5 min. čítanie

Prvé kroky startupu: Budovanie stratégie pre získanie investora

Ak už pri zakladaní startupu predvídavo uvažujete o tom, že budete potrebovať investora, je dôležité pripravovať na to firmu už od začiatku. Ako? Čítajte. 

Karin Fuentes Karin Fuentes
Zakladateľka a CEO Digitoo
Prvé kroky startupu: Budovanie stratégie pre získanie investora

Na svete vznikne každý rok 305 miliónov startupov, len 10 % z nich prežije a viac ako polovica zo všetkých začína s budgetom nižším ako 23-tisíc eur.  

 Práve nedostatok finančných prostriedkov býva podľa dát od CB Insight jedným z najčastejších dôvodov zlyhania startupov. Buď sa im nepodarí získať externé zdroje v podobe investorov, alebo im v procese vývoja produktu dôjdu vlastné finančné prostriedky.

 Nižšie nájdete 5 krokov, ktoré vám pomôžu pri rozbehu budovania startupu tak, aby ste mali jednoduchšiu cestu k investorom.

 1. VYTVORTE SI SILNÝ TÍM A OBKLOPTE SA MÚDREJŠÍMI ĽUDMI AKO STE VY

Startup je o zakladateľovi, ktorý mu musí veľmi dobre rozumieť. Svoju firmu musíte vidieť globálne, pri jej budovaní sa neustále učíte nové veci, pretože v každej fáze riešite niečo nové.

 Základným predpokladom úspechu je fakt, že ľudia, ktorých najímate, musia byť minimálne takí dobrý ako ste vy, dokonca ešte lepší. Dôvod? Mnoho zakladateľov pre svoje ego nedokáže rozpoznať nadmieru šikovných ľudí. Ak to dokážete, začnete na seba nabaľovať kvalitný tím, ktorý vás potiahne vpred. Od týchto ľudí sa učíte aj vy sami a zároveň sa nemotáte v mikromanažmente, no máte čas riešiť širokospektrálnejšie veci.

 Z môjho osobného pozorovania môžem tvrdiť, že hlavnými dôvodmi zlyhania startupov je nielen nedostatok kapitálu, no zároveň neschopnosť získať i riadiť správny tím ľudí. Ten vám totiž „páli peniaze“.

A pozor, zamestnanci sú pri investoroch kľúčoví aj z iného dôvodu. Obdobie získanie investície trvá približne šesť mesiacov, počas ktorých si vás samotný investor preveruje, kontaktuje sa s vašimi zákazníkmi a zamestnancami.

 Môj neúspech a jeho riešenie: Cashflow je to najdôležitejšie, na čo startup musí dohliadať. My sme na začiatku zháňali financie na poslednú chvíľu a mali sme pred sebou faktúry so 14-dňovou splatnosťou. Bolo to stresujúce, niekoľko mesiacov sme pracovali zadarmo. S prvým investorom začalo tvrdé plánovanie cashflow, odvtedy plánujeme s 8-mesačným náskokom, v pláne treba počítať aj s rezervami a výpadkom väčšich klientov. Ak vám dôjdu peniaze, je to koniec firmy. 

Týždenný podcast UPdate

 2. MATEMATIKA NEPUSTÍ

Keď verím myšlienke startupu, rád verím aj samotnému startupistovi, že svoju myšlienku dokáže realizovať. To, či sa viera ukáže ako správna, je moje riziko investora. Základnou esenciálnou otázkou pre mňa je, či startup dokáže zarobiť na pokrytie svojich nákladov. Ak áno, je na správnej ceste. Ako investor sa totiž rozhodujete, či myšlienka i startupista majú potenciál v budúcnosti dosahovať plánované tržby,” hovorí investor Ivan Fučík.

 Aj keď sa vám podarí získať investíciu, neznamená to automaticky úspech. Podľa štatistík končí až 75 % startupov, ktoré získajú financovanie. Investori sú voči startupom čoraz viac skeptickejší, financovanie od venture capital investora získa ročne v priemere len 0,5 % zo všetkých startupov.  

