
Nákupná nálada vs. aukčný systém
Reklamy, ktoré komunikujú produkty na e-shopoch, majú svoj vrchol vo štvrtom kvartáli, kedy ľudia pri príležitosti Vianoc obdarúvajú svojich blízkych darčekmi. V poslednej dobe hrá e-commerce v tejto disciplíne prím a podľa portálu irozhlas.cz z roku 2017 štyri pätiny Čechov objednávajú darčeky na internete. A podľa článku Forbesu z roku 2021 Česi na internete za Vianoce minú až 77 miliárd korún.
Dopytové webové stránky majú vrchol v závislosti od danej služby, ktorú reklama komunikuje.
To, čo majú majitelia dopytových služieb aj e-shopov spoločného je, že chcú tlmiť reklamu cez letné mesiace.
Príprava e-shopu na sezónu
Zdá sa to logické. Nálada nakupovať nie je vysoká, tak prečo inzerovať a investovať nemalé peniaze do reklamy, keď publikum je menej konverzné ako po zvyšok roka.
Z našej skúsenosti vyplýva, že nálada ľudí nakupovať je naozaj nižšia ako v iných mesiacoch. Čo ale nám marketérom hrá do kariet, je neúprosný aukčný systém a všetkým marketérom známy Share of Voice.
V konverzných reklamách na Meta Platforms, kde často bojujeme s hodnotou CPM okolo 300 Kč, nám zrazu veľký brat ponúka CPM takmer o polovicu nižšiu. Teda za rovnaké peniaze dokážeme osloviť 2x viac ľudí, než v zime a na jar a ak nálada publika neklesne o viac ako 50 %, tak máme vyhrané.
V reklamách na dosah popri zníženom CPM získavame ešte jednu nemenej dôležitú konkurenčnú výhodu – keď konkurenti na leto opúšťajú inzertné platformy, tak my s našimi rovnakými rozpočtami dokážeme zaujať oveľa väčší podiel na trhu. A v septembri, kedy ožíva trh, ukáže sa, kto reklamu držal aj cez leto a kto reklamu na leto vypol.
Pozorne sledujte cashflow
Nemenej dôležitá aktivita v letných mesiacoch je príprava na sezónu. To platí hlavne pre majiteľov e-shopov.
Pozrite sa do Google Analytics na najpredávanejšie produkty a tie nesmú na vašom sklade chýbať. Postrážte si zdravé cashflow. Mnohým e-shopom v polovici vianočnej sezóny dôjde dych v podobe peňazí.
Stanovte si jasný plán a držte sa toho. E-shoper je sám sebe nepriateľom. Emócie hrajú veľkú rolu. Nákupná horúčka je vysoká, PNO je polovičné oproti zvyšku roka, a tak sa ponúka zvyšovať svoje investície do reklamy. A potom v polovici najväčšej sezóny sa môže minúť sklad alebo peniaze do reklamy.
Pretože každý správny e-shoper vie, že peniaze vybrané za dobierky ešte nejaký čas od dopravcu putujú. V extrémnych prípadoch to môže trvať pokojne aj tri týždne. Potom k tomu pripočítajte týždeň, kedy za tieto utŕžené peniaze objednáte tovar u dodávateľa a kým vám príde – a máme tu mesiac veľké prázdne okno. Toto sa nesmie stať. A už vôbec nie v najväčšej sezóne roka.
Nepodceňujte spätnú väzbu od zákazníkov
Majitelia menších e-shopov môžu zdvihnúť telefón a opýtať sa svojich zákazníkov priamo. Ako sa im u nich nakupovalo, či im niečo na e-shope nechýba a ako takýto realizovaný nákup čo najviac spríjemniť. Pri väčších e-shopoch dáva zmysel rozoslať e-mailom dotazník o spokojnosti a motivovať zákazníkov zľavovým kupónom, aby sme dostali späť čo možno najviac vyplnených formulárov.
Prajem pevné nervy, plné sklady, rastúci share of voice a hlavne nízke PNO.