2 min. čítanie

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín

Aplikácia na zabránenie plytvania jedlom si získala priazeň už štvrť milióna užívateľov. Ako môžu z predaja posledných kusov potravín profitovať obchodníci, zákazníci aj samotní autori unikátneho nápadu?

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín
Zdroj: Depositphotos

Ročne sa vyhodí jedna tretina všetkých potravín, čoho následkom je až 1,3 miliardy ton odpadu na celom svete. Nie je prekvapením, že potravinársky priemysel zanecháva na životnom prostredí výraznú stopu – od ohromného množstva zdrojov potrebných na výrobu a distribúciu plodov či surovín až po emisie oxidu uhličitého zo skládok prekypujúcich odpadom. Riešenie však ponúka spoločnosť Karma, ktorú založili v roku 2016 vo Švédsku Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson a Elsa Bernadotteová.

Nápad, ktorý pomáha firmám a šetrí planétu

Štvorica sa už dlhšiu dobu venovala programovaniu a vývoju aplikácií, avšak neustále mala túžbu vytvoriť niečo, čo bude mať skutočnú spoločenskú hodnotu. Zamerali sa na problematiku plytvania potravinami, a rozhodli sa urobiť niečo s faktom, že až tretina všetkých potravín vyrobených na celom svete končí v koši.

Princíp aplikácie, ktorú štvorica vytvorila a nazvala Karma, je jednoduchý – vďaka aplikácii môžu reštaurácie, kaviarne a obchody s potravinami predávať spotrebiteľom posledné nepredané, no ešte stále dobré, nepokazené produkty za nižšiu cenu.

Týždenný podcast UPdate

Predajcovia takto získajú príjmy z potravín, ktoré by inak vyšli nazmar, oslovia nových zákazníkov a navyše znížia svoj vplyv na životné prostredie, zatiaľ čo používatelia dostanú čerstvé a chutné produkty za polovičnú alebo nižšiu cenu. A ako tento model funguje?

Používateľ aplikácie Karma zaregistruje svoju polohu a pozrie si ponuku reštaurácií či obchodných reťazcov, ktoré sa do projektu zapojili. Keď nájde potravinu či jedlo, na ktoré má chuť, prostredníctvom aplikácie zaplatí objednávku a následne si ju vyzdvihne pred záverečnou hodinou. Aplikácia taktiež používateľovi umožňuje sledovať obľúbené podniky a nastaviť si upozornenia na nové pridané jedlá.

Na netradičnom obchodovaní profituje aj startup, pretože inkasuje 25 % z každej transakcie, ktorá sa prostredníctvom aplikácie uskutoční.

Startup sa uchytil aj v iných krajinách

Spoločnosť v auguste 2018 získala financovanie v objeme 12 miliónov dolárov (približne 10,5 milióna eur), a to z niekoľkých venture fondov, ako aj od známeho výrobcu elektrospotrebičov.

Startup sa postupne rozšíril do 150 miest po celom Švédsku, ale pôsobí aj v Londýne a v Paríži. Aplikáciu pravidelne využíva viac ako 250 tisíc ľudí, a svoje potraviny prostredníctvom Karmy ponúka viac než tisíc prevádzok. Aplikácia Karma počas svojej existencie už pomohla ušetriť vyše 295 ton potravín.

Credit: Lucia Baníková

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Čo prináša septembrové číslo časopisu Ecommerce Bridge
3 min. čítanie

Čo prináša septembrové číslo časopisu Ecommerce Bridge

Printový časopis Ecommerce Bridge vychádza každé tri mesiace. Najnovšie číslo prináša unikátne rozhovory s odborníkmi. Tentokrát sme sa bavili s Petrom Bírom o sile domén a Andrej Kajan hovoril o význame expanzie. Pozrieme sa na marketplaces, vplyv AI na SEO a dávame tipy na čítanie pre rozvoj v e-commerce. Časopis si môžete zadarmo objednať priamo […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou
3 min. čítanie

Temu predbehlo eBay a stalo sa druhou najnavštevovanejšou e-commerce platformou

Pred dvoma rokmi sa spustila čínska e-commerce platforma Temu. Za ten čas sa jej darí plniť mediálny priestor, mútiť hlavy ostatným e-commerce hráčom a predčiť eBay v návštevnosti. S druhou najnavštevovanejšou e-commerce stránkou na svete môžeme Temu považovať za významného globálneho hráča. Tento pozoruhodný nárast prináša niekoľko dôležitých poznatkov o dynamike online obchodu.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb
2 min. čítanie

Česi v lete na internete míňali doteraz najviac z celého roku 2024, rekordné boli predovšetkým nákupy služieb

Skoro každý tretí Čech, ktorý je užívateľom internetu, si počas letných mesiacov objednal niektorú zo služieb on-line. V júli to pritom bolo v priemere za viac ako osemtisíc korún, čo je tohtoročný jednoznačný rekord. Ako ďalej vyplýva z prieskumu Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), spotrebitelia v lete míňali nadštandardne aj v e-shopoch.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+