7 min. čítanie

Pripravte svoj e-shop na hlavnú sezónu

Prelom septembra a októbra predstavuje ten najvyšší čas zhlboka sa nadýchnuť a naplno sa vrhnúť do top sezóny roka – Black Friday a Vianoc. Prečítajte si rady zo všeobecného pohľadu webu, ale taktiež UX, sociálnych sietí, PPC a analytiky a získajte z hlavnej sezóny maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Pripravte svoj e-shop na hlavnú sezónu

1. Plánujte a predvídajte s dostatočným predstihom 

Obdobie, kedy treba byť dokonale pripravený, začína v polovici októbra a končí povianočnými výpredajmi. To sú necelé tri mesiace, ktoré v plnej prevádzke preveria váš web z pohľadu niekoľkých dôležitých uhlov. Mať detailný plán, kde jednotlivé body na seba plynule nadväzujú, je kľúčový pre zvládnutie akejkoľvek situácie.

Či už je to plán predaja a na neho nadväzujúce plánovanie ostatných oblastí alebo dodávky tovaru, customer care (zákaznícka podpora) či plán marketingových kampaní a celková komunikácia. Vďaka špecifickému plánu eliminujete riziko, že vás prekvapí nedodaný tovar, neprispôsobivý dodávateľ, meškajúce dopravné služby alebo v konečnom dôsledku aj neefektívny marketing. 

2. Nepodceňujte rýchlosť webu 

Ak platí, že boj o každého jedného zákazníka naberá na obrátkach čoraz viac, potom nezabúdajte na to, akí sú dnešní milovníci online nákupov nároční. Už prvé sekundy a rýchlosť načítania stránky rozhoduje o tom, či ju obratom opustia, alebo si ponuku prehliadnu a ideálne aj nakúpia.

Rýchlosť je napokon už nejakú dobu aj hodnotiacim faktorom Googlu. Preto by malo byť vaším dlhodobým cieľom 3 sekundové načítanie stránky (average page load time). Taktiež odporúčame sledovať rýchlosť odpovede servera (server response time), ktorá by mala byť pod 0,5 sekundy. 

3. Spoľahlivý support pre web i zákazníkov

Častým kameňom úrazu, na ktorý e-shopperi nemyslia, je flexibilný technický dohľad a podpora nad prevádzkou e-shopu. Jej význam možno v prípade bezproblémového chodu nevidno, no naplno sa vykryštalizuje, keď treba riešiť nepredvídateľný problém, ako napríklad výpadok e-shopu.

Pri podpise zmluvy s prevádzkovateľom služieb si overte dostupnosť helpdesku, priebežný monitoring alebo vopred zadefinované reakčné časy. Nezabúdajte aj na možnosť rýchlej výmeny hardwaru alebo personálne zabezpečenie vlastného zákazníckeho centra.

4. Zvýšte priemernú hodnotu objednávok vďaka automatizovanému odporúčaniu produktov

Umelá inteligencia v e-shope zvyšuje preklikovosť, priemernú hodnotu objednávky a taktiež čas strávený na stránke. Tento samoučiaci nástroj je ideálny pre e-shopy s množstvom tovarov, ktoré by radi formou up-sellu (aj cross-sellu) zvýšili predaje. Ale taktiež tie, ktorých tovar a služby sa obtiažne párujú na základe klasických príznakov (viacfarebné produkty, vzory a pod.). 

5. Využívajte automatické umiestnenia

Podľa dostupných informácií budú sociálne siete v roku 2022 tvoriť až 33 % podielu na reklamných výdavkoch. Po vyhľadávaní sú druhým najvýznamnejším priestorom, na ktorý by ste mali sústrediť svoju pozornosť. Prvenstvo v obľúbenosti po Facebooku pomaly preberá Instagram (minimálne na západe) a to naprieč celým vekovým i rodovým spektrom.

Neznamená to však, že Facebook upadá. Najlepším riešením sú teda automatické umiestnenia. Vďaka nim môžete v priestore Meta spúšťať svoje reklamy v rámci oboch sietí čo najefektívnejšie.  

6. Vyťažte zo sietí maximum pomocou všetkých formátov

Vedeli ste, že reklamy v Instagram STORIES prinášajú zhruba štvrtinu čistých príjmov z reklamy v rámci tejto sociálnej siete? Ak ste ich ešte neskúšali, rozhodne nezaháľajte. Vo všeobecnosti možno povedať, že v rámci formátov, ktoré Instagram ponúka, odporúčame využívať všetky (stories, reels aj klasický feed. 

7. Buďte aktívny na sociálnej sieti, kde sú vaši zákazníci

Ak ste tak ešte neurobili, rozhliadnite sa aj po ostatných sociálnych sieťach. Twitter, Tik Tok, Snapchat aj LinkedIn stále expandujú. Patrí vaša cieľová skupina k mladšej generácii? V tom prípade celkom určite trávi svoj voľný čas práve na Tik Toku. Skôr, než umiestnite svoju reklamu na Pinterest či Youtube, kde CPM dosahuje stále vyššiu úroveň, zvážte napríklad extrémne lacný Twitter.

