Slovenský e-commerce konečne v zelených číslach. Rok 2024 narástol o 6 %
Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch korekcie znovu narástli, a to o výrazných +6 %. Kľúčový posledný kvartál dosiahol dokonca rast až +7 %, čo potvrdilo predvianočné dohady, že Slováci nebudú na Vianociach šetriť. Prekvapivým skokanom roka sú solárne zostavy, ktoré medziročne narástli o neuveriteľných +1137 %. Kam sa uberal slovenský e-commerce v roku 2024? To povedia analýzy nákupného poradcu Heureka.
Ročný obrat dosiahol 1,84 miliardy eur a je druhým najvyšším v histórii slovenského e-commerce za rekordnými 2,08 miliardami z roku 2021. V susednom Česku, kde konsolidácia verejných financií začala už pred dvoma rokmi, bol nárast +5 %.
Najsilnejšou kategóriou zostáva elektronika. Jej podiel na celkovom obrate e-commerce predstavuje 21,1 %. Za ňou nasledujú Dielňa, stavba, záhrada (13,8 %) a tretia je kategória Auto-moto (9,1 %).
Počet aktívnych e-shopov klesol
Počet aktívnych e-shopov klesol na 13 900, čo zodpovedá očakávanému čisteniu trhu. „Aj keď väčšina e-shopov zvládla prejsť dvojročným obdobím korekcie, niektorí obchodníci neboli schopní pokračovať a svoju činnosť museli ukončiť. Avšak prebehli aj akvizície, vďaka ktorým sú na trhu väčší hráči, z čoho môžu profitovať práve slovenskí spotrebitelia,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.
Skokanmi roka solárne zostavy s rekordným rastom
Skokanom roka sú solárne zostavy s nárastom +1137 %, čo z nich robí historického šampióna. U našich západných susedov narástli o +604 %. „V Česku sú však solárne zostavy populárnejšie už dlhšie obdobie. Veľký vplyv na tom má zdražovanie energií v uplynulých rokoch. O to väčšie prekvapenie bol ich výsledok na Slovensku, kde sa ceny energií pre domácnosti ani v roku 2025 výraznejšie nezmenia. Je to však veľmi dobrý signál, pretože tieto obnoviteľné zdroje energie prinášajú vysokú návratnosť a takisto nezávislosť od budúceho vývoja cien energií,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.
Prepadákom roka sa stali operačné systémy s poklesom o -81 %, ktoré tesne predstihli kúpacie sudy (-79 %) či detské bundy (-78 %). Prekvapením sú prášky na pranie (-63 %), pozitívom cigarety (-70 %) a očakávanými položkami bežecké lyže (-61 %), snežnice (-67 %) či snehové frézy (-70 %).
Aké sú očakávania v slovenskom e-commerce v roku 2025?
„Konsolidácia v podobe zvýšenej DPH a blížiacej sa transakčnej dane ovplyvnia peňaženky slovenských spotrebiteľov, čo pre nich bude nová situácia. Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať okrem nálad v spoločnosti aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky, keďže e-commerce je dnes už neoddeliteľnou súčasťou celého maloobchodu. Výrazný vplyv môžu mať aj príchod či stratégia zahraničných hráčov,“ hovorí David Chmelař
„Spotrebitelia sa stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a budú o nich viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie za výhodnú cenu.“
„Z pohľadu e-shopov očakávame ďalší nárast digitalizácie a implementáciu umelej inteligencie,“ uzatvára David Chmelař.
Tlačová správa
Odoberajte pravidelný ecommerce newsletter Prihláste sa do denného alebo týždenného newslettera, s ktorým Vám nič neunikne 🚀
Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.
BuzzFeed oznámil svoju prácu na samostatnej platforme sociálnych médií ako riešenie problémov s toxicitou na internete. Spoločnosť urobila prvý krok do sveta sociálnych sietí prostredníctvom svojej zábavnej a kvízovej platformy, ako uvádza Semafor.
Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]
Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.