prečo zákazníci vracajú produkty. Inak majú len malú šancu zlepšiť kvalitu a správu zásob. Transparentná komunikácia je zásadná – jasné a jednoduché pokyny pre vrátenie tovaru zlepšujú zákaznícku skúsenosť. Minimalizáciu vrátení by mali zabezpečiť podrobné informácie o produktoch a technológie ako virtuálna realita. Napríklad, ak zákazník kúpi produkt online a zistí, že ho nemôže vrátiť v kamennom obchode, bude to pre neho negatívna skúsenosť bez ohľadu na veľkorysosť podmienok. Preto myslite na to, že bezproblémový proces vrátenia môže zvýšiť lojalitu zákazníkov a zabezpečiť konkurenčnú výhodu.

Týždenný podcast UPdate

Prieskum spoločnosti Capterra medzi online nakupujúcimi v Spojenom kráľovstve ukázal, že 91 % respondentov sa cíti zahltených reklamami. Spotrebitelia sú unavení z nadmerného množstva reklám na sociálnych sieťach a keď niečo hľadajú, využívajú skôr nové kanály. Odporúčania hľadajú napríklad cez súkromné správy a skupiny. V boji proti únave z reklám sa zamerajte na personalizované kampane, transparentnú komunikáciu a podporu pozitívnej interakcie. Vybudujte si dôveru jasnými pravidlami používania údajov a využite aj “dark” social media napríklad tak, že použijete skracovače URL a UTM parametre na sledovanie. Vďaka tomu budete vedieť, kde sa odkazy šíria a získate lepší obraz o zdrojoch návštevnosti. Nezabudnite na optimalizáciu webu a využitie AI nástroje na personalizované odporúčania.

Štúdia spoločnosti Censuswide ukázala, že mladšie generácie, ako Gen Z a Mileniáli, trávia viac času na sociálnych médiách počas populárnych podujatí, ako sú olympijské hry alebo vysielanie reality shows. Prieskum medzi dvoma tisíckami Britov odhalil, že 62 % Mileniálov a 53 % zástiupcov Gen Z zvýšilo svoju aktivitu na sociálnych sieťach počas týchto udalostí. Sociálne médiá ovplyvňujú nákupné správanie – 31 % respondentov je náchylnejších nakupovať od značiek, s ktorými komunikujú online. Takže značky, ktoré chcú prilákať spotrebiteľov z týchto generácií, by si mali vhodne načasovať stratégiu sociálnym médií. Keďže veľké podujatia ponúkajú jedinečné príležitosti na zapojenie, firmy, ktoré tieto momenty účinne využijú, si môžu ukrojiť z pozornosti mladšieho publika.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou
3 min. čítanie

Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou

Pred dvoma rokmi sa spustila čínska e-commerce platforma Temu. Za ten čas sa jej darí plniť mediálny priestor, mútiť hlavy ostatným e-commerce hráčom a predčiť eBay v návštevnosti. S druhou najnavštevovanejšou e-commerce stránkou na svete môžeme Temu považovať za významného globálneho hráča. Tento pozoruhodný nárast prináša niekoľko dôležitých poznatkov o dynamike online obchodu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb
2 min. čítanie

Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb

Skoro každý tretí Čech, ktorý je užívateľom internetu, si počas letných mesiacov objednal niektorú zo služieb on-line. V júli to pritom bolo v priemere za viac ako osemtisíc korún, čo je tohtoročný jednoznačný rekord. Ako ďalej vyplýva z prieskumu Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), spotrebitelia v lete míňali nadštandardne aj v e-shopoch.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Móda, krása a luxus vedú v online. Minulý rok dosiahli rekordné čísla
4 min. čítanie

Móda, krása a luxus vedú v online. Minulý rok dosiahli rekordné čísla

Európsky módny trh spolu so segmentom krásy a luxusu dosiahol v roku 2023 rekordných 213 miliárd eur. Ide o významný rast, a to aj napriek súčasnej finančnej neistote a postcovidovej skepse, ktorá hovorila o umelo vystrelených predajoch počas lockdownu. Cezhraničné e-commerce platformy a marketplaces dodávajú palivo k ďalším predajom. Pozrime sa, čo stojí za nečakanými […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+