3 min. čítanie

Reklama v letných mesiacoch

Aj napriek tomu, že by si väčšina majiteľov e-shopov a dopytových webov priala, aby v reklame na internete panovala nemenná klíma, aj reklama v online priestore má svoje vrcholky a pády.

Václav Krba Václav Krba
CEO Viva Marketing
Reklama v letných mesiacoch

Nákupná nálada vs. aukčný systém

Reklamy, ktoré komunikujú produkty na e-shopoch, majú svoj vrchol vo štvrtom kvartáli, kedy ľudia pri príležitosti Vianoc obdarúvajú svojich blízkych darčekmi. V poslednej dobe hrá e-commerce v tejto disciplíne prím a podľa portálu irozhlas.cz z roku 2017 štyri pätiny Čechov objednávajú darčeky na internete. A podľa článku Forbesu z roku 2021 Česi na internete za Vianoce minú až 77 miliárd korún.

Dopytové webové stránky majú vrchol v závislosti od danej služby, ktorú reklama komunikuje.

To, čo majú majitelia dopytových služieb aj e-shopov spoločného je, že chcú tlmiť reklamu cez letné mesiace.

Príprava e-shopu na sezónu

Zdá sa to logické. Nálada nakupovať nie je vysoká, tak prečo inzerovať a investovať nemalé peniaze do reklamy, keď publikum je menej konverzné ako po zvyšok roka.

Z našej skúsenosti vyplýva, že nálada ľudí nakupovať je naozaj nižšia ako v iných mesiacoch. Čo ale nám marketérom hrá do kariet, je neúprosný aukčný systém a všetkým marketérom známy Share of Voice.

V konverzných reklamách na Meta Platforms, kde často bojujeme s hodnotou CPM okolo 300 Kč, nám zrazu veľký brat ponúka CPM takmer o polovicu nižšiu. Teda za rovnaké peniaze dokážeme osloviť 2x viac ľudí, než v zime a na jar a ak nálada publika neklesne o viac ako 50 %, tak máme vyhrané.

V reklamách na dosah popri zníženom CPM získavame ešte jednu nemenej dôležitú konkurenčnú výhodu – keď konkurenti na leto opúšťajú inzertné platformy, tak my s našimi rovnakými rozpočtami dokážeme zaujať oveľa väčší podiel na trhu. A v septembri, kedy ožíva trh, ukáže sa, kto reklamu držal aj cez leto a kto reklamu na leto vypol.

Týždenný podcast UPdate

Pozorne sledujte cashflow

Nemenej dôležitá aktivita v letných mesiacoch je príprava na sezónu. To platí hlavne pre majiteľov e-shopov.

Pozrite sa do Google Analytics na najpredávanejšie produkty a tie nesmú na vašom sklade chýbať. Postrážte si zdravé cashflow. Mnohým e-shopom v polovici vianočnej sezóny dôjde dych v podobe peňazí.

Stanovte si jasný plán a držte sa toho. E-shoper je sám sebe nepriateľom. Emócie hrajú veľkú rolu. Nákupná horúčka je vysoká, PNO je polovičné oproti zvyšku roka, a tak sa ponúka zvyšovať svoje investície do reklamy. A potom v polovici najväčšej sezóny sa môže minúť sklad alebo peniaze do reklamy.

Pretože každý správny e-shoper vie, že peniaze vybrané za dobierky ešte nejaký čas od dopravcu putujú. V extrémnych prípadoch to môže trvať pokojne aj tri týždne. Potom k tomu pripočítajte týždeň, kedy za tieto utŕžené peniaze objednáte tovar u dodávateľa a kým vám príde – a máme tu mesiac veľké prázdne okno. Toto sa nesmie stať. A už vôbec nie v najväčšej sezóne roka.

Nepodceňujte spätnú väzbu od zákazníkov

Majitelia menších e-shopov môžu zdvihnúť telefón a opýtať sa svojich zákazníkov priamo. Ako sa im u nich nakupovalo, či im niečo na e-shope nechýba a ako takýto realizovaný nákup čo najviac spríjemniť. Pri väčších e-shopoch dáva zmysel rozoslať e-mailom dotazník o spokojnosti a motivovať zákazníkov zľavovým kupónom, aby sme dostali späť čo možno najviac vyplnených formulárov.

Prajem pevné nervy, plné sklady, rastúci share of voice a hlavne nízke PNO.

Najnovšie z kategórie Marketingová stratégia
Zdieľať článok
Václav Krba
CEO Viva Marketing

V roku 2020 za temnej doby pandémie som založili s kolegom Viktorom online marketingovú agentúru ViVa marketing. Názov je odvodený z našich krstných mien. V online prostredí sa pohybujem od roku 2017, kedy som viedol svoj prvý e-shop a spoznal som ako veľmi bolí investovať vlastné peniaze. Dnes spravujeme rozpočty našich klientov rádovo v jednotkách miliónov českých korún. A vedieme agentúru o pätnástich ľuďoch.

Tento článok ti prináša

ViVa marketing

ViVa Marketing je mladá online marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na výsledky a dlhodobé priateľské vzťahy so svojimi partnermi. Ponúkajú služby v oblasti online marketingu, vrátane marketingových stratégií, nastavenia presného merania reklamných kampaní, zvyšovania konverzií, analýz a pravidelného vyhodnocovania kampaní.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Short-form video a kreatívna expanzia na nové platformy
5 min. čítanie

Short-form video a kreatívna expanzia na nové platformy

V posledných rokoch zažíva digitálny svet revolúciu v spôsobe, akým konzumujeme obsah. Tam, kde ešte pred niekoľkými rokmi dominovali dlhé YouTube videá alebo písané blogy, dnes vládnu krátke videá s dĺžkou niekoľko sekúnd až minút. Platformy ako TikTok, YouTube Shorts a Instagram Reels sa stali neoddeliteľnou súčasťou každodennej mediálnej spotreby. Prečo?

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Zákazníci vyhľadávajú privátne značky čoraz viac
2 min. čítanie

Zákazníci vyhľadávajú privátne značky čoraz viac

V dôsledku rastúceho finančného tlaku spotrebitelia hľadajú cenovo dostupné alternatívy bez toho, aby museli robiť kompromisy v kvalite. To vedie k boomu „dupe“ produktov a privátnych značiek. V roku 2023 dosiahli výdavky na produkty vlastných značiek rekordných 236,6 miliardy dolárov. V neistých ekonomických časoch preto maloobchodníci čoraz viac investujú do privátnych značiek, aby oslovili zákazníkov, […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge