2 min. čítanie

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín

Aplikácia na zabránenie plytvania jedlom si získala priazeň už štvrť milióna užívateľov. Ako môžu z predaja posledných kusov potravín profitovať obchodníci, zákazníci aj samotní autori unikátneho nápadu?

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín
Zdroj: Depositphotos

Ročne sa vyhodí jedna tretina všetkých potravín, čoho následkom je až 1,3 miliardy ton odpadu na celom svete. Nie je prekvapením, že potravinársky priemysel zanecháva na životnom prostredí výraznú stopu – od ohromného množstva zdrojov potrebných na výrobu a distribúciu plodov či surovín až po emisie oxidu uhličitého zo skládok prekypujúcich odpadom. Riešenie však ponúka spoločnosť Karma, ktorú založili v roku 2016 vo Švédsku Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson a Elsa Bernadotteová.

Nápad, ktorý pomáha firmám a šetrí planétu

Štvorica sa už dlhšiu dobu venovala programovaniu a vývoju aplikácií, avšak neustále mala túžbu vytvoriť niečo, čo bude mať skutočnú spoločenskú hodnotu. Zamerali sa na problematiku plytvania potravinami, a rozhodli sa urobiť niečo s faktom, že až tretina všetkých potravín vyrobených na celom svete končí v koši.

Princíp aplikácie, ktorú štvorica vytvorila a nazvala Karma, je jednoduchý – vďaka aplikácii môžu reštaurácie, kaviarne a obchody s potravinami predávať spotrebiteľom posledné nepredané, no ešte stále dobré, nepokazené produkty za nižšiu cenu.

Týždenný podcast UPdate

Predajcovia takto získajú príjmy z potravín, ktoré by inak vyšli nazmar, oslovia nových zákazníkov a navyše znížia svoj vplyv na životné prostredie, zatiaľ čo používatelia dostanú čerstvé a chutné produkty za polovičnú alebo nižšiu cenu. A ako tento model funguje?

Používateľ aplikácie Karma zaregistruje svoju polohu a pozrie si ponuku reštaurácií či obchodných reťazcov, ktoré sa do projektu zapojili. Keď nájde potravinu či jedlo, na ktoré má chuť, prostredníctvom aplikácie zaplatí objednávku a následne si ju vyzdvihne pred záverečnou hodinou. Aplikácia taktiež používateľovi umožňuje sledovať obľúbené podniky a nastaviť si upozornenia na nové pridané jedlá.

Na netradičnom obchodovaní profituje aj startup, pretože inkasuje 25 % z každej transakcie, ktorá sa prostredníctvom aplikácie uskutoční.

Startup sa uchytil aj v iných krajinách

Spoločnosť v auguste 2018 získala financovanie v objeme 12 miliónov dolárov (približne 10,5 milióna eur), a to z niekoľkých venture fondov, ako aj od známeho výrobcu elektrospotrebičov.

Startup sa postupne rozšíril do 150 miest po celom Švédsku, ale pôsobí aj v Londýne a v Paríži. Aplikáciu pravidelne využíva viac ako 250 tisíc ľudí, a svoje potraviny prostredníctvom Karmy ponúka viac než tisíc prevádzok. Aplikácia Karma počas svojej existencie už pomohla ušetriť vyše 295 ton potravín.

Credit: Lucia Baníková

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Dognet 2.0: stredoeurópska affiliate sieť spúšťa nový systém už aj pre inzerentov. Je rýchlejší, prehľadnejší a pripravený na budúcnosť
3 min. čítanie

Dognet 2.0: stredoeurópska affiliate sieť spúšťa nový systém už aj pre inzerentov. Je rýchlejší, prehľadnejší a pripravený na budúcnosť

Dognet sa po troch rokoch vývoja technologicky posúva na úplne novú úroveň. Po migrácii publisherov prichádza 20. mája na rad aj druhá fáza – prechod inzerentov na nový systém Dognet 2.0. Vlastné technické riešenie má priniesť väčšiu flexibilitu, lepší reporting a schopnosť reagovať na meniaci sa trh rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. To všetko pre tisíce […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?
4 min. čítanie

AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?

Čínski technologickí giganti ako Alibaba, Tencent či JD.com dnes jasne ukazujú, že umelá inteligencia už nie je výsadou technických oddelení alebo pilotných projektov. Stáva sa bežnou súčasťou predaja a online reklamy. Pomáha lepšie cieliť, automatizovať kampane a zvyšovať výkon. A hoci tieto firmy pôsobia v Ázii, ich prístup môže byť cennou inšpiráciou aj pre české […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+