
Pri nákupe reklamy na Facebooku alebo Instagrame prostredníctvom zariadenia so systémom iOS sa účtuje dodatočný 30 % poplatok, ktorý ide priamo spoločnosti Apple. V USA už o tom vedia svoje – zmena tam funguje od februára a teraz sa podľa portálu Social Media Today rozširuje na všetkých inzerentov vo všetkých regiónoch.
Apple účtuje 30 % poplatok za nákupy v aplikáciách v rámci svojich pravidiel App Store, ktoré sa vzťahujú na všetok digitálny tovar a služby predávané prostredníctvom aplikácií iOS. Medzi hlavné argumenty uvádzajú náklady na údržbu a vývoj platformy, prístup k používateľskej základni, výdavky na podporu a služby, zdieľanie príjmov s vývojármi a ďalšie generovanie príjmov pre seba.
Spoločnosť Apple zastáva názor, že spoločnosti, ktoré využívajú jej platformu a používateľskú základňu, by mali prispievať k udržateľnosti ekosystému a jeho ďalšiemu rastu. Táto štruktúra poplatkov bola predmetom sporov, ktoré viedli k právnym námietkam a kritike zo strany rôznych spoločností a regulačných orgánov.
Reakcie na seba nenechali čakať
Meta prispôsobila svoje webové platformy tak, aby všetky funkcie dostupné na zariadeniach iOS boli prístupné aj na počítačoch. Táto úprava umožňuje inzerentom zvyšovať počet príspevkov a vytvárať reklamy bez dodatočných poplatkov.
Pedro Pavón, ktorý v Mete zastrešuje monetizáciu a reklamy, sa ku kauze nelichotivo vyjadril na svojom Threads účte.
Uverejnil/-a @flasheetoZobraziť v Threads
Dokonca aj Európska únia vzniesla voči Applu obvinenia.
„Nový slogan spoločnosti Apple by mal znieť “Act different”. Dnes podnikáme ďalšie kroky na zabezpečenie toho, aby spoločnosť Apple dodržiavala pravidlá DMA. Máme dôvod domnievať sa, že pravidlá AppStore, ktoré neumožňujú vývojárom aplikácií voľne komunikovať s vlastnými používateľmi, sú v rozpore s DMA. Otvárame tiež nový prípad v súvislosti s novými obchodnými podmienkami spoločnosti Apple pre systém iOS. Bez toho, aby bolo dotknuté právo spoločnosti Apple na obhajobu, sme odhodlaní využiť jasný a účinný súbor nástrojov DMA, aby sa konečne otvorili skutočné príležitosti pre inovátorov a spotrebiteľov,“ vyjadril sa Thierry Breton, komisár pre vnútorný trh.
Ak od budúceho týždňa nakupujete reklamy na Facebooku a Instagrame prostredníctvom systému iOS, aktualizujte svoju stratégiu tak, aby ste namiesto toho používali stolný počítač. Táto jednoduchá zmena vám pomôže vyhnúť sa zbytočným poplatkom a zabezpečí efektívnejšie využitie vášho reklamného rozpočtu.