Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
4 min. čítanie

Smutný koniec značky KAVE. Výroba obľúbených topánok skončila zo dňa na deň

Boli to jediné stroje na výrobu tohto typu obuvi v Českej republike. A teraz sú nadobro vyradené. Eva Klabalová, zakladateľka značky KAVE Footwear, na nich v Zlíne dlho šila tenisky s recyklovanou podrážkou. Prečo musela zo dňa na deň zavrieť?

Smutný koniec značky KAVE. Výroba obľúbených topánok skončila zo dňa na deň

Ukončenie výroby 

Minulý týždeň ste na Facebooku uverejnili správu, že obuv KAVE sa už nebude vyrábať v Zlíne. Čo sa stalo? 

“Dielňa, v ktorej sa tenisky KAVE vyrábali, bola, žiaľ, zatvorená. Bola to úplne posledná výroba v Českej republike, ktorá vyrábala tenisky technikou vulkanizácie. To znamená úplne bez lepidla. Vyrábali sa tu aj tenisky iných značiek, ako aj detská obuv.”

Podľa vlastných slov ste túto situáciu očakávali, ale prečo koniec prišiel zo dňa na deň? 

“Myslím, že pre vedenie dielne to bolo naozaj neudržateľné. Zvýšili sa ceny energií, materiálov a celkové náklady. Každý výrobok má svoju maximálnu cenu, ktorú môžete zákazníkovi ponúknuť. Už nebolo možné premietnuť všetky náklady do ceny výrobku. Výrobok by sa stal úplne nepredajným a nekonkurencieschopným.”

Uvažovali ste napríklad o výraznom zvýšení cien na pokrytie nákladov? Je to podľa vás správna cesta?

“Nikdy sme tenisky nezdražili. Ich cena zostáva rovnaká od roku 2015, keď bola značka založená. Odvtedy došlo k veľmi výraznému nárastu výrobných nákladov a priestor na maržu sa stále zmenšuje. Snažím sa však na to pozerať očami zákazníka. Nechcem ponúkať príliš drahé topánky. Od začiatku som chcel prelomiť dogmu, že za jedinečný kúsok musíte zaplatiť desaťtisíce. Vďaka použitej technológii výroby je každá teniska jedinečná, a preto si každý môže byť istý, že vlastní originál, ktorý nikto iný nemá. A za rozumnú cenu. Ak by sa cena zvýšila, táto myšlienka priblíženia dizajnu každému by zanikla. Preto to pre mňa nie je správna cesta.”

zdroj: Kave

Zlínska tradícia

Existuje nejaký systém pomoci pre dizajnérov a menšie firmy zo Zlína alebo regiónu? 

“Ak áno, tak o tom neviem.”

KAVE bol neodmysliteľne spätý so Zlínom, chcete výrobu presunúť inam?              

“V Zlíne bola výroba rozdelená na dve časti. Jedna dielňa, kde sa vyrába materiál na podrážky, a druhá dielňa, ktorá šije a lisuje tenisky. Podrážky z recyklovaných materiálov sa tu budú vyrábať aj naďalej, ale výroba samotných tenisiek sa bude musieť presunúť inde. Najlepšou alternatívou je Slovensko, kde stále existuje niekoľko spoločností vyrábajúcich gumotextilné tenisky. Mohla by sa vytvoriť “česko-slovenská” spolupráca, ktorá by nadviazala na tradičnú výrobu obuvi a tradície. Určite by som však nechcel ísť ďalej. Z hľadiska lokálnej a udržateľnej výroby by mi to nedávalo zmysel.”

Týždenný podcast UPdate

Koľko ľudí pracovalo pre spoločnosť KAVE a teraz muselo odísť? 

“V dielni pracovalo 18 ľudí. Všetci boli prepustení. Je mi to nesmierne ľúto, pretože všetci robili svoju prácu s láskou. Nepracovali však len pre spoločnosť KAVE, ale aj pre iné značky.”

Obuvnícka tradícia je v Zlíne stále silná, okrem vás v Zlíne šije napríklad aj Vasky, riešite spolu aj túto situáciu? 

“Je to ešte veľmi čerstvé a zatiaľ nebol priestor riešiť situáciu s inými značkami. Uvidíme, čo sa stane v najbližších týždňoch. Ale samozrejme nevylučujem spoluprácu.”

Značka Vasky teraz masívne ovládla verejný priestor, keď kúpila spoločnosť Botas. Neuvažovali ste v týchto ťažkých časoch aj o predaji značky KAVE? 

“O tom som ešte neuvažovala. KAVE je moje dieťa, je to kus mňa. Značku som vybudovala od základov a určite by som sa jej nevzdala. Ale ako sa hovorí, nikdy nehovor nikdy.”

Posledný nákup 

Majú zákazníci, ktorým sa páčila vaša obuv, ešte stále možnosť kúpiť si ju teraz? Kde? 

“Všetky existujúce modely sú na našom e-shope kavefootwear.com. Niekoľko modelov je k dispozícii aj na Letnej v Dark Store, v Brne v Ty Identity a v Zlíne v Quitkovej a Červenej tehle. V piatok 12. mája pribudli na e-shope štyri nové modely, ktoré boli posledné vyrobené v Zlíne. Išlo o tenisky s podrážkami vyrobenými z podrážok opotrebovaných tenisiek, ktoré nám zákazníci poslali späť na recykláciu. Kruh sa teda uzatvára.”

Ako sa v týchto dňoch cítite?

“Je to veľmi zvláštne. Premietam si všetko, čo sa stalo za posledných osem rokov. Jedna kapitola značky sa končí a začína sa ďalšia. Ale to, aká bude, je zatiaľ vo hviezdach. Úprimne dúfam, že sa nám časom podarí znovu otvoriť dielne, ktoré sme museli zatvoriť kvôli súčasnej zložitej situácii. A to nielen v obuvníckom priemysle, ale aj v iných oblastiach tradičnej výroby. Ja sám vnímam každú prekážku ako výzvu, ktorá podnecuje k novým kreatívnym riešeniam. Chystám sa prekvapiť sám seba.”

Credit: Czechdesign.cz a Veronika Pařízková

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Marketing festival 2024 v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 
10 min. čítanie

Marketing festival 2024 v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 

Dnes už legendárna akcia, ktorá sa vrátila na miesto svojich začiatkov. Marketing festival sa tentokrát opäť konal v brnenskom Janáčkovom divadle. Stovky senior marketérov z Česka, Slovenska, ale aj zahraničia prišli nasávať vedomosti a spojiť sa s novým kontaktami. 9 TOP rečníkov sa krásne dopĺňalo v zaujímavom programe poskladanom na mieru súčasnej marketingovej situácie. Prinášame […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Počet e-shopov v Česku rastie. Od januára ich pribudlo o tretinu viac ako vlani
3 min. čítanie

Počet e-shopov v Česku rastie. Od januára ich pribudlo o tretinu viac ako vlani

V januári zaznamenala česká e-commerce scéna výrazný nárast počtu nových internetových obchodov, pričom ich počet medziročne vzrástol o 30 %. Segment hobby sa tento rok dostal na prvé miesto s 18 % podielom nových e-shopov. Za ním nasledujú dlhodobo obľúbené kategórie oblečenia a potravín. Odborníci v poslednom období zaznamenali aj zvýšený záujem majiteľov kamenných obchodov […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+