Vypnutie podpory súborov cookies tretích strán je výrazný krok, ktorý zmení digitálne marketingové stratégie. Google prvýkrát oznámil plány na odstránenie cookies v januári 2020. Odvtedy sa termín niekoľkokrát posunul a najnovšie informácie naznačujú, že s odstraňovaním začne začiatkom budúceho roka. Užite si teda najvýnosnejšiu sezónu Black Friday a Vianoc so všetkými údajmi, ako ste zvyknutí. Nezabúdajte sa však postupne pripravovať na to, že raz koniec zrejme aj tak príde a budete si musieť ošéfovať analytiku po svojom.
Google zároveň predstavil nové možnosti inzercie a sľubuje revolúciu v reklame. Ide o funkciu „Instant Deals“, ktorá ponúka možnosť uzatvárať dohody s poprednými vydavateľmi priamo z rozhrania Display & Video 360. Ide napríklad o platformy ako Disney, Paramount, NBCUniversal a Warner Bros. Zjednodušený proces zvýši flexibilitu rozpočtu a marketingovým expertom dá väčšiu kontrolu nad ich reklamnými stratégiami. Okrem toho ukázal aj nový nástroj nazvaný „Commitment Optimizer“. Ten sľubuje zjednodušiť proces optimalizácie reklám a umožniť marketérom robiť rozhodnutia založené na dátach na zlepšenie výkonnosti kampane. Vzniká tiež nový nástroj Experiment center, ktorý marketérom umožní testovať ich stratégie a využitie Google AI.
Európsky e-commerce minulý rok vygeneroval 107 miliárd € cezhraničného obratu. Cezhraničný trh dosiahol obrat vo výške 237 miliárd €. Oproti minulému roku to značí nárast o 32 %, takže tu máme pozitívne správy – cezhraničný e-commerce v Európe rastie. Spoločnosť Cross-Border Commerce Europe okrem reportu každoročne hodnotí 500 najväčších európskych cezhraničných online obchodov s výnimkou segmentu cestovania. V rebríčku TOP 10 európskych maloobchodných predajcov pre rok 2023 sa na prvom mieste umiestnila IKEA. Dosiahla obrat vo výške 5,2 miliardy eur. Nasleduje Zalando, H&M, Lego, Zara, Jysk, Lidl, Decathlon, Adidas a desiatku uzatvára Notino.
Európska únia cez Zákon o digitálnych službách ukladá veľkým online firmám povinnosť reportovať údaje o chode platformy. LinkedIn vydal správu, kde informuje o počte užívateľov v jednotlivých krajinách. Aktuálne čísla tvrdia, že celkovo má platforma približne 47,9 milióna mesačných aktívnych používateľov len v rámci Európskej únie. Oproti predchádzajúcej správe z októbra 2023, ide o nárast 2,7 milióna MAU. Tabuľka uvádzala metriky zaokrúhlené na najbližších sto tisíc, takže Slovensko ani Česko nevykazovali žiaden nárast. V oboch prípadoch však stúpli návštevy platformy z odhlásených účtov.
TikTok sa snaží zamedziť podvodom na svojej nákupnej platforme. TikTok Shop sa od svojho vzniku v roku 2021 rozšíril po celom svete. Prekročil hranice juhovýchodnej Ázie do Spojeného kráľovstva a v roku 2023 sa rozšíril aj do Spojených štátov. Platforma teraz investovala viac ako 400 miliónov dolárov do bezpečnosti. Všetci predajcovia podstupujú proces overenia, pri ktorom dokladujú identitu a legitímnosť podnikania. Po schválení vstupujú do skúšobného obdobia, kde sa oboznámia s pravidlami platformy a môžu sa postupne zapájať do jej fungovania. Za minulý rok v období od júla do decembra platforma odmietla zaradiť 37 miliónov produktov, ktoré porušovali zásady.
Už od začiatkov podnikania by ste mali myslieť na to, že budovanie vlastnej značky je extrémne dôležité. Veľkí konkurenti ako Temu, Shein a iné marketplaces s gigantickými rozpočtami vás možno dokážu prevalcovať v performance, no na brand nestačia. Ako by ste k tomu mali pristúpiť, na čo v procese nezabúdať a brandové tipy pri expanzii nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Michal Pastier z Darwin & the Machines & Co-owner GoBigname.
