5 min. čítanie

Rýchly prehľad e-commerce centrálnej Európy

Počet obyvateľov Českej republiky, Slovenska, Maďarska a Poľska presahuje 60 miliónov. Viac ako polovica z nich nakupuje online a ich počet sa neustále zvyšuje. Pred rozhodnutím expandovať do zahraničia sa však oplatí dôkladne preveriť nákupné preferencie a zvyky spotrebiteľov.

Rýchly prehľad e-commerce centrálnej Európy

Česká republika

Počet používateľov internetu v Českej republike sa v rokoch 2020 až 2021 zvýšil o 123 000 (+1,3 %). Len v januári 2021 bolo v Českej republike 9,43 milióna používateľov internetu, pričom miera využívania internetu bola 88,0 %. Česká republika má najvyšší počet internetových obchodov na obyvateľa v Európe. Odhaduje sa, že do konca roka 2021 ich bolo približne 50 000. Českí spotrebitelia si tak môžu vyberať zo širokej ponuky lokálnych e-shopov a miestni predajcovia ich rozmaznávajú. Ak chcete získať zákazníkov, musíte byť starostliví a profesionálni, pretože zákazníci sú zvyknutí na vysoký štandard internetových obchodov. Musíte počítať s tým, že miestni a zahraniční konkurenti pôsobiaci na tomto trhu ponúkajú prostredie plne prispôsobené miestnym podmienkam a komunikujú v miestnom jazyku.

Slovensko

V januári 2021 bolo na Slovensku 4,64 milióna používateľov internetu. V rokoch 2020 až 2021 sa počet používateľov internetu zvýšil o 111 000 (+2,4 %), pričom miera používania internetu bola 85,0 %. Vzhľadom na kultúrnu podobnosť s Českou republikou rozumejú slovenskí spotrebitelia internetovým obchodom v češtine a využívajú ich internetové obchody aj porovnávače cien. Konkurenčné ceny sú dôležité na všetkých trhoch, ale na slovenskom trhu sú obzvlášť dôležité. Ďalšou otázkou, ktorú je potrebné zvážiť, je spôsob uvádzania certifikátu pravosti pri dodávaní značkových výrobkov.

Maďarsko

Maďarský trh elektronického podnikania má veľký potenciál rozvoja. K rozkvetu maďarského elektronického obchodu prispeli niektoré technologické inovácie, širší sortiment tovaru a vyššia kvalita služieb. 97 % obyvateľov Maďarska vo veku 25-34 rokov používa internet denne, pričom v mladšej generácii vo veku 16 – 24 rokov je to 94 %. Tieto vekové kategórie sú kľúčovým segmentom pre nadchádzajúce roky, pretože sú v produktívnom veku a ich záujem a náchylnosť nakupovať online rastie. Staršie generácie Maďarov nezaostávajú. Vo vekovej skupine 35 – 44 rokov používa internet denne 86 % ľudí, vo vekovej skupine 45 – 54 rokov 82 % a vo vekovej skupine 55+ je na internete aktívnych 71 % ľudí. Keďže tento trh ešte nie je nasýtený takým množstvom internetových obchodov ako susedné trhy (približne 6 500 e-shopov), čoraz viac Maďarov sa rozhoduje nakupovať online na susedných trhoch. Relatívne nízky počet e-shopov na obyvateľa je zároveň príležitosťou ako preraziť na novom trhu

Poľsko

V Poľsku je celkovo 27,8 milióna užívateľov internetu. Približne 22 miliónov uprednostňuje online nakupovanie cez smartfóny a tablety. Aj preto je veľmi dôležité mať upravenú stránku na prehliadanie na mobilných zariadeniach, čo vám zvýši konverzie v e-shope. Až 40 % Poliakov nikdy nenakupovalo v zahraničí cez internet. Zároveň iba niečo cez 10 % poľských e-shopov predáva v zahraničí. Tým sa Poľsko spolu s Rumunskom stáva jednou z krajín s najnižšou úrovňou cezhraničných elektronických transakcií v EÚ. Aj toto je dôvod, prečo je správne zvládnutá lokalizácia kľúčom k úspechu v Poľsku.

Kľúčové faktory pre CE región

V tomto regióne je v porovnaní s ostatnými západnými a škandinávskymi krajinami EÚ cena stále dôležitým faktorom pri nákupe a rozhodovaní. Rovnako dôležitá je rýchlosť doručenia a správny výber možností doručenia – zákazníci sú zvyknutí, že im tovar príde do 1 až 3 pracovných dní. Ak je doručenie zadarmo alebo sú náklady nízke, akceptujú aj dlhšie dodacie lehoty, zvyčajne do 5 pracovných dní.

Dôležitá je aj miestna verzia internetového obchodu s miestnym zákazníckym servisom. Maďari sú v tomto smere obzvlášť citliví a nepreloženým internetovým obchodom dôverujú len veľmi málo.

Spotrebitelia očakávajú možnosť bezplatného vrátenia tovaru, čo sa prejavuje najmä v módnom priemysle. A ak musia za vrátenie zaplatiť sami – mali by dostať miestnu spiatočnú adresu alebo priloženú prepravnú etiketu. Je tiež dôležité, aby boli informácie o postupe vrátenia tovaru jasne uvedené v internetovom obchode.

V materiáli sú použité údaje zo správy “Guide to e-exports to the Czech Republic, Slovakia and Hungary” od spoločnosti Makes You Local.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články