
1. Plánujte a predvídajte s dostatočným predstihom
Obdobie, kedy treba byť dokonale pripravený, začína v polovici októbra a končí povianočnými výpredajmi. To sú necelé tri mesiace, ktoré v plnej prevádzke preveria váš web z pohľadu niekoľkých dôležitých uhlov. Mať detailný plán, kde jednotlivé body na seba plynule nadväzujú, je kľúčový pre zvládnutie akejkoľvek situácie.
Či už je to plán predaja a na neho nadväzujúce plánovanie ostatných oblastí alebo dodávky tovaru, customer care (zákaznícka podpora) či plán marketingových kampaní a celková komunikácia. Vďaka špecifickému plánu eliminujete riziko, že vás prekvapí nedodaný tovar, neprispôsobivý dodávateľ, meškajúce dopravné služby alebo v konečnom dôsledku aj neefektívny marketing.
2. Nepodceňujte rýchlosť webu
Ak platí, že boj o každého jedného zákazníka naberá na obrátkach čoraz viac, potom nezabúdajte na to, akí sú dnešní milovníci online nákupov nároční. Už prvé sekundy a rýchlosť načítania stránky rozhoduje o tom, či ju obratom opustia, alebo si ponuku prehliadnu a ideálne aj nakúpia.
Rýchlosť je napokon už nejakú dobu aj hodnotiacim faktorom Googlu. Preto by malo byť vaším dlhodobým cieľom 3 sekundové načítanie stránky (average page load time). Taktiež odporúčame sledovať rýchlosť odpovede servera (server response time), ktorá by mala byť pod 0,5 sekundy.
3. Spoľahlivý support pre web i zákazníkov
Častým kameňom úrazu, na ktorý e-shopperi nemyslia, je flexibilný technický dohľad a podpora nad prevádzkou e-shopu. Jej význam možno v prípade bezproblémového chodu nevidno, no naplno sa vykryštalizuje, keď treba riešiť nepredvídateľný problém, ako napríklad výpadok e-shopu.
Pri podpise zmluvy s prevádzkovateľom služieb si overte dostupnosť helpdesku, priebežný monitoring alebo vopred zadefinované reakčné časy. Nezabúdajte aj na možnosť rýchlej výmeny hardwaru alebo personálne zabezpečenie vlastného zákazníckeho centra.
4. Zvýšte priemernú hodnotu objednávok vďaka automatizovanému odporúčaniu produktov
Umelá inteligencia v e-shope zvyšuje preklikovosť, priemernú hodnotu objednávky a taktiež čas strávený na stránke. Tento samoučiaci nástroj je ideálny pre e-shopy s množstvom tovarov, ktoré by radi formou up-sellu (aj cross-sellu) zvýšili predaje. Ale taktiež tie, ktorých tovar a služby sa obtiažne párujú na základe klasických príznakov (viacfarebné produkty, vzory a pod.).
5. Využívajte automatické umiestnenia
Podľa dostupných informácií budú sociálne siete v roku 2022 tvoriť až 33 % podielu na reklamných výdavkoch. Po vyhľadávaní sú druhým najvýznamnejším priestorom, na ktorý by ste mali sústrediť svoju pozornosť. Prvenstvo v obľúbenosti po Facebooku pomaly preberá Instagram (minimálne na západe) a to naprieč celým vekovým i rodovým spektrom.
Neznamená to však, že Facebook upadá. Najlepším riešením sú teda automatické umiestnenia. Vďaka nim môžete v priestore Meta spúšťať svoje reklamy v rámci oboch sietí čo najefektívnejšie.
6. Vyťažte zo sietí maximum pomocou všetkých formátov
Vedeli ste, že reklamy v Instagram STORIES prinášajú zhruba štvrtinu čistých príjmov z reklamy v rámci tejto sociálnej siete? Ak ste ich ešte neskúšali, rozhodne nezaháľajte. Vo všeobecnosti možno povedať, že v rámci formátov, ktoré Instagram ponúka, odporúčame využívať všetky (stories, reels aj klasický feed.
