6 min. čítanie

Sú cookies lišty na webe stále povinné?

Cookies sú asi jediné koláčiky, pri ktorých nám nerobí radosť, že nám ich niekto núka. Vyskakujú na nás doslova na každom webe. Aká je ich funkcia a sú aj v roku 2021 stále potrebné? Odpovede na všetko, čo vás kedy v súvislosti s cookies zaujímalo, nájdete v tomto článku.

Sú cookies lišty na webe stále povinné?

Čo sú to cookies?

Cookies sú mafiáni z 80. rokov. Najprv si džentlmensky vyžiadajú súhlas (pričom NIE nie je odpoveď) a až potom začnú špehovať každý váš krok. Sú to textové súbory, ktoré sa pri návšteve webovej stránky ukladajú do vášho zariadenia.

Aby sme im ale nekrivdili, bez cookies by náš pobyt v online priestore zďaleka nebol tak pohodlný.

Druhy cookies

Cookies delíme na:

  • esenciálne (nevyhnutné)
  • štatistické/analytické
  • marketingové/retargetingové

Práve esenciálne cookies sa starajú o to, aby všetko na internete fungovalo tak, ako má. Zabezpečujú základnú funkčnosť webstránky. Ukladajú informácie, ako heslo alebo obsah nákupného košíka v e-shope. Bez ich pomoci by sa údaje automaticky premazávali. Niektoré úkony, ako napríklad nákup v e-shope, by potom vôbec nebol možný.

Iné cookies

Ostatné druhy cookies, teda analytické a marketingové, pomáhajú skôr vlastníkovi webstránky, než návštevníkovi. Získavajú informácie o správaní návštevníka, o jeho návykoch a tomu, čomu venuje pozornosť.

Takýto druh dát sa využíva pri nastavovaní reklám. Určite sa vám už stalo, že ste niekde na internete vyhľadávali istý druh produktu a odrazu ste mali každú webstránku plnú reklám s podobnými produktmi.

Kto reguluje cookies?

E-Privacy. Tento predpis ukladá majiteľovi webstránky povinnosti, ako sa o cookies starať. Smernica e-Privacy bola do slovenského právneho poriadku zaradená v rámci zákona č. 351/2011 o elektronických komunikáciách. Niekedy sa o zber a reguláciu cookies stará aj GDPR nariadenie.

Regulácia

Podľa smernice E-Privacy je vlastník webstránky povinný žiadať od jej návštevníka súhlas so zbieraním cookies v prípade, že ide o všetky typy cookies s výnimkou esenciálnych. Súhlas s ukladaním cookies musí spĺňať požiadavky súhlasu stanovené podľa GDPR. Musí byť slobodne udelený, informovaný a určitý.

TIP: Najčastejšie používanou formou súhlasu je lišta s kolonkami v spodnej časti webstránky. Ak sa chcete vyhnúť problémom, informujte návštevníkov vašej webstránky o cookies touto formou.

To, že návštevník webu pokračuje v jeho prehliadaní, sa nepovažuje za validnú formu súhlasu s ukladaním cookies. Rovnako neobstojí zaškrtnutie checkboxu pred vstupom na webstránku. V takom prípade hovoríme o takzvanej opt-out metóde, ktorá má len veľmi málo s eticky korektným súhlasom, nakoľko návštevník webstránky je ochotný súhlasiť s čímkoľvek, len aby sa na web dostal.

Požiadavka na súhlas s ukladaním cookies by mala byť predložená až po istej chvíli strávenej na webstránke, aby mal návštevník možnosť zoznámiť sa s jej štruktúrou a obsahom a slobodne sa rozhodnúť, či jej chce poskytnúť svoje údaje.

Zdroj: Pexels.com

Informačná povinnosť

Majiteľ webstránky je povinný návštevníkov informovať o využití cookies aj v prípade, že ide o esenciálne, teda nevyhnutné cookies. Je povinný to spraviť zrozumiteľne, jasne a stručne.

Čo musí majiteľ webstránky v žiadosti o schválenie cookies podľa svojej informačnej povinnosti uviesť:

  • účel používania cookies
  • ktorá webstránka cookies ukladá
  • aká je doba expirácie cookies
  • údaj o subjekte (webstránke tretej strany, ktorá cookies ukladá)
  • druh cookies (nie je povinné, odporúčajú ho ale niektoré dozorné orgány v členských štátoch EÚ)

Expirácia cookies

Cookies sa na webstránke ukladajú prevažne na 30 dní. Táto informácia je dôležitá pre každého, kto podniká v affiliate marketingu. Len v tomto časovom rozmedzí má možnosť vybrať si províziu, ktorá mu náleží. Potom sa cookies nezvratne zmažú.

Funkčnosť cookies

Majiteľ webstránky musí zabezpečiť, aby cookies ukladali len ten typ údajov, na ktoré dal návštevník súhlas. Taktiež sa nesmie stať, že cookies sa budú ukladať skôr, než dostane návštevník webstránky možnosť rozhodnúť sa, či s tým súhlasí.

K vyskakovacej lište so súhlasom na ukladanie cookies by mal mať preto návštevník prístup čo najskôr. Zároveň je potrebné, aby mohol svoju voľbu kedykoľvek zmeniť, prípadne svoj súhlas odvolať. Podľa nariadenia GDPR musí mať návštevník kedykoľvek počas prehliadania webovej stránky prístup k informáciám o využití cookies.

Čo sa stane, keď cookies odfláknem?

V prípade, že nesplníte nariadenia na reguláciu cookies, môžu vám byť podľa nariadení e-Privacy a GDPR udelené sankcie.

Cookies lišty sú stále povinné a ich regulácia ešte špecifickejšia a prísnejšia, ako to bolo v minulosti. Neignorujte preto ustanovenia smernice e-Privacy ani GDPR. Cookies by sa totiž mohli stať vašou Achillovou pätou.

Záver

Cookies lišty sú na weboch stále povinné a nič nenasvedčuje tomu, že sa to zmení. Práve naopak. Nariadenia GDPR budú čoraz prísnejšie. Na týchto koláčikoch by ste si mohli poriadne vylámať zuby. Dodržiavajte všetky ustanovenia uvedené v tomto článku a pokuta sa vám bude oblúkom vyhýbať.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok