Pojem zahŕňa aj opravy, repasovanie, renováciu či prenájom spotrebného tovaru. Podľa odhadov by jeho hodnota mala do roku 2025 stúpnuť na 120 miliárd eur. Na trend predaja použitého tovaru nastúpili aj veľkí hráči ako Amazon, ktorým sa vypláca – vďaka nemu minulý rok dosiahol miliardový obrat.
Podľa štúdie spoločnosti Cross-Border Commerce Europe v spolupráci s FedEx Express a Poste Italiane recommerce raketovo rastie. V rokoch 2022/23 mal európsky trh recommerce hodnotu 94 miliárd eur. Podiel na trhu v porovnaní s celkovým európskym trhom elektronického obchodu je v súčasnosti 12,3 %. Očakáva sa, že v nasledujúcich troch rokoch hodnota dosiahne 14 %.
Verejnosť si second hand výrobky obľúbila
Ako ukazuje prieskum, až 85 % nakupujúcich za posledný rok kúpilo alebo predalo použitý tovar, pričom 27 % z nich tak urobilo po prvýkrát. Pritom až 75 % transakcií recommerce sa uskutočňuje v kategóriách mimo oblečenia. Ide najmä o elektroniku, nábytok, domáce a športové potreby, knihy, outdoorové vybavenie a autá. 76 % nakupujúcich vníma, že stigma spojená s nakupovaním z druhej ruky sa znížila. Naopak, 41 % z opýtaných tvrdí, že nákup z druhej ruky je teraz symbolom statusu.
V nedávnom prieskume britského trhu sa ukázalo, že vyšším predajom tovaru z druhej ruky prajú ekologické aj ekonomické dôvody. Viac ako polovica (55 %) nakupujúcich priznala, že second hand tovar kupuje kvôli nižšej cene. Udržateľnosť uviedlo ako dôvod nákupov len 8 %.
Vyššie uvedený prieskum Cross-Border Commerce Europe odhalil, že 69 % nakupujúcich použilo peniaze získané z ďalšieho predaja vecí na zaplatenie účtov alebo pokrytie každodenných životných nákladov a 39 % uviedlo, že ďalší predaj im pomohol vyjsť s peniazmi.
Sú zelené záujmy skutočne ekologické?
Pri hľadaní udržateľných možností v oblasti módy a spotreby sa naskytá otázka, či je ďalší predaj skutočne efektívnym riešením. Ako uvádza správa Cross-Border Commerce Europe, nakupovať z druhej ruky neznamená stále pomáhať planéte:
“Hoci je ďalší predaj pozitívnym krokom, jeho prínosy by mohli byť obmedzené, ak si kupujúci vyberajú oblečenie z druhej ruky ako doplnok k novému oblečeniu, a nie namiesto neho. Požičiavanie by mohlo viac škodiť životnému prostrediu, a to predovšetkým kvôli preprave spojenej s výmenou zdieľaného tovaru. Online P2P platformy na prenájom ponúkajúce módne výrobky viacerých kategórií podporujú udržateľnosť, ale zároveň zvyšujú počet logistických trás “poslednej míle” pre upratovacie služby.”