5 min. čítanie

Redizajn a migrácia e-shopu: Na čo myslieť a ktoré kroky nevynechať?

Všímate si, že váš e-shop v posledných mesiacoch neprináša také výsledky, aké očakávate? Dostávate čoraz viac sťažností od zákazníkov, že sa im pri objednávkach zobrazujú chyby, resp. nevedia jednoducho dokončiť svoj nákup? Pokiaľ chcete posunúť svoj biznis na novú úroveň a neustále napredovať, mali by ste sa zamyslieť nad migráciou, prípadne redizajnom e-shopu.

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Redizajn a migrácia e-shopu: Na čo myslieť a ktoré kroky nevynechať?
Zdroj: Shutterstock

Kompletného redizajnu sa mnohí majitelia e-shopov obávajú, no v skutočnosti nemusí byť vôbec strašiakom. Stačí dodržať niekoľko základných pravidiel.

Redizajn vs. migrácia

Pod redizajnom e-shopu sa myslí zmena vizuálnej identity, pričom internetový obchod bude naďalej bežať na pôvodnom systéme s rovnakými URL adresami. V porovnaní s migráciou tak ide o jednoduchší a lacnejší úkon.

Pri migrácii e-shopu sa najčastejšie robí aj redizajn. Dochádza však aj k prenosu všetkých dát internetového obchodu na nový systém. Menia sa URL adresy, kategórie a ďalšie atribúty s cieľom optimalizovať SEO a procesy, zlepšiť rýchlosť načítania a poskytnúť zákazníkom čo najlepší používateľský zážitok. Vzhľadom na náročnosť úkonov môže migrácia trvať aj 3 – 6 mesiacov, v prípade veľkých komplexných e-shopov dokonca až rok a viac.

Nezabúdajte: Predtým, ako sa rozhodnete pre migráciu s prípadným redizajnom e-shopu, si poriadne vyhodnoťte kľúčové dáta. Rozhodnutie kompletne prerobiť e-shop by nemalo vychádzať z vášho subjektívneho pocitu, ale v prvom rade z reálnych dát a opakujúcich sa problémov, ktoré vás oberajú o čas a peniaze. Jedine v takom prípade vám migrácia skutočne prinesie želané ovocie.

Základné kroky migrácie e-shopu

Migrácia e-shopu spojená s redizajnom pozostáva z niekoľkých kľúčových krokov. Viete, ktoré zohrávajú najpodstatnejšiu úlohu?

Migrácia back-endu

Back-end e-shopu je tvorený všetkými procesmi a nastaveniami, ktoré bežia na pozadí a starajú sa o správne fungovanie celého internetového obchodu. Podstatnú úlohu v tomto smere zohráva kvalitná technická podpora. Pri výbere nového poskytovateľa preto dôsledne zvážte aj tento aspekt.

V prípade migrácie back-endu treba venovať pozornosť hlavne:

  • migrácii všetkých dát z aktuálneho e-shopu – produkty, objednávky, stránky, články,
  • nastaveniu prepojení s internými nástrojmi – ERP, výroba, fakturačný systém a podobne,
  • konfigurácii prepojení s dodávateľmi a objednávateľmi,
  • nastaveniu prepojení s externými nástrojmi a aplikáciami – cenovými porovnávačmi, analytickými nástrojmi, platobnými bránami, newsletter či affiliate systémom,
  • definovaniu všetkých procesov v rámci registrácie, nákupu, e-mailingu a SMS notifikácií,
  • vytvoreniu API vývojového rozhrania pre prípadných vlastných programátorov.

Redizajn front-endu

Front-end je tvorený všetkými časťami e-shopu, ktoré sú viditeľné pre zákazníkov. Pri redizajne sa môžete vydať jednou z 2 základných ciest.

  1. Necháte si vytvoriť dizajn kompletne na mieru. Budete vytvárať drôtené modely, testovať jednotlivé varianty, optimalizovať a spolupracovať so skúsenými dizajnérmi. Toto riešenie je však časovo veľmi náročné a pre väčšinu e-shopov zbytočne drahé.
  2. Pôjdete cestou preddefinovaného dizajnu s prípadnými úpravami vytvoreného na základe zaužívaných šablón, ktoré spĺňajú najdôležitejšie UX princípy a štandardy. Tvorba takéhoto dizajnu je rýchlejšia a cenovo dostupnejšia.

Praktický tip: Návrh front-endu nie je len o farbičkách a moderných grafických prvkoch. Pred vytvorením samotného dizajnu je veľmi dôležité navrhnúť logické usporiadanie jednotlivých častí e-shopu. Najmä štruktúru domovskej stránky, rozdelenie kategórií a usporiadanie menu. Kľúčové je, aby sa zákazníci vedeli na vašom webe ľahko orientovať.

Nastavenie SEO atribútov

Nemusíte sa obávať, že kvôli migrácii e-shopu prídete o dobré pozície vo vyhľadávaní. Práve naopak. Ak si dáte záležať na správnom nastavení jednotlivých SEO atribútov, pozície vášho e-shopu budú dokonca ešte lepšie. Pozornosť venujte hlavne nasledovným nastaveniam.

