
Otvorené mysle, a tým aj nové príležitosti. To bola tohtoročná téma. Po inflačnej kríze je to viac než potrebné. Prostredníctvom 85 rečníkov a panelistov a viac ako 20 hodín odborného programu odznelo množstvo údajov, názorov a skúseností. Zrekapitulujme si najdôležitejšie momenty, ktoré by ste si mali odniesť z konferencie Retail Summit 2024.
Akcie – opäť. Naozaj neexistuje iný spôsob?
S trochou nadsádzky by sa dalo povedať, že český trh sa vlani vyvíjal smerom “kupujeme privátne značky v diskontoch a v akciách”. Lenneke Schils a Ladislav Csengeri, zástupci vedenia spoločnosti Consumer Panel Services GfK, ktorá poskytuje služby spotrebiteľského panelu, priniesli alarmujúce čísla. Podiel akcií v sektore rýchloobrátkového tovaru sa vlani medziročne zvýšil o takmer 4 % a po prvýkrát sa na ňom začali výraznejšie podieľať privátne značky. Náladu spotrebiteľov ilustruje údaj 47 %. Toľko Čechov sa vlani cítilo nahnevaných na maloobchodníkov a podvedených vysokými cenami potravín. Priemer EÚ je 37 %.

Lenneke Schils
S pozitívnejším príspevkom vystúpil Tomáš Prouza, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Českej republiky. Na úvod však pripomenul, že k minuloročnej utlmenej spotrebe výrazne prispela aj vláda a médiá, ktoré vyvolali zbytočnú paniku strašením ľudí infláciou. Ľudia preto šetrili oveľa viac, ako bolo skutočne potrebné, opísal Prouza. Svedčí o tom aj fakt, že keď bola inflácia 7 %, ľudia ju podľa prieskumov vnímali ako 27 %. “Teraz sa však spotrebitelia dostávajú zo zlej nálady a pomaly začínajú otvárať peňaženky,” dodal a vyzval obchodníkov a výrobcov, aby neotáľali a investovali do zvyšovania IT gramotnosti a automatizácie. Zdôraznil tiež potrebu inšpirovať zákazníkov k nákupu novými spôsobmi. Čoraz viac z nich totiž hľadá informácie na sociálnych sieťach, u influencerov atď.
To, že nás čaká pozitívny vývoj, potvrdila aj prednáška Lucie Zajícovej z divízie Retail Services CZ&SK spoločnosti NIQ (predtým Nielsen). Ukázala zaujímavé čísla v konkrétnych kategóriách, ako napríklad krmivo pre domáce zvieratá, kde sme ušetrili prakticky najmenej, alebo detský sortiment, ktorého minuloročný pokles si treba pripomenúť v súvislosti s vojnou na Ukrajine: v roku 2022 Česi naopak masívne nakupovali tento druh tovaru do charitatívnych zbierok. Podľa NIQ je však Česká republika poslednou krajinou v EÚ, ktorá z hľadiska ekonomického rozvoja ešte nedobehla svoj predvojnový stav. Na záver nechala Zajícová prítomných v sále hlasovať prostredníctvom mobilnej aplikácie v ankete, či vidia tohtoročný vývoj pre svoje podnikanie horší, rovnaký alebo lepší. Celých 67 % ho vidí lepšie. Nálada je skutočne lepšia. Čo s tým však robiť?
Pokiaľ ide o propagačné akcie, ktoré sa každoročne riešia na maloobchodnom summite, mnohí rečníci sa zhodujú na myšlienke “neznižujte cenu, zvyšujte vnímanú hodnotu”. Ukázalo sa to napríklad v prípadovej štúdii o kampani Nestlé 100 rokov Kofily. Stanislava Růžičková, obchodná manažérka pre kategóriu cukroviniek, ukázala, ako dobre koncipovaná kampaň prinesie rekordné predaje aj bez zľavových akcií. Makro ČR sa podelilo o vlastný projekt Chytrá kuchárka, ktorý pri niektorých výrobkoch komunikuje úsporu času nad cenou.
