2 min. čítanie

Ruský e-commerce sektor úspešne obchádza sankcie

Ruskí predajcovia aj napriek sankciám a odchodu mnohých spoločností obchodujú s produktami značiek ako je iPhone, Samsung, PlayStation, Xbox a Nintendo. Obchody na tento účel využívajú mechanizmus tzv. paralelného dovozu, ktorý spočíva v dovoze výrobkov bez súhlasu majiteľov ochranných známok.

Ruský e-commerce sektor úspešne obchádza sankcie

Dovoz produktov povolila ruská vláda

Ruská vláda povolila spoločnostiam dovážať produkty zahraničných značiek aj bez súhlasu majiteľov ochranných známok. Najväčšie e-commerce spoločnosti v krajine rozhodnutie  vlády uvítali.   

Jeden z najznámejších ruských maloobchodných predajcov elektroniky, spoločnosť Sviaznoy, ako prvý zverejnil využívanie paralelného dovozu. Koncom júna informoval ruský denník Kommiersant, že spoločnosť Svyaznoy zaplnila regály svojich predajní najnovšími smartfónmi iPhone a Samsung a rozšírila svoj sortiment o herné konzoly PlayStation, Xbox a Nintendo.

Svyaznoy nezverejňuje názvy spoločností, ktoré pre ňu nakupujú tovar. Tvrdí sa, že ide o spoločnosti z krajín Eurázijskej hospodárskej únie (EEÚ), napríklad z Kazachstanu. Na druhej strane, spoločnosti, ktoré sa rozhodli týmto spôsobom podporovať Rusko, si musia byť vedomé, že môžu byť predmetom sankcií.

Ďalšou spoločnosťou, ktorá oznámila predaj prostredníctvom paralelného dovozu, je ruská spoločnosť Ozon. Spoločnosť pre agentúru Reuters uviedla, že názvy značiek nezverejní.

Produkty mnohých ďalších západných značiek sú k dispozícii aj na poprednom e-shope Wildberries. Ruská spoločnosť potvrdila, že spotrebiteľom ponúka oblečenie značiek španielskej nadnárodnej odevnej spoločnosti Inditex, ktorá v reakcii na vojenské akcie na Ukrajine zatvorila obchody a pozastavila svoju činnosť v Rusku. Koncern Wildberries je známy značkami ako Zara, Bershka a Massimo Dutti.

Zdroj: theloadstar.com

Ruské spoločnosti sa nemusia báť trestnoprávnej zodpovednosti 

Paralelný dovoz umožňuje ruským importérom obísť sankcie a chráni tak ruské spoločnosti pred občianskoprávnou, správnou a trestnoprávnou zodpovednosťou v Rusku.

Krátko na to ruské ministerstvo priemyslu a obchodu zverejnilo zoznam tovarov, ktoré sú legálne povolené pre paralelný dovoz do krajiny a ktoré zahŕňajú viac ako 50 skupín najrôznejších výrobkov – od rastlín cez oblečenie a elektroniku až po zbrane. Podľa ministra obchodu Denisa Manturova sa zoznam bude revidovať štvrťročne alebo každé dva mesiace a bude zahŕňať značky ako Apple, Siemens, Intel, Samsung, ako aj množstvo ďalších technologických a spotrebiteľských spoločností. Na zozname je aj široká škála tovaru od zahraničných výrobcov automobilov ako sú Land Rover, Mercedes-Benz, Tesla, Honda a BMW. V tomto prípade je dovoz jednoduchší, pretože mnohé z nich používajú komponenty dovezené z Číny.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+