Ako existuje boj medzi peklom a nebom, Apple vs. Microsoft či iOS vs. Android, existuje aj súboj konzultantov a firiem, čo si ich platia. Takto vznikol aj môj príspevok na LinkedIn-e, kde sa rozhoreli vášne.
Jedna strana háji oklamaných a smutných klientov. A druhá frustrovaných a smutných konzultantov. Kde je teda pravda? To vedia len účastníci na oboch stranách. Z môjho pohľadu za zlé skúsenosti s konzultantami môžu hlavne ich klienti.
Viete, veľa ľudí si mýli konzultanta s freelancerom. Konzultant KONZULTUJE. Navníma problém, navrhne riešenie. Ale nemal by mať a nemá výkonnú funkciu. A to je kameňom úrazu – od konzultantov sa čaká výkon, ktorý ale oni dodávať nemajú a ani nemôžu.
Ako pracuje konzultant:
Ako pracuje freelancer:
Áno, ideálny a dôležitý 🙂 Keď existuje niečo, čo chce firma riešiť, konzultácia ako taká to nevyrieši. Konzultácia má posunúť niekoho alebo niečo dopredu a nie priamo priniesť výsledky. Konzultant dodá “noty” na to, čo by sa podľa neho malo robiť, ale tam to končí. Nemôže zodpovedať za výsledky.
Alebo prídete za výživovým poradcom s tým, že chcete schudnúť a platíte len za výsledky? Zodpovedá poradca (konzultant) za to že necvičíte, nerobíte to, čo povedal a v noci robíte pravidelné nájazdy na chladničku? Asi ťažko 🙂
Zoberme si príklad klienta:
Celé to je o chybných očakávaniach klientov. O tom, že chcú od konzultantov reálne výsledky. A to za zlomok peňazí toho, čo by si vzala agentúra.
Ako môže konzultant, ktorý už z logiky veci nemá s firmou nič spoločné, zodpovedať za výsledky ľudí, ktorí by mali zlepšenia implementovať?
A aj keď klient má interných ľudí, málokedy sa dostanú “magické nápady z PDF-ka” do praxe. Prečo by sa to vlastne malo stať? Aby zamestnanec priznal to, že niečo robil doteraz zle? Aby musel meniť návyky? Aby musel viac makať? Aby nemal čas 3 až 4 hodiny denne na Fejsbúčik, Instragram a kávičky v kuchynke? Tak to pŕŕ, pŕŕ, odtiaľ potiaľ. Nenecháme nejakého konzultanta mudrovať a ešte to potom aj robiť!
Samozrejme, existujú aj zlí konzultanti. Takí, ktorí nedotiahnu prácu do konca, ktorí nedodajú, čo sa od nich čakalo. Ale naozaj nedodali to, na čom sa s klientom dohodli? Smutné je, že zlí konzultanti existujú preto, lebo ich platia klienti, ktorí šetria ešte aj na konzultantoch… často bez referencií a reálnych projektov, ktoré majú za sebou.
Viete, nie je to náhodou tak, že klient čaká za zlomok peňazí výsledky, ktoré prísť ani nemôžu?
Zakladatel a vedoucí projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu se věnuje přes 10 let a kromě Ecommerce Bridge vede i Affiliate síť Dognet.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.