Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Slovenská internetová reklama spomalila

V minulom roku vzrástol slovenský trh online reklamy o 2,5 %. V druhej polovici roka však došlo k poklesu.

Slovenská internetová reklama spomalila

Do internetovej reklamy na Slovensku sa v minulom roku investovalo 189 miliónov eur. Oproti historicky najsilnejšiemu roku 2021 si polepšila o ďalších 2,5 percent. Uvádza to združenie IAB Slovakia, ktoré pri výpočtoch vychádza z deklarovaných výdavkov svojich členov v media net-net hodnote a kvalifikovaného odhadu za zvyšok trhu vrátane nadnárodných hráčov.

Pokles v 2. polroku

Tempo rastu internetovej reklamy sa však spomalilo. V roku 2021, kedy koronavírus pomohol návštevnosti slovenských webov aj reklame v nich, online medziročne rástol až o 32%, kým minulý rok len o 2,5%. “Vysoká inflácia, obava z výrazného navyšovania cien energií mali na Slovensku v roku 2022 vplyv na nižšiu spotrebu obyvateľstva ako aj nižšie investície značiek do reklamy,“ hovorí executive directorka IAB Slovakia Daša Karpelová. Dodáva, že predchádzajúci rok 2021 bol “vysoko neštandardný” a na takýto rast už slovenská online reklama nesiahne.

Za 2. polrok 2022 dokonca reklamné investície v online medziročne klesli, konkrétne o 3,4%. IAB Slovakia to zdôvodňuje ekonomicko-politickou situáciou a jej vplyvom na spotrebiteľské správanie a rozpočty zadávateľov.

Display klesá

Display reklama naďalej dominuje s 57-percentným podielom, ktorý však medziročne klesol o 2 percentné body. Dominantným formátom je non-video display s 36% podielom (68,2 mil. eur), kým video display má 21% (39,4 mil. eur). Oba medziročne klesli.

Až štyri pätiny displayovej reklamy sa obchodujú programaticky.

Vyhľadávanie malo v minulom roku 22% podiel (41 mil. eur). “Vyhľadávanie rástlo o 2%, čo v prípade krátenia celkových rozpočtov korešponduje s tendenciou zadávateľov zachovávania rozpočtov vo výkonnostných formátoch na úkor formátov, ktoré sa využívajú pre budovanie povedomia o značke (display),” hodnotí IAB Slovakia.

Riadková inzercia rástla v minulom roku o 12% na 23 miliónov eur. IAB Slovakia to pripisuje najmä rastu trhu práce a počtu ponúk na pracovných portáloch.

Natívna reklama v minulom roku medziročne mierne klesla o 1% na 10,2 milióna eur.

Ostatné formáty majú bezmála 4% podiel. Rastie digitálna audio reklama, ktorá v roku 2022 dosiahla 1,7 milióna eur. “Minulý rok sa nám veľmi pekne rozbehol predaj podcastov,” uvádza Commercial Directorka Bauer Media Slovakia Lenka Čamborová.

Mobilná reklama má na Slovensku 54% podiel.

Týždenný podcast UPdate

Prognóza 2023

IAB Slovakia očakáva na rok 2023 približne 5% rast digitálu. „Veľa ovplyvní ďalší vývoj ekonomickej situácie vzhľadom na náznaky recesie. Výdavkom však môžu výraznejšie pomôcť parlamentné voľby,” hovorí predseda Správnej rady IAB Slovakia a člen AdEx komisie Matej Kolarovský. Istý vplyv podľa neho môže mať aj zdražovanie televízie a situácia s nekontrolovateľným obsahom na sociálnych sieťach.

Odhady Unimedie

Podľa odhadov najväčšej mediálnej agentúry Unimedia dosiahol slovenský reklamný trh ako celok v minulom roku objem 412,5 milióna eur. Online reklama mala z toho 43-percentný podiel – 174,5 milióna eur. Medziročne si polepšila o 8,8%. Na rok 2023 odhaduje Unimedia nárast onlinu o 4,8% na 182,8 milióna eur. Kompletná prognóza slovenského reklamného trhu podľa Unimedie.

Návštevnosť slovenských webov

Slovenský internet dosiahol v minulom roku priemernú mesačnú návštevnosť 4,21 milióna RU a medziročne klesol o 2%. Najväčším prevádzkovateľom je Ringier Slovakia, najnavštevovanejším webom Aktuality.sk. Vyplýva to z dát IABmonitora. Kompletné výsledky návštevnosti v minulom roku.

Credit: Mediaguru

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára
1 min. čítanie

Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára

Dňa 15. januára spúšťa spoločnosť SK-NIC druhé kolo aukcií 1- a 2-znakových .sk domén! Domény ako a.sk, 1.sk alebo bb.sk už majú majiteľa po prvom kole. 0.sk, x.sk, at.sk a ďalšie však ešte zostávajú v hre do ďalších aukcií. Pozrite si zoznam domén, z ktorých budeme vyberať v najbližšom kole.  Nezmeškajte príležitosť byť majiteľom unikátnej […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Slovenský e-commerce konečne v zelených číslach. Rok 2024 narástol o 6 %
3 min. čítanie

Slovenský e-commerce konečne v zelených číslach. Rok 2024 narástol o 6 %

Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch korekcie znovu narástli, a to o výrazných +6 %. Kľúčový posledný kvartál dosiahol dokonca rast až +7 %, čo potvrdilo predvianočné dohady, že Slováci nebudú na Vianociach šetriť. Prekvapivým skokanom roka sú solárne zostavy, ktoré medziročne narástli o neuveriteľných +1137 %. Kam sa uberal slovenský e-commerce  v roku […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+