7. Buďte aktívny na sociálnej sieti, kde sú vaši zákazníci
Ak ste tak ešte neurobili, rozhliadnite sa aj po ostatných sociálnych sieťach. Twitter, Tik Tok, Snapchat aj LinkedIn stále expandujú. Patrí vaša cieľová skupina k mladšej generácii? V tom prípade celkom určite trávi svoj voľný čas práve na Tik Toku. Skôr, než umiestnite svoju reklamu na Pinterest či Youtube, kde CPM dosahuje stále vyššiu úroveň, zvážte napríklad extrémne lacný Twitter.
8. Venujte čas vášmu Google Analytics účtu
Rozhodujete sa na základe zozbieraných dát, ktoré pravidelne vyhodnocujete? Tie správne argumenty si vyžadujú kvalitné údaje. Nezabúdajte si preto pred hlavnou sezónou urobiť v analytike “poriadok“. Pri plánovaní vezmite do úvahy len relevantné akcie a sezónne produkty.
Prezrite si vyhľadávacie dopyty, pridajte nové negatívne kľúčové slová, skontrolujte aktuálnosť reklamných textov a aktualizujte aj rozšírenia. Dáta, ktoré zbierate, by ste však mali priebežne kontrolovať počas celého roka. Môže sa totiž stať, že nejaký upgrade pri vývoji webstránky spôsobí zmenu pri zbieraní dát, čím sa obmedzí ich relevancia.
9. Myslite na UX pri každej zmene webu
Aj tá najmenšia zmena totiž môže negatívne vplývať na používateľskú skúsenosť a spôsobiť neželané odchody návštevníkov, prípadne neukončené nákupy na stránke.
Pri každej zmene preto nezabúdajte na názor UX špecialistu alebo UX testovanie spojené s UX auditom, ktoré dokáže odstrániť až 80 % chýb na vašich stránkach.
Ak ste nič podobné v priebehu roka neriešili, optimalizáciu z pohľadu UX by ste mali absolvovať nárazovo, tesne pred top sezónou roka. Je to dôležité aj preto, že ak nebude pohyb na stránke jednoduchý a intuitívny, môžete dosahovať menej konverzií či zvýšený bounce rate. Za takých okolností nepomôže ani rýchly a stabilný web či zaujímavé marketingové kampane.
10. Pracujte s dátami z minulého roka
Zanalyzujte si dáta z uplynulých kampaní v štvrtom kvartáli (nezabudnite však brať do úvahy viaceré dáta a faktory) a využite maximum poznatkov z nich. Vyhodnoťte si najpredávanejšie produkty sezóny a najvýkonnejšie reklamy. Poučte sa z nich, a ak boli úspešné, pokojne ich po prípadnej optimalizácii skopírujte. Napokon, možno vás v predošlom roku oslovila práve reklama vašej konkurencie. Neváhajte sa inšpirovať.
Bonusový tip: Budujte brand a nezabúdajte na offline
I keď je vašou hlavnou sférou online, využite potenciál, ktorý sa vám v reálnom svete ponúka. Ak máte kamennú predajňu, rozhodne ju zahrňte do svojich plánov pre akcie a kampane v období Vianoc. Účinnou metódou, ktorá pomáha budovať brand a udržať si zákazníkov, je omnichannel marketing.
Svojmu účinku sa však rozhodne neminú ani podujatia, ako napríklad hudobné festivaly, akcie pre dospievajúcich alebo detské publikum. Dôležité je nájsť vhodnú tému, ktorá s vaším core biznisom korešponduje, prípadne v rámci nej máte čo povedať. Hoci vám podobné aktivity neprinesú zákazníkov okamžite, rozhodne pomáhajú vášmu brand awareness.