Kristina Hanušová z výskumnej agentúry Confess Research zverejnila vybrané čísla z nedávneho prieskumu o preferenciách zákazníkov pri výbere predajcu. Podstatou neuromarketingu, ktorým sa Confess zaoberá, je hľadanie prienikov (alebo naopak odchýlok) medzi vedomými vyhláseniami a podvedomím. Tri hlavné kritériá, pri ktorých sa deklarácie aj podvedomie zhodujú, sú priateľský a ochotný personál. “Najmä v čase, keď všade zavádzame umelú inteligenciu, je dobré to vedieť,” glosovala Hanusová.
Komunikácia – Sme udržateľní. Ale zaujímajú sa o to zákazníci?
Keď hľadáme, čo zákazníci chcú a čo ich zaujíma, musíme dobre zvoliť aj spôsob komunikácie a vhodné kanály. Dve tretiny firiem nemajú stratégiu zameranú na generáciu Z, ako už bolo spomenuté počas summitu The Best of Czech Promotion, ktorý bol súčasťou prológu samotného Retail Summitu. Inšpiráciu z vlastného workshopu na túto tému priniesla Zuzana Moudrá, ktorá má na starosti stratégiu v agentúre Cheil. Táto spoločnosť poskytuje globálne komunikačné a maloobchodné služby pre spoločnosť Samsung. Jedna z rád Moudrej znie: Nechajte svojich mladých zákazníkov, aby sami vytvárali obsah. Spoločnosť Samsung preto naplánovala cestu po Českej republike a Slovensku pre troch prakticky neznámych potenciálnych influencerov, ktorí mali nahrávať používanie produktov Samsung. V inom prípade nechali spotrebiteľov generácie Z “loviť” reklamy na zľavy pomocou vyhľadávacích algoritmov namiesto toho, aby reklama “lovila” ich.

Roman Trzaskalik a Martin Dlouhý
A čo téma udržateľnosti? Aj keď je stále viac v hľadáčiku spotrebiteľov, výrobcovia v panelovej diskusii o poľnohospodárstve sa zhodli, že spotrebiteľ sa nakoniec stále rozhoduje podľa chuti, kvality a nie podľa toho, či máte recyklovaný obal. “Snažíme sa zbúrať mýtus, že tofu nie je ekologické, keď putuje z Brazílie a spôsobuje odlesňovanie. Naša sója pochádza z európskeho podunajského pásma. Myslím si však, že je efektívne komunikovať tento druh informácií približne v pomere jedna ku trom. Ak sa to zákazníkom nepáči, nekúpia ju,” povedal Jakub Lunter zo spoločnosti Alfa Bio. Milan Bartoš zo spoločnosti VAFO a Ivan Tučník zo spoločnosti Plzeňský Prazdroj s ním súhlasili. Obaja výrobcovia sa snažia o menšiu uhlíkovú stopu a väčšiu udržateľnosť, či už prostredníctvom masívneho zavádzania recyklovateľných obalov (VAFO) alebo regeneračného pestovania jačmeňa a iniciatívy na zníženie spotreby vody pri výrobe piva (Plzeňský Prazdroj). Zároveň však priznáva, že sa to až tak netýka zákazníkov. “Mali by sme však byť aktívni, prevziať zodpovednosť a určovať smer. Teraz to možno až tak nerezonuje, ale o tri roky môže byť všetko inak,” myslí si Milan Bartoš. Povzbudenie držať sa hodnôt, aj keď to v podnikaní nie je najľahšia cesta, priniesol aj súboj výrobcu a podnikateľa, ktorého si zahrali Roman Trzaskalik z Plzeňského Prazdroja a Martin Dlouhý z Rohlik Group. “Nemám problém s tým, že sa nezavďačím všetkým. To ani nejde. Hlavne nikoho nenaštvať – to nie je dobrá stratégia,” povedal Dlouhý. “Uvažujme o udržateľnosti ako o znižovaní odpadu a efektívnom využívaní zdrojov,” zhrnul panel “Obchodníci budúcnosti” Dalibor Bosák zo spoločnosti Gondella. Demonštroval regálový systém pre obchody, ktorý vďaka opätovnému použitiu šetrí až 80 % emisií CO².
Automatizácia – je naozaj potrebná? Je. Ale bude to stáť peniaze a čas
Zábavný úvod do témy priniesol odborník na umelú inteligenciu a autor podcastu Kanárci v síti Josef Holý. Zdôraznil skutočnosť, že na to, aby ste sa viezli na tejto vlne, potrebujete okrem gramotnosti v oblasti AI aj emocionálnu inteligenciu, kritické myslenie a dávku kreativity.