 Môj neúspech a jeho riešenie: Pri rozbehu startupu som si myslela, že musíme najprv dosahovať tržby a až potom osloviť investora alebo angel investora. To však nie je pravda. Ak má váš produkt potenciál, máte šancu získať financovanie aj bez preukázateľných tržieb. Podľa prieskumov trvá startupom dva až tri roky, kým začnú vykazovať tržby.

 3. BUDUJ SILNÚ ZNAČKU UŽ OD ZAČIATKU

Musí vás byť vidieť. Brand si preto budujte už od začiatku. Akonáhle je o vás zmienka v médiách, v očiach investorov, partnerov, potenciálnych klientov, v podstate kohokoľvek, začínate byť zaujímavejší.

4. MAJ GURÁŽ

Startup je cesta plná prekážok. Prežije len s mindsetom “dnes musím nájsť spôsob riešenia problému a ísť ďalej”. Ak vás prvý problém zrazí na dno, budovať startup nie je pre vás. Jasný cieľ a guráž sú mentálnym základom. Investor z vás musí cítiť istotu, zdravú mieru drzosti, no nutne i pokory. Neustále budete dokazovať výsledky, budú vás skúšať, všetko, čo budete tvrdiť, musíte mať overené, prepočítané.

 Môj neúspech a jeho riešenie: Bol začiatok pandémie. V deň podpisu zmluvy s prvým investorom nám zavolal, že zmenil svoje rozhodnutie, pretože si potrebuje nechať finančnú rezervu. Zostávali dva týždne, aby sme našli nového. Inak by sme skončili. Podarilo sa. Bol ním dokonca jeden z našich klientov, ktorý testoval náš produkt. 

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

5. HĽADAJ RIEŠENIE DO BUDÚCNOSTI

E-commerce, fintech a umelá inteligencia sú tri najrýchlejšie rastúce oblasti, v ktorých ročne v poslednom období vzniká najviac startupov. E-commerce zaznamenal boom v posledných 3 – 6 rokoch, fintechu sa za ostatné dva roky darí najmä v oblasti kyberbezpečnosti a AI. Sektor e-commerce narástol v rokoch 2019 až 2022 na trhovú hodnotu takmer 3,5 bilióna eur, fintech si len v roku uchmatol podiel na trhu v hodnote cez 230 miliardy eur.

 Môj neúspech a jeho riešenie: V úvode startupu bol náš zámer profilovať sa ako integrátor cudzieho riešenia na báze umelej inteligencie. Po získaní prvých testovacích klientov nám majiteľ riešenia, ktoré sme integrovali, zo dňa na deň vypovedal zmluvu bez možnosti prístupov. S týmto scenárom sme však v SWOT analýze počítali. Aj preto sme relatívne rýchlo vedeli, koho máme osloviť a ako problém riešiť. 

Zdieľať článok
Karin Fuentes
Zakladateľka a CEO Digitoo

Karin Fuentes má 13 ročné skúsenosti v oblasti automatizácie procesov, IT a účtovníctva. V minulosti riadila dátové oddelenie AI v spoločnosti Rossum, kde vytvorila metodiku učenia neurónových sietí. V Digitoo zostavila tím dátových vedcov a pomohla vyvinúť AI riešenie, ktoré digitalizuje celý účtovný proces.

Tento článok ti prináša

Digitoo

Digitoo je inovatívna technologická spoločnosť, ktorá využíva umelú inteligenciu na automatizáciu účtovných procesov. Digitoo umožňuje prijímať, nahrávať, digitalizovať a odosielať faktúry do účtovného systému za sekundy. Sústreďujú sa na zefektívnenie účtovných procesov tým, že eliminuje manuálne zadávanie údajov a tlačenie dokumentov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Retail sa mení. Všetko je o údajoch
2 min. čítanie

Retail sa mení. Všetko je o údajoch

Nakupovanie už nie je len o odovzdávaní hotovosti. V súčasnosti chcú obchody aj vaše osobné údaje. Napríklad módne high-end obchody, ktoré začali pri pokladni žiadať telefónne čísla. Hovoria, že je to kvôli zasielaniu elektronických účteniek, čo znie celkom prakticky. Alebo je to cez čiaru?

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+