  • Počas migrácie a úprav v novom e-shope vypnite indexovanie a zapnite ho, až keď budete spúšťať finálnu verziu do plnej prevádzky.
  • Preneste obsah zo starého e-shopu ideálne 1:1, bez akýchkoľvek zmien. Dbajte na správne nastavenie H1, H2 a H3 titulkov, meta tagov a alt tagov.
  • Vytvorte a nahrajte robots.txt a sitemap.xml súbory.
  • Ak sa menia URL adresy vášho starého e-shopu, pridajte 301 presmerovania. Potom pravidelne sledujte a eliminujte výskyt 404 stránok.
  • Nastavte stránkovanie – dbajte hlavne na indexovanie všetkých unikátnych stránok.  
  • Optimalizujte filtrovanie – musí fungovať aj s vypnutým JavaScriptom. Kľúčové slová z filtra generujte aj do H1 a meta title kategórie.
  • Vytvorte interné prelinkovania – najmä medzi kategóriami, produktmi a článkami.
  • Pridajte presmerovania medzi HTTPS a HTTP, verziou adresy bez lomky a s lomkou, resp. medzi adresou bez www na s www.

Zapamätajte si: Nikdy nemažte 301 prepojenia medzi pôvodnými a novými URL adresami. Hrozí totiž, že vzniknú nové 404 stránky, ktoré budú zhoršovať celkový SEO ranking vášho e-shopu.

Optimalizácia v rámci Google PageSpeed

Nástroj Google PageSpeed slúži nielen na vyhodnotenie rýchlosti stránky, ale zobrazuje aj skóre použiteľnosti webu a SEO praktík. Využite ho na zanalyzovanie vášho nového e-shopu a spravte na základe neho potrebné úpravy. Na zlepšenie skóre odporúčame vykonať nasledovné opatrenia.

  • Optimalizujte obrázky – používajte len skutočne potrebné rozmery na konkrétne plochy, na celkové zmenšenie veľkosti obrázku môžete použiť nástroj tinyjpg.com. Snažte sa využívať moderné formáty – napr. WebP.
  • Nastavte si tzv. Lazy Loading, teda postupné načítanie jednotlivých častí webu.
  • Snažte sa obmedziť počet externých skriptov.
  • Dbajte na to, aby bol dizajn e-shopu čistý a minimalistický – čím viac grafických prvkov, tým dlhšie bude trvať načítanie webu.

Záver

Po úspešnej migrácii s prípadným redizajnom vám už ostáva len jedno – naplno spustiť marketingové kampane a detailne vyhodnocovať nové dáta, na základe ktorých budete vedieť spraviť drobné úpravy pre dosiahnutie ešte lepších výsledkov.

Uvažujete nad migráciou a redizajnom vášho e-shopu a záleží vám na tom, aby všetky procesy prebehli čo najhladšie? Chcete posunúť vaše podnikanie na nový level? V Creative Sites sa postaráme o to, aby vám nový internetový obchod prinášal perfektné výsledky. Kontaktujte našich odborníkov a nechajte si poradiť najlepšie možné riešenie pre váš konkrétny prípad.

Zdieľať článok
Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.

Ivan pôsobí v CREATIVE sites na pozícii COO a predstavuje “divokú” kombináciu manažéra a programátora v jednom. Zabezpečuje efektivitu a každodenný chod výkonných tímov, ktoré doručujú služby novým a existujúcim klientom. Zároveň sa už 10. rok podieľa na vývoji a smerovaní poprednej e-shop platformy na Slovensku pre ambicióznych e-shopárov – CREATIVE shop.

Tento článok ti prináša

CREATIVE sites

CreativeSites je špecialista na e-commerce, ktorý ponúka komplexné riešenia pre online obchod. Sú schopní vytvoriť profesionálny e-shop na svojej vlastnej platforme CREATIVE shop, ktorá je pripravená aj na expanziu na nové trhy. Ponúkajú aj služby v oblasti online marketingu a tvorby brandu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
WCAG 2.2 začne platiť v júni tohto roka
4 min. čítanie

WCAG 2.2 začne platiť v júni tohto roka

Každý – bez ohľadu na zdravotný stav, vek alebo momentálne okolnosti – dokáže bez problémov nakupovať online, využívať mobilné aplikácie, či komunikovať s úradmi cez internet. Práve o to sa snaží Európsky aktu o prístupnosti (European Accessibility Act, EAA) vo verzii WCAG 2.2, ktorý vstúpi do platnosti 28. júna 2025. Táto smernica prinesie zásadné zmeny […]

Daniela Marušková Daniela Marušková
CMO ui42
Prečítať článok
Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára
1 min. čítanie

Aukcie unikátnych .sk domén pokračujú od 15. januára

Dňa 15. januára spúšťa spoločnosť SK-NIC druhé kolo aukcií 1- a 2-znakových .sk domén! Domény ako a.sk, 1.sk alebo bb.sk už majú majiteľa po prvom kole. 0.sk, x.sk, at.sk a ďalšie však ešte zostávajú v hre do ďalších aukcií. Pozrite si zoznam domén, z ktorých budeme vyberať v najbližšom kole.  Nezmeškajte príležitosť byť majiteľom unikátnej […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+