Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
5 min. čítanie

Redizajn a migrácia e-shopu: Na čo myslieť a ktoré kroky nevynechať?

Všímate si, že váš e-shop v posledných mesiacoch neprináša také výsledky, aké očakávate? Dostávate čoraz viac sťažností od zákazníkov, že sa im pri objednávkach zobrazujú chyby, resp. nevedia jednoducho dokončiť svoj nákup? Pokiaľ chcete posunúť svoj biznis na novú úroveň a neustále napredovať, mali by ste sa zamyslieť nad migráciou, prípadne redizajnom e-shopu.

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Redizajn a migrácia e-shopu: Na čo myslieť a ktoré kroky nevynechať?
Zdroj: Shutterstock

Kompletného redizajnu sa mnohí majitelia e-shopov obávajú, no v skutočnosti nemusí byť vôbec strašiakom. Stačí dodržať niekoľko základných pravidiel.

Redizajn vs. migrácia

Pod redizajnom e-shopu sa myslí zmena vizuálnej identity, pričom internetový obchod bude naďalej bežať na pôvodnom systéme s rovnakými URL adresami. V porovnaní s migráciou tak ide o jednoduchší a lacnejší úkon.

Pri migrácii e-shopu sa najčastejšie robí aj redizajn. Dochádza však aj k prenosu všetkých dát internetového obchodu na nový systém. Menia sa URL adresy, kategórie a ďalšie atribúty s cieľom optimalizovať SEO a procesy, zlepšiť rýchlosť načítania a poskytnúť zákazníkom čo najlepší používateľský zážitok. Vzhľadom na náročnosť úkonov môže migrácia trvať aj 3 – 6 mesiacov, v prípade veľkých komplexných e-shopov dokonca až rok a viac.

Nezabúdajte: Predtým, ako sa rozhodnete pre migráciu s prípadným redizajnom e-shopu, si poriadne vyhodnoťte kľúčové dáta. Rozhodnutie kompletne prerobiť e-shop by nemalo vychádzať z vášho subjektívneho pocitu, ale v prvom rade z reálnych dát a opakujúcich sa problémov, ktoré vás oberajú o čas a peniaze. Jedine v takom prípade vám migrácia skutočne prinesie želané ovocie.

Základné kroky migrácie e-shopu

Migrácia e-shopu spojená s redizajnom pozostáva z niekoľkých kľúčových krokov. Viete, ktoré zohrávajú najpodstatnejšiu úlohu?

Migrácia back-endu

Back-end e-shopu je tvorený všetkými procesmi a nastaveniami, ktoré bežia na pozadí a starajú sa o správne fungovanie celého internetového obchodu. Podstatnú úlohu v tomto smere zohráva kvalitná technická podpora. Pri výbere nového poskytovateľa preto dôsledne zvážte aj tento aspekt.

V prípade migrácie back-endu treba venovať pozornosť hlavne:

  • migrácii všetkých dát z aktuálneho e-shopu – produkty, objednávky, stránky, články,
  • nastaveniu prepojení s internými nástrojmi – ERP, výroba, fakturačný systém a podobne,
  • konfigurácii prepojení s dodávateľmi a objednávateľmi,
  • nastaveniu prepojení s externými nástrojmi a aplikáciami – cenovými porovnávačmi, analytickými nástrojmi, platobnými bránami, newsletter či affiliate systémom,
  • definovaniu všetkých procesov v rámci registrácie, nákupu, e-mailingu a SMS notifikácií,
  • vytvoreniu API vývojového rozhrania pre prípadných vlastných programátorov.

Redizajn front-endu

Front-end je tvorený všetkými časťami e-shopu, ktoré sú viditeľné pre zákazníkov. Pri redizajne sa môžete vydať jednou z 2 základných ciest.

  1. Necháte si vytvoriť dizajn kompletne na mieru. Budete vytvárať drôtené modely, testovať jednotlivé varianty, optimalizovať a spolupracovať so skúsenými dizajnérmi. Toto riešenie je však časovo veľmi náročné a pre väčšinu e-shopov zbytočne drahé.
  2. Pôjdete cestou preddefinovaného dizajnu s prípadnými úpravami vytvoreného na základe zaužívaných šablón, ktoré spĺňajú najdôležitejšie UX princípy a štandardy. Tvorba takéhoto dizajnu je rýchlejšia a cenovo dostupnejšia.

Praktický tip: Návrh front-endu nie je len o farbičkách a moderných grafických prvkoch. Pred vytvorením samotného dizajnu je veľmi dôležité navrhnúť logické usporiadanie jednotlivých častí e-shopu. Najmä štruktúru domovskej stránky, rozdelenie kategórií a usporiadanie menu. Kľúčové je, aby sa zákazníci vedeli na vašom webe ľahko orientovať.

Nastavenie SEO atribútov

Nemusíte sa obávať, že kvôli migrácii e-shopu prídete o dobré pozície vo vyhľadávaní. Práve naopak. Ak si dáte záležať na správnom nastavení jednotlivých SEO atribútov, pozície vášho e-shopu budú dokonca ešte lepšie. Pozornosť venujte hlavne nasledovným nastaveniam.

