
Kompletného redizajnu sa mnohí majitelia e-shopov obávajú, no v skutočnosti nemusí byť vôbec strašiakom. Stačí dodržať niekoľko základných pravidiel.
Redizajn vs. migrácia
Pod redizajnom e-shopu sa myslí zmena vizuálnej identity, pričom internetový obchod bude naďalej bežať na pôvodnom systéme s rovnakými URL adresami. V porovnaní s migráciou tak ide o jednoduchší a lacnejší úkon.
Pri migrácii e-shopu sa najčastejšie robí aj redizajn. Dochádza však aj k prenosu všetkých dát internetového obchodu na nový systém. Menia sa URL adresy, kategórie a ďalšie atribúty s cieľom optimalizovať SEO a procesy, zlepšiť rýchlosť načítania a poskytnúť zákazníkom čo najlepší používateľský zážitok. Vzhľadom na náročnosť úkonov môže migrácia trvať aj 3 – 6 mesiacov, v prípade veľkých komplexných e-shopov dokonca až rok a viac.
Nezabúdajte: Predtým, ako sa rozhodnete pre migráciu s prípadným redizajnom e-shopu, si poriadne vyhodnoťte kľúčové dáta. Rozhodnutie kompletne prerobiť e-shop by nemalo vychádzať z vášho subjektívneho pocitu, ale v prvom rade z reálnych dát a opakujúcich sa problémov, ktoré vás oberajú o čas a peniaze. Jedine v takom prípade vám migrácia skutočne prinesie želané ovocie.
Základné kroky migrácie e-shopu
Migrácia e-shopu spojená s redizajnom pozostáva z niekoľkých kľúčových krokov. Viete, ktoré zohrávajú najpodstatnejšiu úlohu?
Migrácia back-endu
Back-end e-shopu je tvorený všetkými procesmi a nastaveniami, ktoré bežia na pozadí a starajú sa o správne fungovanie celého internetového obchodu. Podstatnú úlohu v tomto smere zohráva kvalitná technická podpora. Pri výbere nového poskytovateľa preto dôsledne zvážte aj tento aspekt.
V prípade migrácie back-endu treba venovať pozornosť hlavne:
- migrácii všetkých dát z aktuálneho e-shopu – produkty, objednávky, stránky, články,
- nastaveniu prepojení s internými nástrojmi – ERP, výroba, fakturačný systém a podobne,
- konfigurácii prepojení s dodávateľmi a objednávateľmi,
- nastaveniu prepojení s externými nástrojmi a aplikáciami – cenovými porovnávačmi, analytickými nástrojmi, platobnými bránami, newsletter či affiliate systémom,
- definovaniu všetkých procesov v rámci registrácie, nákupu, e-mailingu a SMS notifikácií,
- vytvoreniu API vývojového rozhrania pre prípadných vlastných programátorov.
Redizajn front-endu
Front-end je tvorený všetkými časťami e-shopu, ktoré sú viditeľné pre zákazníkov. Pri redizajne sa môžete vydať jednou z 2 základných ciest.
- Necháte si vytvoriť dizajn kompletne na mieru. Budete vytvárať drôtené modely, testovať jednotlivé varianty, optimalizovať a spolupracovať so skúsenými dizajnérmi. Toto riešenie je však časovo veľmi náročné a pre väčšinu e-shopov zbytočne drahé.
- Pôjdete cestou preddefinovaného dizajnu s prípadnými úpravami vytvoreného na základe zaužívaných šablón, ktoré spĺňajú najdôležitejšie UX princípy a štandardy. Tvorba takéhoto dizajnu je rýchlejšia a cenovo dostupnejšia.
Praktický tip: Návrh front-endu nie je len o farbičkách a moderných grafických prvkoch. Pred vytvorením samotného dizajnu je veľmi dôležité navrhnúť logické usporiadanie jednotlivých častí e-shopu. Najmä štruktúru domovskej stránky, rozdelenie kategórií a usporiadanie menu. Kľúčové je, aby sa zákazníci vedeli na vašom webe ľahko orientovať.
Nastavenie SEO atribútov
Nemusíte sa obávať, že kvôli migrácii e-shopu prídete o dobré pozície vo vyhľadávaní. Práve naopak. Ak si dáte záležať na správnom nastavení jednotlivých SEO atribútov, pozície vášho e-shopu budú dokonca ešte lepšie. Pozornosť venujte hlavne nasledovným nastaveniam.
- Počas migrácie a úprav v novom e-shope vypnite indexovanie a zapnite ho, až keď budete spúšťať finálnu verziu do plnej prevádzky.
- Preneste obsah zo starého e-shopu ideálne 1:1, bez akýchkoľvek zmien. Dbajte na správne nastavenie H1, H2 a H3 titulkov, meta tagov a alt tagov.
- Vytvorte a nahrajte robots.txt a sitemap.xml súbory.
- Ak sa menia URL adresy vášho starého e-shopu, pridajte 301 presmerovania. Potom pravidelne sledujte a eliminujte výskyt 404 stránok.
- Nastavte stránkovanie – dbajte hlavne na indexovanie všetkých unikátnych stránok.
- Optimalizujte filtrovanie – musí fungovať aj s vypnutým JavaScriptom. Kľúčové slová z filtra generujte aj do H1 a meta title kategórie.
- Vytvorte interné prelinkovania – najmä medzi kategóriami, produktmi a článkami.
- Pridajte presmerovania medzi HTTPS a HTTP, verziou adresy bez lomky a s lomkou, resp. medzi adresou bez www na s www.
Zapamätajte si: Nikdy nemažte 301 prepojenia medzi pôvodnými a novými URL adresami. Hrozí totiž, že vzniknú nové 404 stránky, ktoré budú zhoršovať celkový SEO ranking vášho e-shopu.
Optimalizácia v rámci Google PageSpeed
Nástroj Google PageSpeed slúži nielen na vyhodnotenie rýchlosti stránky, ale zobrazuje aj skóre použiteľnosti webu a SEO praktík. Využite ho na zanalyzovanie vášho nového e-shopu a spravte na základe neho potrebné úpravy. Na zlepšenie skóre odporúčame vykonať nasledovné opatrenia.
- Optimalizujte obrázky – používajte len skutočne potrebné rozmery na konkrétne plochy, na celkové zmenšenie veľkosti obrázku môžete použiť nástroj tinyjpg.com. Snažte sa využívať moderné formáty – napr. WebP.
- Nastavte si tzv. Lazy Loading, teda postupné načítanie jednotlivých častí webu.
- Snažte sa obmedziť počet externých skriptov.
- Dbajte na to, aby bol dizajn e-shopu čistý a minimalistický – čím viac grafických prvkov, tým dlhšie bude trvať načítanie webu.
Záver
Po úspešnej migrácii s prípadným redizajnom vám už ostáva len jedno – naplno spustiť marketingové kampane a detailne vyhodnocovať nové dáta, na základe ktorých budete vedieť spraviť drobné úpravy pre dosiahnutie ešte lepších výsledkov.
Uvažujete nad migráciou a redizajnom vášho e-shopu a záleží vám na tom, aby všetky procesy prebehli čo najhladšie? Chcete posunúť vaše podnikanie na nový level? V Creative Sites sa postaráme o to, aby vám nový internetový obchod prinášal perfektné výsledky. Kontaktujte našich odborníkov a nechajte si poradiť najlepšie možné riešenie pre váš konkrétny prípad.