Aj keď v našich končinách Snapchat netrhá rekordy návštevnosti oproti iným platformám, má tu svoje miesto a zastúpenie. Že sa spoločnosti darí, potvrdzujú finančné výsledky – za prvý štvrťrok 2024 hlási nárast tržieb o 21 % na 1,195 milióna dolárov. Počet malých a stredných inzerentov dokonca vzrástol o 85 %. Tí, ktorí si inzerciu na platforme už skúsili, sa zrejme potešia správe, ktorú sme vám v týždni priniesli. Snapchat pridáva inovatívne nástroje, ktoré majú podporiť predaje. Stavil na technológie rozšírenej reality (AR) a strojového učenia, ktoré majú zlepšiť zapojenie značiek a zvýšiť konverzie. Platforme sa podarilo výrazne skrátiť čas potrebný na vytvorenie 2D katalógov produktov na interaktívne funkcie, čo je výhoda pre značky, ktoré majú v pláne využívať virtuálne kabínky. Značky navyše môžu vytvárať vlastné reklamy v rozšírenej realite. Stačí do Lenses nahrať jednoduchý text alebo obrázok a Snapchat vyrobí špeciálny efekt, ktorý môžu užívatelia použiť do svojho obsahu. Tak čo, zvážite to aj vy?
Máte občas pocit, že efektívne meetingy neexistujú? Jiří Janoušek sa tejto téme bude venovať na technologickej konferencii WebExpo v Prahe. Samozrejme, nie je to jediná zaujímavosť, ktorú sa dozviete. Dvojdňová konferencia privíta 91 rečníkov a mentorov z celého sveta, ktorí sa budú venovať témam z oblasti obchodu, projektového manažmentu, marketingu, UX dizajnu a vývoja webových aplikácií. Poznačte si dátum od 29. do 31. mája, lístky už sú v predaji!
Viete, ako najlepšie vybrať performance agentúru či freelancera? Martin Bulák z agentúry Boosters spísal skutočne detailný pohľad na to, ktoré aspekty je dôležité brať do úvahy už na začiatku spolupráce. Univerzálna odpoveď, samozrejme, neexistuje. V článku sa však dozviete rozdiely medzi freelancermi a rôznymi typmi agentúr, ako zohľadniť vlastné východiská a ciele, nastavenia očakávaní a pozrie sa aj na situácie, kedy by sa vám mali rozblikať kontrolky.
Instagram chce vyrovnať podmienky pre tvorcov obsahu. Aktualizoval algoritmy na odporúčanie obsahu, kde bude prioritizovať originálny obsah, odmeňovať tvorcov všetkých veľkostí a potláčať zoskupovanie obsahu. Namiesto toho, aby sa systém spoliehal výlučne na angažovanosť sledovateľov, ako to bolo doteraz, každý oprávnený obsah bude po novom zobrazený malému publiku a postupne sa bude rozširovať na základe jeho výkonu. Nový prístup sa bude zavádzať nasledujúcich mesiacoch.
Posledný aprílový týždeň sa v hoteli DoubleTree Hilton v Bratislave konala konferencia New Retail Summit. Viac ako 450 zástupcov slovenského maloobchodného trhu diskutovalo o aktuálnych výzvach, trendoch a inováciách, ktoré môžu pomôcť naštartovať zdravý a udržateľný rast. Ak ste ju náhodou nestihli, priniesli sme report so zaujímavými informáciami o tom, čo aktuálne rieši retail a aké sú možné riešenia.
Začiatkom roka sa TikTok dostal do sporu so spoločnosťou Universal Music Group, ktorá stiahla svojich interpretov z platformy. Trvalo niekoľko mesiacov, kým sa dohodli na podmienkach, no v hudobnej knižnici TikToku opäť nájdete známe piesne a zvučné mená skupín a spevákov.
Na záver by sme vám radi pripomenuli našu konferenciu Ecommerce Bridge LIVE. Už tento štvrtok sa zastavíme v Liptovskom Mikuláši a spolu s nami tam budú aj ostrieľaní e-commerce profíci. Rečniť bude Slavomíra Kollárová zo spoločnosti Inspio, Dušan Vereš z agentúry ui42, Jakub Sidorják z Daktely, Michaela Čerkesová z DPD a zakladateľ úspešnej slovenskej značky GymBeam, Dalibor Cicman. Každý, kto sa ukáže na konferencii, má možnosť pýtať sa rečníkov na know how, diskutovať, networkovať, vyhrať v súťaži, užiť si dobré jedlo a priateľskú atmosféru. Vidíme sa vo štvrtok Liptov Hube?