  • Počas migrácie a úprav v novom e-shope vypnite indexovanie a zapnite ho, až keď budete spúšťať finálnu verziu do plnej prevádzky.
  • Preneste obsah zo starého e-shopu ideálne 1:1, bez akýchkoľvek zmien. Dbajte na správne nastavenie H1, H2 a H3 titulkov, meta tagov a alt tagov.
  • Vytvorte a nahrajte robots.txt a sitemap.xml súbory.
  • Ak sa menia URL adresy vášho starého e-shopu, pridajte 301 presmerovania. Potom pravidelne sledujte a eliminujte výskyt 404 stránok.
  • Nastavte stránkovanie – dbajte hlavne na indexovanie všetkých unikátnych stránok.  
  • Optimalizujte filtrovanie – musí fungovať aj s vypnutým JavaScriptom. Kľúčové slová z filtra generujte aj do H1 a meta title kategórie.
  • Vytvorte interné prelinkovania – najmä medzi kategóriami, produktmi a článkami.
  • Pridajte presmerovania medzi HTTPS a HTTP, verziou adresy bez lomky a s lomkou, resp. medzi adresou bez www na s www.

Zapamätajte si: Nikdy nemažte 301 prepojenia medzi pôvodnými a novými URL adresami. Hrozí totiž, že vzniknú nové 404 stránky, ktoré budú zhoršovať celkový SEO ranking vášho e-shopu.

Optimalizácia v rámci Google PageSpeed

Nástroj Google PageSpeed slúži nielen na vyhodnotenie rýchlosti stránky, ale zobrazuje aj skóre použiteľnosti webu a SEO praktík. Využite ho na zanalyzovanie vášho nového e-shopu a spravte na základe neho potrebné úpravy. Na zlepšenie skóre odporúčame vykonať nasledovné opatrenia.

  • Optimalizujte obrázky – používajte len skutočne potrebné rozmery na konkrétne plochy, na celkové zmenšenie veľkosti obrázku môžete použiť nástroj tinyjpg.com. Snažte sa využívať moderné formáty – napr. WebP.
  • Nastavte si tzv. Lazy Loading, teda postupné načítanie jednotlivých častí webu.
  • Snažte sa obmedziť počet externých skriptov.
  • Dbajte na to, aby bol dizajn e-shopu čistý a minimalistický – čím viac grafických prvkov, tým dlhšie bude trvať načítanie webu.

Záver

Po úspešnej migrácii s prípadným redizajnom vám už ostáva len jedno – naplno spustiť marketingové kampane a detailne vyhodnocovať nové dáta, na základe ktorých budete vedieť spraviť drobné úpravy pre dosiahnutie ešte lepších výsledkov.

Uvažujete nad migráciou a redizajnom vášho e-shopu a záleží vám na tom, aby všetky procesy prebehli čo najhladšie? Chcete posunúť vaše podnikanie na nový level? V Creative Sites sa postaráme o to, aby vám nový internetový obchod prinášal perfektné výsledky. Kontaktujte našich odborníkov a nechajte si poradiť najlepšie možné riešenie pre váš konkrétny prípad.

Zdieľať článok
Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites

Ivan pôsobí v CREATIVE sites na pozícii COO a predstavuje “divokú” kombináciu manažéra a programátora v jednom. Zabezpečuje efektivitu a každodenný chod výkonných tímov, ktoré doručujú služby novým a existujúcim klientom. Zároveň sa už 9. rok podieľa na vývoji a smerovaní poprednej e-shop platformy na Slovensku pre ambicióznych e-shopárov – CREATIVE shop.

Tento článok ti prináša

CREATIVE sites

CreativeSites je špecialista na e-commerce, ktorý ponúka komplexné riešenia pre online obchod. Sú schopní vytvoriť profesionálny e-shop na svojej vlastnej platforme CREATIVE shop, ktorá je pripravená aj na expanziu na nové trhy. Ponúkajú aj služby v oblasti online marketingu a tvorby brandu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Cenové konfigurátory produktov pre B2B a B2C e-shopy
6 min. čítanie

Cenové konfigurátory produktov pre B2B a B2C e-shopy

Chceli by ste predávať vaše produkty online s možnosťou konfigurácie ich parametrov? Pre váš e-shop má množstvo výhod. Zákazník si vyberie napríklad rozmery produktu, materiál či vybavenie a následne podľa svojich predstáv aj rovno pokračuje k objednávke. A predstavte si, že by si konfiguráciu mohol i uložiť a spätne doupravovať. 

Ivan Potančok Ivan Potančok
CEO vibration.sk
Prečítať článok
6 dôvodov, prečo rozšíriť kamennú predajňu aj o e-shop
5 min. čítanie

6 dôvodov, prečo rozšíriť kamennú predajňu aj o e-shop

Máte vlastnú kamennú predajňu a hľadáte spôsoby, ako ďalej rozvíjať vaše podnikanie? Chcete získať viac lojálnych zákazníkov, prípadne aj expandovať na nové trhy? V takom prípade by ste mali uvažovať nad tým, že si založíte vlastný e-shop. Síce nie je plnohodnotnou náhradou kamennej predajne, no perfektne ju dopĺňa. A pritom vám umožní jednoduchšie posunúť biznis […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+