8. Venujte čas vášmu Google Analytics účtu

Rozhodujete sa na základe zozbieraných dát, ktoré pravidelne vyhodnocujete? Tie správne argumenty si vyžadujú kvalitné údaje. Nezabúdajte si preto pred hlavnou sezónou urobiť v analytike “poriadok“. Pri plánovaní vezmite do úvahy len relevantné akcie a sezónne produkty.

Prezrite si vyhľadávacie dopyty, pridajte nové negatívne kľúčové slová, skontrolujte aktuálnosť reklamných textov a aktualizujte aj rozšírenia. Dáta, ktoré zbierate, by ste však mali priebežne kontrolovať počas celého roka. Môže sa totiž stať, že nejaký upgrade pri vývoji webstránky spôsobí zmenu pri zbieraní dát, čím sa obmedzí ich relevancia.

9. Myslite na UX pri každej zmene webu

Aj tá najmenšia zmena totiž môže negatívne vplývať na používateľskú skúsenosť a spôsobiť neželané odchody návštevníkov, prípadne neukončené nákupy na stránke.

Pri každej zmene preto nezabúdajte na názor UX špecialistu alebo UX testovanie spojené s UX auditom, ktoré dokáže odstrániť až 80 % chýb na vašich stránkach.

Ak ste nič podobné v priebehu roka neriešili, optimalizáciu z pohľadu UX by ste mali absolvovať nárazovo, tesne pred top sezónou roka. Je to dôležité aj preto, že  ak nebude pohyb na stránke jednoduchý a intuitívny, môžete dosahovať menej konverzií či zvýšený bounce rate. Za takých okolností nepomôže ani rýchly a stabilný web či zaujímavé marketingové kampane.

10. Pracujte s dátami z minulého roka

Zanalyzujte si dáta z uplynulých kampaní v štvrtom kvartáli (nezabudnite však brať do úvahy viaceré dáta a faktory) a využite maximum poznatkov z nich. Vyhodnoťte si najpredávanejšie produkty sezóny a najvýkonnejšie reklamy. Poučte sa z nich, a ak boli úspešné, pokojne ich po prípadnej optimalizácii skopírujte. Napokon, možno vás v predošlom roku oslovila práve reklama vašej konkurencie. Neváhajte sa inšpirovať.

Bonusový tip: Budujte brand a nezabúdajte na offline

I keď je vašou hlavnou sférou online, využite potenciál, ktorý sa vám v reálnom svete ponúka. Ak máte kamennú predajňu, rozhodne ju zahrňte do svojich plánov pre akcie a kampane v období Vianoc. Účinnou metódou, ktorá pomáha budovať brand a udržať si zákazníkov, je omnichannel marketing.

Svojmu účinku sa však rozhodne neminú ani podujatia, ako napríklad hudobné festivaly, akcie pre dospievajúcich alebo detské publikum. Dôležité je nájsť vhodnú tému, ktorá s vaším core biznisom korešponduje, prípadne v rámci nej máte čo povedať. Hoci vám podobné aktivity neprinesú zákazníkov okamžite, rozhodne pomáhajú vášmu brand awareness.

Zdieľať článok
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.

ui42
Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je one-stop shop e-commerce agentúra, pôsobiaca už 26 rokov na trhu. Pod jednou strechou realizujeme všetky základné oblasti rozvoja online biznisu – od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Aj vďaka našim digitálnym produktom – BUXUS, Chatbot a Umelá inteligencia – pomáhame našim klientom posúvať sa neustále vpred.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Ako pracovať s infláciou v roku 2022 v e-commerce svete?

Rok 2022 priniesol mnohé zmeny. Firmy sa stretávajú s nižším dopytom, neistotou, stagnáciou či prepadmi. Aj keď je inflácia prirodzená, tento rok dosiahla svoje 22-ročné maximum. Zákazníci sa dlhšie rozhodujú a presvedčiť ich o kúpe je čoraz ťažšie. Zistite, ako ustáť vlnu inflácie a udržať svoju značku na očiach verejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Prečítať článok
3 min. čítanie

Ako eliminovať nedokončené nákupy?

Kvôli nedokončeným nákupom stoja v opustených košíkoch milióny eur. Podľa štatistík až dve tretiny zákazníkov nedotiahne nákup do konca a e-shop opustí tesne pred zaplatením. Aké faktory ovplyvňujú naše nákupné správanie a dá sa nedokončeným nákupom predchádzať?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
7 min. čítanie

5 tipov ako zvýšiť zisk alebo prečo je dôležité pozerať sa na zisk a nie obrat

Zameriavate sa pri vyhodnocovaní úspešnosti svojho e-shopu na obrat alebo zisk? Zatiaľ čo veľký obrat signalizuje záujem o nákup, zisk je ukazovateľ, ktorý vám pomôže zhodnotiť úspešnosť vašej podnikateľskej stratégie. Veď čarovná formulka „s cieľom dosiahnuť zisk“ sa neobjavila v definícii podnikania nadarmo..

Lukáš Valek Lukáš Valek
Owner, Senior Marketing Manager
Prečítať článok