David Marek zo spoločnosti Deloitte najprv upozornil, že zavádzanie automatizácie a digitalizácie si z pohľadu ekonomiky štátu vyžaduje značné investície (to je napríklad jeden z faktorov, ktorý sa v najbližších rokoch výrazne prejaví v tlaku na zvyšovanie cien energií). Na podnikovej úrovni to potom rozšíril hlavný rečník tohtoročného Retail Summitu, obchodný stratég JP Castlin. Snahy o efektívnosť totiž často nezohľadňujú neočakávané náklady a zmeny. Preto nemožno uvažovať len o znižovaní nákladov, ale o hľadaní rovnováhy medzi všetkými relevantnými nákladmi a obmedzenými zdrojmi. A niekedy si to vyžaduje takzvané “nevyhnutné neefektívnosti”, aby boli firmy strategicky odolné. Cestou je diverzifikácia príjmov. Castlin spomenul napríklad odevný reťazec Next, ktorý pôvodne začínal ako katalógový predajca. Vybudoval sieť predajní, ktoré čiastočne prenajíma iným subjektom. Okrem toho skutočnosť, že 60 % vrátených výrobkov sa realizuje prostredníctvom predaja v predajni, znamená, že podporuje zákazníkov v upsellingu. Alebo pripomenul skutočnosť, že Amazon má obrovské príjmy z reklamy a cloudových služieb, čo mu umožňuje pokryť prípadné straty v sektore e-commerce.
Petr Kavánek zo spoločnosti Quant Retail zašiel ešte ďalej a apeloval na publikum, aby nepovažovalo umelú inteligenciu za skratku. Program, ktorý vyvinul Quant, umožňuje optimalizovať objednávky tovaru podľa aktuálnych zmien na trhu a vytvárať tisíce planogramov na umiestnenie v regáloch na základe údajov z jednotlivých predajní. Je však potrebné chápať údaje aj v súvislostiach, t. j. prečo bol v konkrétnych predajniach a v konkrétnom čase zvýšený dopyt alebo nedostatok. “Mojím želaním je, aby ste AI vnímali ako príležitosť na dosiahnutie svojich cieľov, nie ako skratku podobnú stavbe domu zo strechy,” uzavrel Kavanek.

Petr Kavánek
Dva príspevky z pohľadu obchodníka a dodávateľa technologických riešení priniesli Sportisimo (Petr Kraus) spolu s A3 Soft (Jozef Škorvánek) a COOP (Pavel Březina) s P.V.A. systems (Radek Nachtmann). Spoločnosť Sportisimo pôsobí na šiestich trhoch a riešenie FiskalPro od spoločnosti A3 Soft jej umožňuje sústrediť sa viac na samotný predaj tovaru než na riešenie miestnych špecifík, ako sú napríklad výšky DPH atď. Všetky trhy a ich systémy sú pritom vzájomne prepojené. Spoločnosti COOP a P.V.A. Systems sa podelili o prvé údaje z nepretržite fungujúcich automatizovaných predajní. Napríklad v prípade malej dediny s menej ako dvesto obyvateľmi a maloformátovou predajňou tvoril automatizovaný predaj v poslednom štvrťroku už takmer polovicu celkového počtu nákupov.
Večer bol venovaný vyhláseniu víťazov súťaže Mastercard Obchodník roka 2023. Už počas hlavného programu diváci zvolili Makro ČR a jeho projekt České pole za Inováciu roka v konkurencii lekární Dr. Max a automatizovaných predajní Super Zoo. Robotické pobočky Dr. Max potom prispeli k absolútnemu víťazstvu siete lekární v tohtoročnom 21. ročníku súťaže. Kompletný zoznam kategórií a víťazov nájdete tu.
Retail summit spoluorganizuje Blue Events aj Český zväz obchodu a cestovného ruchu a podujatie by sa nemohlo uskutočniť bez výraznej podpory Czech Promotion, Gondella, Mastercard, Plzeňský Prazdroj a viac ako päťdesiatich ďalších partnerov. Hlavným mediálnym partnerom bol Deník N.