Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
3 min. čítanie

Revízia európskych smerníc: Zmeny obalov v rukách Európskeho parlamentu

Európsky parlament minulý týždeň hlasoval za revíziu smernice o obaloch a odpadoch z obalov. E-commerce sa pripravuje na reakciu a hľadá spôsoby ako riešiť obalové hospodárstvo. Podľa revízie musia byť všetky obaly do roku 2030 opätovne použiteľné alebo recyklovateľné. 

Revízia európskych smerníc: Zmeny obalov v rukách Európskeho parlamentu
Zdroj: Depositphotos

Obaly predstavujú rastúci zdroj odpadu. Väčšina tovaru si vyžaduje balenie v niekoľkých fázach životnosti výrobku. Pre porovnanie – v roku 2009 bol celkový objem v rámci EÚ 66 miliónov ton. O 12 rokov neskôr, v 2021, sa číslo dvihlo na 84 miliónov ton. Každý Európan v roku 2021 vyprodukoval 188,7 kg odpadov z obalov. Očakáva sa, že bez ďalších opatrení sa toto číslo v roku 2030 zvýši na 209 kg.

Poslanci EP chcú zakázať predaj veľmi ľahkých plastových tašiek (s veľkosťou pod 15 mikrónov). Výnimku budú mať výrobky, ktoré si to vyžadujú z hygienických dôvodov alebo v prípade použitia ako primárneho obalu na sypké potraviny. 

Vracanie obalov má svojich kritikov

Do roku 2030 by sa malo 10 % všetkých zásielok posielať v uzavretom systéme. To znamená, že obaly sa musia opätovne použiť. Spotrebitelia budú musieť vrátiť obaly aj vtedy, keď si ponechajú všetky výrobky, ktoré boli súčasťou objednávky.

Revíziu kritizovali viaceré strany, keďže EÚ doteraz nestanovila jednotné logistické normy v celej Európe.

Medzi kritikov patrí nemecké združenie elektronického obchodu Bundesverband E-commerce und Versandhandel (Bevh), ktoré vo vyjadrení vysvetľuje: “Pokiaľ v Európskej únii neexistujú jednotné riešenia pre opakovane použiteľné obaly, považujeme vracanie opakovane použiteľných obalov za problematické, najmä v cezhraničnom elektronickom obchode.”

“Ak nie je zaručené, že opakovane použiteľné obaly budú akceptované u všetkých poskytovateľov služieb v rámci EÚ, nepovažujeme za prijateľné, aby sa v rámci cezhraničného obchodu trvalo posielali prázdne obaly na prepravu po Európe. Vrátenie tovaru vzniká aj v prípade, že si zákazník tovar ponechá,” hovorí Christoph Wenk-Fischer, generálny riaditeľ spoločnosti Bevh.

Riešením tohto problému by mohlo byť zapojenie poskytovateľov logistických služieb alebo poštových spoločností. V takom prípade by spotrebitelia mohli opakovane použiteľné obalové materiály vrátiť doručovateľovi pri dverách. Bevh však uvádza, že v súčasnosti neexistujú štandardizované logistické procesy, ktoré by tento proces vrátenia čo najviac uľahčili.

Zmeny na obzore

Zatiaľ nie je jasné, ako a kedy sa revízia prebehne. Európsky parlament hlasoval za zmeny, ale ešte musí rokovať s Európskou radou. Európska rada zatiaľ postoj parlamentu k tejto revízii neprijala.

Internetoví predajcovia aj logistické spoločnosti zachytili avizované zmeny už v priebehu tohto roka a zapracovali niektoré zmeny. Napríklad Amazon začal v Európe používať recyklovateľné obaly a zbavil sa dvojitých obalov a Packeta prišla s vlastnými vratnými obalmi.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vrátiť zásielku musí byť rovnako jednoduché, ako si tovar objednať
2 min. čítanie

Vrátiť zásielku musí byť rovnako jednoduché, ako si tovar objednať

Pohodlná možnosť vrátenia objednaného tovaru má veľký vplyv na rozhodovanie zákazníka o tom, kde a či vôbec si tovar objedná. Ak má internetový obchod transparentné a jednoduché možnosti, ako zásielku vrátiť, zákazníci k nemu majú vyššiu dôveru. Kuriérska spoločnosť DPD poskytuje e-shopom  jednoduchý online nástroj, vďaka ktorému je celý proces vrátenia zásielky jednoduchší pre internetový obchod aj jeho zákazníkov.

Michaela Španková Michaela Španková
Marketing and PR Manager
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+